Tehostettu ja erityinen tuki etäopetuksena poikkeuskeväänä 2020 – haasteet ja mahdollisuudet

Keväällä 2020 Suomessa elettiin hyvin poikkeuksellista aikaa koronaviruspandemian vuoksi. Pandemiatilanteen rauhoittamiseksi yhteiskuntaan asetettiin monenlaisia rajoituksia. Rajoitusten myötä kouluissa siirryttiin etäopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia haasteita ja mahd...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kinnunen, Julia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74896
Kuvaus
Yhteenveto:Keväällä 2020 Suomessa elettiin hyvin poikkeuksellista aikaa koronaviruspandemian vuoksi. Pandemiatilanteen rauhoittamiseksi yhteiskuntaan asetettiin monenlaisia rajoituksia. Rajoitusten myötä kouluissa siirryttiin etäopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia ilmeni tehostetun ja erityisen tuen järjestämisessä etäopetuksena kevään 2020 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin seitsemältä erityisopettajalta, jotka poikkeuskevään 2020 aikana antoivat tehostettua ja erityistä tukea etäopetuksena. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin keinoin. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että tehostetun ja erityisen tuen järjestämiseen etäopetuksena liittyi monenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia. Haasteita olivat kuormittavuus, eriarvoisuuden lisääntyminen sekä tukikeinojen soveltamisen vaikeudet. Mahdollisuuksia olivat yksilöllinen tuki, joustavuus sekä uusien tavoitteiden ja taitojen saavuttaminen. Etäopetus koettiin monissa tilanteissa haastavaksi, mutta joillekin oppilaille etäopetus sopi hyvin. Saatujen tulosten mukaan etäopetusta voisi tulevaisuudessa hyödyntää eriyttämiskeinona ja joissakin erityistilanteissa opetuksen järjestämisen keinona, mikä vaatisi kuitenkin yhtenäisiä ohjeistuksia opettajille sekä huolellista etäopetuksen organisointia ja suunnittelua.