Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä opiskeluun liittyvät tekijät tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kykyä, heidän kokemustensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten yliopisto-opiskelijat selviytyvät opiskeluun liittyvistä opiskeluhyvinvointi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ålgars, Taru
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74923
_version_ 1828193058022227968
author Ålgars, Taru
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ålgars, Taru Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ålgars, Taru Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ålgars, Taru
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä opiskeluun liittyvät tekijät tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kykyä, heidän kokemustensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten yliopisto-opiskelijat selviytyvät opiskeluun liittyvistä opiskeluhyvinvointia kuormittavista tilanteista ja millaisissa tilanteissa he näitä selviytymisstrategioita hyödyntävät. Tämä tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineisto koottiin verkkokyselyllä, johon vastasi 136 yliopisto-opiskelijaa. Analyysi perustui teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin. Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia tukevat tekijät liittyivät opintoihin ja opetustoimintaan, opiskelutaitoihin, opiskeluympäristöihin ja opiskeluorientaatioon. Opiskeluhyvinvointia kuormittavissa tekijöissä opiskeluorientaation tilalle tuli opiskeltava ala ja vaatimukset suoriutumista kohtaan. Tukevia tekijöitä olivat muun muassa kurssien selkeys, toimivat opiskelustrategiat, ympäristöjen viihtyisyys ja opiskelun palkitsevuus. Puolestaan kuormittavia tekijöitä olivat kurssien vaativuus, vähäiset akateemiset opiskelutaidot, rauhattomat ympäristöt ja liian korkeat vaatimukset suoriutumiselle. Kognitiivisia selviytymisstrategioita olivat muun muassa reflektointi sekä opiskelutaidot ja asioiden kognitiivinen järjestäminen. Käyttäytymisen keinoja selviytyä puolestaan olivat kaikenlaiset konkreettiset keinot. Emotionaaliset keinot liittyivät esimerkiksi tunteiden käsittelyyn ja emotionaaliseen tukeen. Tutkimuksessa havaittiin, että yliopisto-opiskelu sekä tukee että kuormittaa yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia. Tutkimukseen vastanneet yliopisto-opiskelijat kokivat kuitenkin opiskelun enimmäkseen opiskeluhyvinvointia tukevaksi.
first_indexed 2021-04-01T20:01:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c5lgars, Taru", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-04-01T05:33:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-04-01T05:33:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74923", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 opiskeluun liittyv\u00e4t tekij\u00e4t tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kyky\u00e4, heid\u00e4n kokemustensa mukaan. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten yliopisto-opiskelijat selviytyv\u00e4t opiskeluun liittyvist\u00e4 opiskeluhyvinvointia kuormittavista tilanteista ja millaisissa tilanteissa he n\u00e4it\u00e4 selviytymisstrategioita hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineisto koottiin verkkokyselyll\u00e4, johon vastasi 136 yliopisto-opiskelijaa. Analyysi perustui teoriaohjaavaan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin. \nTulosten mukaan yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia tukevat tekij\u00e4t liittyiv\u00e4t opintoihin ja opetustoimintaan, opiskelutaitoihin, opiskeluymp\u00e4rist\u00f6ihin ja opiskeluorientaatioon. Opiskeluhyvinvointia kuormittavissa tekij\u00f6iss\u00e4 opiskeluorientaation tilalle tuli opiskeltava ala ja vaatimukset suoriutumista kohtaan. Tukevia tekij\u00f6it\u00e4 olivat muun muassa kurssien selkeys, toimivat opiskelustrategiat, ymp\u00e4rist\u00f6jen viihtyisyys ja opiskelun palkitsevuus. Puolestaan kuormittavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat kurssien vaativuus, v\u00e4h\u00e4iset akateemiset opiskelutaidot, rauhattomat ymp\u00e4rist\u00f6t ja liian korkeat vaatimukset suoriutumiselle. Kognitiivisia selviytymisstrategioita olivat muun muassa reflektointi sek\u00e4 opiskelutaidot ja asioiden kognitiivinen j\u00e4rjest\u00e4minen. K\u00e4ytt\u00e4ytymisen keinoja selviyty\u00e4 puolestaan olivat kaikenlaiset konkreettiset keinot. Emotionaaliset keinot liittyiv\u00e4t esimerkiksi tunteiden k\u00e4sittelyyn ja emotionaaliseen tukeen.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 yliopisto-opiskelu sek\u00e4 tukee ett\u00e4 kuormittaa yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia. Tutkimukseen vastanneet yliopisto-opiskelijat kokivat kuitenkin opiskelun enimm\u00e4kseen opiskeluhyvinvointia tukevaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-04-01T05:33:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-04-01T05:33:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskeluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selviytymisstrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvyst\u00e4\u00e4n ja selviytymisstrategioistaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202104012253", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelukyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74923
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:34Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eba650ea-afba-4f41-9816-566460d4db1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202104012253.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ålgars, Taru Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan opiskeluhyvinvointi selviytymisstrategiat Erityispedagogiikka Special Education 101 opiskelijat opiskelu korkeakouluopiskelu opiskelukyky yliopistot selviytyminen
title Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
title_full Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
title_fullStr Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
title_full_unstemmed Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
title_short Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
title_sort yliopisto opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
title_txtP Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
topic opiskeluhyvinvointi selviytymisstrategiat Erityispedagogiikka Special Education 101 opiskelijat opiskelu korkeakouluopiskelu opiskelukyky yliopistot selviytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education korkeakouluopiskelu opiskelijat opiskelu opiskeluhyvinvointi opiskelukyky selviytyminen selviytymisstrategiat yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74923 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104012253
work_keys_str_mv AT ålgarstaru yliopistoopiskelijoidenkokemuksiaopiskeluhyvinvoinnistaanopiskelukyvystäänjaselviytym