Yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta

Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. Sen lisäksi olen kiinnostunut siitä, minkälaisia minäpystyvyyden tasoja opettaja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hautakangas, Nette
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74944
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. Sen lisäksi olen kiinnostunut siitä, minkälaisia minäpystyvyyden tasoja opettaja on oppilailla havainnut olevan ja kuinka ne ilmenevät musiikintunneilla. Teoriosuudessa käsittelen minäpystyvyyttä sekä opettajan roolia oppilaan kasvun tukemisessa niin kirjallisuuden kuin perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) näkökulmasta. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastateltavana oli viisi yläkoulussa musiikkia opettavaa musiikinopettajaa. Haastattelut analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksista ilmenee erilaisia keinoja, joiden avulla opettajat pyrkivät tukemaan oppilaiden minäpystyvyyttä. Näitä keinoja ovat muun muassa onnistumisen kokemuksen mahdollistaminen, positiivinen palaute sekä turvallinen ilmapiiri. Opettajat ovat havainneet oppilaiden vahvan minäpystyvyyden ilmenevän muun muassa motivaation ja uskalluksen kautta ja heikon minäpystyvyyden puolestaan epäonnistumisen pelkona. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin resurssien ja opettajan opetusfilosofian vaikutus minäpystyvyyden tukemiseen.