''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa

Tässä tutkielmassa käsittelen tekijyyttä 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa, jonka toteutin jyväskyläläisessä Vastatuulen päiväkodissa vuosien 2019–2020 aikana. Tutkielmani keskittyy pääosin sadutettavien lasten tekijyyteen, mutta vertailen heidän osuuttaan myös aikuisen saduttajan tekijyyte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkola, Hilja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74904
_version_ 1828193058014887936
author Honkola, Hilja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Honkola, Hilja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Honkola, Hilja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Honkola, Hilja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsittelen tekijyyttä 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa, jonka toteutin jyväskyläläisessä Vastatuulen päiväkodissa vuosien 2019–2020 aikana. Tutkielmani keskittyy pääosin sadutettavien lasten tekijyyteen, mutta vertailen heidän osuuttaan myös aikuisen saduttajan tekijyyteen, sillä projektissa valmistunut satukirja oli tulos kaikkien mukana olleiden tekijöiden yhteistyöstä. Teoriataustana käytän kognitiivista kirjallisuudentutkimusta. Tutkielman tavoitteena on selvittää sadutettavien lasten tekijyyttä motivoivia elementtejä, sekä saduttavan aikuisen vaikutuksia lasten tekijyyteen. Tutkimusmetodinani hyödynnän sadutusta, jonka menetelmiä sovellan tutkimukseni tarpeisiin sopivalla tavalla. Tutkielma on strategialtaan empiirinen, minkä lisäksi siinä on etnografisen tutkimuksen piirteitä. Aineiston hankintamenetelmänä käytän muun muassa kirjoittamiani muistiinpanoja, sadutettuja tarinoita ja havainnointia. Analyysimenetelmät mukailevat fenomenologista analyysia ja lähilukua. Tutkielman analyysi jakautuu kolmeen osaan: projektin alku-, loppu- ja keskivaiheeseen. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Millaisena sadutettavien lasten ja saduttavan aikuisen tekijyys näyttäytyy satukirjaprojektissa? 2. Millaisiin elementteihin lasten ja aikuisen tekijyys perustuu? Tutkielman analyysi osoittaa, etteivät muun muassa vahvojen tunteiden ja leikin kautta motivoituneet lapset voineet toimia tuottamani satukirjaprojektin tekijöinä ilman aikuisen apua ja tukea. Aikuisen ja lasten osallisuus olikin välttämätöntä projektin onnistumisen kannalta, sillä ilman molempien motivaatiota ja tekijyyttä lopputulosta ei olisi syntynyt.
first_indexed 2024-09-11T08:48:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hallila, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkola, Hilja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-31T06:08:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-31T06:08:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74904", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sittelen tekijyytt\u00e4 3\u20135-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa, jonka toteutin jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isess\u00e4 Vastatuulen p\u00e4iv\u00e4kodissa vuosien 2019\u20132020 aikana. Tutkielmani keskittyy p\u00e4\u00e4osin sadutettavien lasten tekijyyteen, mutta vertailen heid\u00e4n osuuttaan my\u00f6s aikuisen saduttajan tekijyyteen, sill\u00e4 projektissa valmistunut satukirja oli tulos kaikkien mukana olleiden tekij\u00f6iden yhteisty\u00f6st\u00e4. Teoriataustana k\u00e4yt\u00e4n kognitiivista kirjallisuudentutkimusta. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 sadutettavien lasten tekijyytt\u00e4 motivoivia elementtej\u00e4, sek\u00e4 saduttavan aikuisen vaikutuksia lasten tekijyyteen. \n\nTutkimusmetodinani hy\u00f6dynn\u00e4n sadutusta, jonka menetelmi\u00e4 sovellan tutkimukseni tarpeisiin sopivalla tavalla. Tutkielma on strategialtaan empiirinen, mink\u00e4 lis\u00e4ksi siin\u00e4 on etnografisen tutkimuksen piirteit\u00e4. Aineiston hankintamenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n muun muassa kirjoittamiani muistiinpanoja, sadutettuja tarinoita ja havainnointia. Analyysimenetelm\u00e4t mukailevat fenomenologista analyysia ja l\u00e4hilukua. Tutkielman analyysi jakautuu kolmeen osaan: projektin alku-, loppu- ja keskivaiheeseen. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:\n\n1.\tMillaisena sadutettavien lasten ja saduttavan aikuisen tekijyys n\u00e4ytt\u00e4ytyy satukirjaprojektissa?\n2.\tMillaisiin elementteihin lasten ja aikuisen tekijyys perustuu?\n\nTutkielman analyysi osoittaa, etteiv\u00e4t muun muassa vahvojen tunteiden ja leikin kautta motivoituneet lapset voineet toimia tuottamani satukirjaprojektin tekij\u00f6in\u00e4 ilman aikuisen apua ja tukea. Aikuisen ja lasten osallisuus olikin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 projektin onnistumisen kannalta, sill\u00e4 ilman molempien motivaatiota ja tekijyytt\u00e4 lopputulosta ei olisi syntynyt.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-03-31T06:08:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-31T06:08:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kollaboratiivinen kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "''Hei, mun saarella olis my\u00f6s se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3\u20135-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103312236", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sadutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekijyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiivinen kirjallisuudentutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74904
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:48Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ac20f09c-b61f-4d7d-9065-4c1026cabbc6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103312236.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkola, Hilja ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa kollaboratiivinen kirjoittaminen Kirjallisuus Literature 304 sadutus lapset (ikäryhmät) tekijyys lastenkirjallisuus päiväkodit aikuiset tarinat kognitiivinen kirjallisuudentutkimus tutkimus
title ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
title_full ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
title_fullStr ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
title_full_unstemmed ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
title_short ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!''
title_sort hei mun saarella olis myös se lumi kissa tekijyys 3 5 vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
title_sub tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
title_txtP ''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
topic kollaboratiivinen kirjoittaminen Kirjallisuus Literature 304 sadutus lapset (ikäryhmät) tekijyys lastenkirjallisuus päiväkodit aikuiset tarinat kognitiivinen kirjallisuudentutkimus tutkimus
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature aikuiset kognitiivinen kirjallisuudentutkimus kollaboratiivinen kirjoittaminen lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus päiväkodit sadutus tarinat tekijyys tutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74904 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103312236
work_keys_str_mv AT honkolahilja heimunsaarellaolismyösselumikissatekijyys35vuotiaidenlastensatukirjaprojektissa