Summary: | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä opiskeluun liittyvät tekijät tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kykyä, heidän kokemustensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten yliopisto-opiskelijat selviytyvät opiskeluun liittyvistä opiskeluhyvinvointia kuormittavista tilanteista ja millaisissa tilanteissa he näitä selviytymisstrategioita hyödyntävät. Tämä tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineisto koottiin verkkokyselyllä, johon vastasi 136 yliopisto-opiskelijaa. Analyysi perustui teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin.
Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia tukevat tekijät liittyivät opintoihin ja opetustoimintaan, opiskelutaitoihin, opiskeluympäristöihin ja opiskeluorientaatioon. Opiskeluhyvinvointia kuormittavissa tekijöissä opiskeluorientaation tilalle tuli opiskeltava ala ja vaatimukset suoriutumista kohtaan. Tukevia tekijöitä olivat muun muassa kurssien selkeys, toimivat opiskelustrategiat, ympäristöjen viihtyisyys ja opiskelun palkitsevuus. Puolestaan kuormittavia tekijöitä olivat kurssien vaativuus, vähäiset akateemiset opiskelutaidot, rauhattomat ympäristöt ja liian korkeat vaatimukset suoriutumiselle. Kognitiivisia selviytymisstrategioita olivat muun muassa reflektointi sekä opiskelutaidot ja asioiden kognitiivinen järjestäminen. Käyttäytymisen keinoja selviytyä puolestaan olivat kaikenlaiset konkreettiset keinot. Emotionaaliset keinot liittyivät esimerkiksi tunteiden käsittelyyn ja emotionaaliseen tukeen.
Tutkimuksessa havaittiin, että yliopisto-opiskelu sekä tukee että kuormittaa yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia. Tutkimukseen vastanneet yliopisto-opiskelijat kokivat kuitenkin opiskelun enimmäkseen opiskeluhyvinvointia tukevaksi.
|