Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö

Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisessa oppimisympäristössä nuori motivoituu liikkumaan. Tutkimustehtävänä oli selvittää mitkä asiat nuori kokee ympäristössään keskeisinä tekijöinä, jotta hän haluaa liikkua? Tutkimuksen tuli hyödyttää liikunnanopettajia ajattelemaan oppimisymp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtinen, Ville
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74909
_version_ 1826225777718329344
author Lehtinen, Ville
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtinen, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtinen, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtinen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisessa oppimisympäristössä nuori motivoituu liikkumaan. Tutkimustehtävänä oli selvittää mitkä asiat nuori kokee ympäristössään keskeisinä tekijöinä, jotta hän haluaa liikkua? Tutkimuksen tuli hyödyttää liikunnanopettajia ajattelemaan oppimisympäristöjä oppilaan näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui kahdeksannelta ja yhdeksänneltä luokalta yhteensä kahdeksan yläkoululaista, joista neljä oli poikaa ja neljä tyttöä. Tutkimushenkilöiltä vaadittiin vaihtelevaa peruskoulun liikunnan arvosanaa. Kyseessä oli laadullinen monimenetelmätutkimus, joka sisälsi sekä kyselylomakkeen että ryhmähaastattelun. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tuloksia analysointiin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön näkökulmasta. Tutkimus aloitettiin syksyllä 2020. Tutkimustulokset osoittivat, että kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisia nuoria motivoi liikuntaympäristö, jossa on hyvä ja suvaitseva ilmapiiri. Liikuntaympäristön tuli sisältää erilaisia liikkumisen mahdollisuuksia sekä tarjota mahdollisuuden rauhoittua. Nuoria motivoi lisäksi siisti ja puhdas liikuntaympäristö, jonka tulisi sijaita sekä rakennetuissa että luonnollisissa rakentamattomissa ympäristöissä. Etenkin monipuolisuus oli nuorille keskeinen liikkumaan motivoiva tekijä. Tutkimus vahvisti oletusta siitä, kuinka keskeisessä asemassa ympäristö toimii nuorille motivaation luojana. Tutkielmassa tuli esille nuorten kokevan liikuntaympäristön laajana kokonaisuutena, joka ei muodostu vain fyysisistä tekijöistä. Nuoret kaipasivat vaihtelua liikuntaympäristöönsä, jossa jokaisella olisi mahdollisuus oppia, harrastaa sekä tulla ryhmässä hyväksytyksi. Odotusarvoltaan uusia käytännönläheisiä ideoita syntyi nuorilta vähän. Nuoret eivät toisaalta ideoineet mitään perusopetuksen opetussuunnitelman tai perusopetuslain vastaista. Johtopäätöksenä voi todeta, että liikunnanopettajan on teoriassa mahdollista toteuttaa kaikki esiin nousseet nuoria liikkumaan motivoivat tekijät. The aim for this Master´s thesis was to study what kind of environment motivates the young to physical exercise. The research task was to find out what environmental elements the young experiences important to exercise? The research should benefit the physical education teachers to understand the environment as a student point of view. 8 upper comprehensive school students from eight and ninth grade participated in the research. The student group consisted of 4 boys and 4 girls. The chosen method was qualitative mixed methods research. The research included a questionnaire and a group interview. The approach for the analysis was carried out by theory-guided approach. The results were analysed from physical, psychological and social environment standpoint. The participants had to have varying comprehensive school physical education grade. The research started in autumn 2020. The results showed that the physical education environment motivated the students from eight and ninth grade, especially when it came to a good and tolerant atmosphere, a chance to calm down, a variety of possibilities to exercise and located in neat and clean facilities. The students concluded that the physical education environment should be located both in built environments and natural unbuilt environments. Especially, versatility was the main factor to motivate students to physical exercise. The research confirmed that the environment has essential role as a motivator for students. In addition, the research pointed out that the students experienced the physical education environment as a wider array of factors, which do not only consist of physical components. The students missed versatility in different physical environments, where everyone had a chance to learn, exercise and be accepted as a member of group. Contrary to the hypothesis, only a very few practical ideas were suggested by the students. On the other hand, the students did not generate any ideas that cannot be executed by the national core curriculum for basic education or the basic education act. As a conclusion, the research showed that all the factors that motivated the students to exercise are in theory possible for the physical education teacher to fulfill.
