Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana

Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää varhaiskasvatuksen opettajien suhdetta matematiikkaan sekä tekijöitä matematiikkasuhteen taustalla. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä roolistaan matematiikan opettajana sekä matematiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paatelainen, Krista
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74943
_version_ 1828193209612763136
author Paatelainen, Krista
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paatelainen, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paatelainen, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paatelainen, Krista
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää varhaiskasvatuksen opettajien suhdetta matematiikkaan sekä tekijöitä matematiikkasuhteen taustalla. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä roolistaan matematiikan opettajana sekä matematiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Opettajan suhde opetettavaan asiaan on tutkitusti yhteydessä sekä opetuksen toteutukseen että lasten oppimiseen. Opettajien suhdetta matematiikkaan ja sen opetukseen on tärkeää ymmärtää, jotta voidaan kehittää varhaiskasvatuksen matematiikan opetusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajilta puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen mukaan matematiikka voidaan kokea vieraaksi ja haastavaksi, mutta myös miellyttäväksi ja itselle helpoksi. Opettajien luottamus matemaattisten taitojen opettajuuteen vaihtelee keskiverrosta erinomaiseksi. Matematiikkasuhteen taustalla vaikuttaa esimerkiksi omat kokemukset matematiikan parissa, koulutus ja työyhteisö sekä omat ominaisuudet. Matematiikan merkitys varhaiskasvatuksessa koetaan tärkeäksi, mutta sen rooli jää pieneksi suhteessa muihin sisältöihin. Matematiikan opetuksen määrä ja merkitys varhaiskasvatuksessa vaikuttaa olevan hyvin riippuvainen opettajan omasta matematiikkasuhteesta, mihin tulisi kiinnittää huomiota yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen järjestämisen vuoksi. Lisäksi matematiikkaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota jo ennen esikouluikää, koska varhaiset matemaattiset taidot kehittyvät jo paljon aiemmin ja luovat pohjaa tuleville taidoille.
first_indexed 2021-04-06T20:04:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lipponen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paatelainen, Krista", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-06T06:15:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-06T06:15:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74943", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli tarkoituksena selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien \nsuhdetta matematiikkaan sek\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 matematiikkasuhteen taustalla. Lis\u00e4ksi \nselvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 roolistaan matematiikan \nopettajana sek\u00e4 matematiikan merkityksest\u00e4 varhaiskasvatuksessa. Opettajan \nsuhde opetettavaan asiaan on tutkitusti yhteydess\u00e4 sek\u00e4 opetuksen toteutukseen \nett\u00e4 lasten oppimiseen. Opettajien suhdetta matematiikkaan ja sen opetukseen \non t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, jotta voidaan kehitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen matematiikan \nopetusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin \nvarhaiskasvatuksen opettajilta puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja \nanalysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \nTutkimuksen mukaan matematiikka voidaan kokea vieraaksi ja haastavaksi, mutta my\u00f6s miellytt\u00e4v\u00e4ksi ja itselle helpoksi. Opettajien luottamus matemaattisten taitojen opettajuuteen vaihtelee keskiverrosta erinomaiseksi. Matematiikkasuhteen taustalla vaikuttaa esimerkiksi omat kokemukset matematiikan \nparissa, koulutus ja ty\u00f6yhteis\u00f6 sek\u00e4 omat ominaisuudet. Matematiikan merkitys \nvarhaiskasvatuksessa koetaan t\u00e4rke\u00e4ksi, mutta sen rooli j\u00e4\u00e4 pieneksi suhteessa \nmuihin sis\u00e4lt\u00f6ihin.\nMatematiikan opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja merkitys varhaiskasvatuksessa vaikuttaa \nolevan hyvin riippuvainen opettajan omasta matematiikkasuhteesta, mihin tulisi \nkiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen j\u00e4rjest\u00e4misen vuoksi. Lis\u00e4ksi matematiikkaan tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota jo ennen esikouluik\u00e4\u00e4, koska varhaiset matemaattiset taidot kehittyv\u00e4t jo paljon aiemmin ja luovat pohjaa tuleville taidoille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-04-06T06:15:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-06T06:15:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104062269", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74943
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:29Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba550d3a-2f1a-449d-8e97-e37b8bacf05f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104062269.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paatelainen, Krista Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 matematiikka varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat matemaattiset taidot
title Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 matematiikka varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat matemaattiset taidot
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus matemaattiset taidot matematiikka varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74943 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104062269
work_keys_str_mv AT paatelainenkrista varhaiskasvatuksenopettajiensuhdematematiikkaanjarooliinsasenopettajana