Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista

Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän vihatilanteista selviytyy. Aihetta lähestytään viidesluokkalaisten lasten sek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiainen, Emmi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74874
_version_ 1826225712466493440
author Tiainen, Emmi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiainen, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiainen, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiainen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän vihatilanteista selviytyy. Aihetta lähestytään viidesluokkalaisten lasten sekä luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä kahta erilaista tutkimusmenetelmää. Lasten näkökulmaa lähestyttiin kyselylomaketutkimuksen keinoin. 23 erään koulun viidennen luokan oppilasta vastasi kolme erilaista tehtävää sisältäneeseen kyselylomakkeeseen. Opettajien näkemystä tarkasteltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui yhdeksän 4.–6.-luokkien opettajaa. Tulokset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Tutkimustuloksista voi havaita, että lasten vihan tunteiden syyt, ilmenemismuodot sekä säätelykeinot vaihtelevat oppilaan temperamentista ja taustasta riippuen. Lapsissa vihaa herättäneet tilanteet ovat tyypillisesti kestoltaan lyhytaikaisia ja kuvaavat väliaikaista vihastumista. Tavallista on myös se, että vihatilanteet ratkeavat tai ne selvitetään nopeasti. Lasten vihan tunteet ilmenevät sekä näkyvästi että hiljaisena vihana. Osalle viidesluokkalaisista lapsista on kehittynyt omia tunteiden säätelyn keinoja, mutta tunteiden tunnistamisen ja säätelyn taidoissa on tässä iässä vielä eroja. Lapsi tarvitsee vielä aikuisen tukea tunteiden säätelyssä ja tilanteen ratkaisemiseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:50:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiainen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-29T07:32:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-29T07:32:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74874", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sek\u00e4 se, kuinka h\u00e4n vihatilanteista selviytyy. Aihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n viidesluokkalaisten lasten sek\u00e4 luokanopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kahta erilaista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4. Lasten n\u00e4k\u00f6kulmaa l\u00e4hestyttiin kyselylomaketutkimuksen keinoin. 23 er\u00e4\u00e4n koulun viidennen luokan oppilasta vastasi kolme erilaista teht\u00e4v\u00e4\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4neeseen kyselylomakkeeseen. Opettajien n\u00e4kemyst\u00e4 tarkasteltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui yhdeks\u00e4n 4.\u20136.-luokkien opettajaa. Tulokset analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimustuloksista voi havaita, ett\u00e4 lasten vihan tunteiden syyt, ilmenemismuodot sek\u00e4 s\u00e4\u00e4telykeinot vaihtelevat oppilaan temperamentista ja taustasta riippuen. Lapsissa vihaa her\u00e4tt\u00e4neet tilanteet ovat tyypillisesti kestoltaan lyhytaikaisia ja kuvaavat v\u00e4liaikaista vihastumista. Tavallista on my\u00f6s se, ett\u00e4 vihatilanteet ratkeavat tai ne selvitet\u00e4\u00e4n nopeasti.\nLasten vihan tunteet ilmenev\u00e4t sek\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4sti ett\u00e4 hiljaisena vihana. Osalle viidesluokkalaisista lapsista on kehittynyt omia tunteiden s\u00e4\u00e4telyn keinoja, mutta tunteiden tunnistamisen ja s\u00e4\u00e4telyn taidoissa on t\u00e4ss\u00e4 i\u00e4ss\u00e4 viel\u00e4 eroja. Lapsi tarvitsee viel\u00e4 aikuisen tukea tunteiden s\u00e4\u00e4telyss\u00e4 ja tilanteen ratkaisemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-03-29T07:32:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-29T07:32:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "170", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden s\u00e4\u00e4tely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia lapsen vihan tunteista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103292207", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74874
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:24Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6e91f34-073a-4bae-8cb2-467d857987e8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103292207.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiainen, Emmi Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista tunteiden säätely Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunteet viha tunnetaidot opettajat lapset (ikäryhmät) koululaiset aggressiot tunne-elämä sosioemotionaaliset taidot oppilaat
title Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
title_full Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
title_fullStr Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
title_full_unstemmed Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
title_short Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
title_sort opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
title_txtP Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
topic tunteiden säätely Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunteet viha tunnetaidot opettajat lapset (ikäryhmät) koululaiset aggressiot tunne-elämä sosioemotionaaliset taidot oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aggressiot koululaiset lapset (ikäryhmät) opettajat oppilaat sosioemotionaaliset taidot tunne-elämä tunnetaidot tunteet tunteiden säätely viha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74874 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103292207
work_keys_str_mv AT tiainenemmi opettajienjaviidesluokkalaistenlastenkäsityksiäjakokemuksialapsenvihantunteista