first_indexed 2021-03-31T20:02:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-31T06:35:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-31T06:35:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\nnuori motivoituu liikkumaan. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 asiat nuori\nkokee ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n keskeisin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4, jotta h\u00e4n haluaa liikkua? Tutkimuksen\ntuli hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajia ajattelemaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 oppilaan\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimukseen osallistui kahdeksannelta ja yhdeks\u00e4nnelt\u00e4 luokalta\nyhteens\u00e4 kahdeksan yl\u00e4koululaista, joista nelj\u00e4 oli poikaa ja nelj\u00e4 tytt\u00f6\u00e4.\nTutkimushenkil\u00f6ilt\u00e4 vaadittiin vaihtelevaa peruskoulun liikunnan arvosanaa.\nKyseess\u00e4 oli laadullinen monimenetelm\u00e4tutkimus, joka sis\u00e4lsi sek\u00e4\nkyselylomakkeen ett\u00e4 ryhm\u00e4haastattelun. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4\nk\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tuloksia analysointiin fyysisen,\npsyykkisen ja sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus aloitettiin syksyll\u00e4\n2020.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 kahdeksas- ja yhdeks\u00e4sluokkalaisia nuoria\nmotivoi liikuntaymp\u00e4rist\u00f6, jossa on hyv\u00e4 ja suvaitseva ilmapiiri.\nLiikuntaymp\u00e4rist\u00f6n tuli sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 erilaisia liikkumisen mahdollisuuksia sek\u00e4 tarjota\nmahdollisuuden rauhoittua. Nuoria motivoi lis\u00e4ksi siisti ja puhdas\nliikuntaymp\u00e4rist\u00f6, jonka tulisi sijaita sek\u00e4 rakennetuissa ett\u00e4 luonnollisissa\nrakentamattomissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Etenkin monipuolisuus oli nuorille keskeinen\nliikkumaan motivoiva tekij\u00e4. Tutkimus vahvisti oletusta siit\u00e4, kuinka keskeisess\u00e4\nasemassa ymp\u00e4rist\u00f6 toimii nuorille motivaation luojana.\nTutkielmassa tuli esille nuorten kokevan liikuntaymp\u00e4rist\u00f6n laajana\nkokonaisuutena, joka ei muodostu vain fyysisist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. Nuoret kaipasivat\nvaihtelua liikuntaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6ns\u00e4, jossa jokaisella olisi mahdollisuus oppia,\nharrastaa sek\u00e4 tulla ryhm\u00e4ss\u00e4 hyv\u00e4ksytyksi. Odotusarvoltaan uusia\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisi\u00e4 ideoita syntyi nuorilta v\u00e4h\u00e4n. Nuoret eiv\u00e4t toisaalta ideoineet\nmit\u00e4\u00e4n perusopetuksen opetussuunnitelman tai perusopetuslain vastaista.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voi todeta, ett\u00e4 liikunnanopettajan on teoriassa mahdollista\ntoteuttaa kaikki esiin nousseet nuoria liikkumaan motivoivat tekij\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim for this Master\u00b4s thesis was to study what kind of environment motivates\nthe young to physical exercise. The research task was to find out what\nenvironmental elements the young experiences important to exercise? The\nresearch should benefit the physical education teachers to understand the\nenvironment as a student point of view. 8 upper comprehensive school students\nfrom eight and ninth grade participated in the research. The student group\nconsisted of 4 boys and 4 girls. The chosen method was qualitative mixed\nmethods research. The research included a questionnaire and a group interview.\nThe approach for the analysis was carried out by theory-guided approach. The\nresults were analysed from physical, psychological and social environment\nstandpoint. The participants had to have varying comprehensive school physical\neducation grade. The research started in autumn 2020.\nThe results showed that the physical education environment motivated the\nstudents from eight and ninth grade, especially when it came to a good and\ntolerant atmosphere, a chance to calm down, a variety of possibilities to exercise\nand located in neat and clean facilities. The students concluded that the physical\neducation environment should be located both in built environments and natural\nunbuilt environments. Especially, versatility was the main factor to motivate\nstudents to physical exercise. The research confirmed that the environment has\nessential role as a motivator for students.\nIn addition, the research pointed out that the students experienced the physical\neducation environment as a wider array of factors, which do not only consist of\nphysical components. The students missed versatility in different physical\nenvironments, where everyone had a chance to learn, exercise and be accepted as\na member of group. Contrary to the hypothesis, only a very few practical ideas\nwere suggested by the students. On the other hand, the students did not generate\nany ideas that cannot be executed by the national core curriculum for basic\neducation or the basic education act. As a conclusion, the research showed that all\nthe factors that motivated the students to exercise are in theory possible for the\nphysical education teacher to fulfill.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-03-31T06:35:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-31T06:35:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta-aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103312241", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74909
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/253ce8e1-dd9b-49d5-b792-fb92c518f843\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103312241.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Ville Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö liikuntamotivaatio liikunta-aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoululaiset liikunta nuoret fyysinen aktiivisuus oppimisympäristö motivaatio
title Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
title_full Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
title_fullStr Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
title_full_unstemmed Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
title_short Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
title_sort nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
title_txtP Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
topic liikuntamotivaatio liikunta-aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoululaiset liikunta nuoret fyysinen aktiivisuus oppimisympäristö motivaatio
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus liikunta liikunta-aktiivisuus liikuntamotivaatio motivaatio nuoret oppimisympäristö yläkoululaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74909 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103312241
work_keys_str_mv AT lehtinenville nuortaliikkumaanmotivoivaoppimisympäristö