Summary: | Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän vihatilanteista selviytyy. Aihetta lähestytään viidesluokkalaisten lasten sekä luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä kahta erilaista tutkimusmenetelmää. Lasten näkökulmaa lähestyttiin kyselylomaketutkimuksen keinoin. 23 erään koulun viidennen luokan oppilasta vastasi kolme erilaista tehtävää sisältäneeseen kyselylomakkeeseen. Opettajien näkemystä tarkasteltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui yhdeksän 4.–6.-luokkien opettajaa. Tulokset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tutkimustuloksista voi havaita, että lasten vihan tunteiden syyt, ilmenemismuodot sekä säätelykeinot vaihtelevat oppilaan temperamentista ja taustasta riippuen. Lapsissa vihaa herättäneet tilanteet ovat tyypillisesti kestoltaan lyhytaikaisia ja kuvaavat väliaikaista vihastumista. Tavallista on myös se, että vihatilanteet ratkeavat tai ne selvitetään nopeasti.
Lasten vihan tunteet ilmenevät sekä näkyvästi että hiljaisena vihana. Osalle viidesluokkalaisista lapsista on kehittynyt omia tunteiden säätelyn keinoja, mutta tunteiden tunnistamisen ja säätelyn taidoissa on tässä iässä vielä eroja. Lapsi tarvitsee vielä aikuisen tukea tunteiden säätelyssä ja tilanteen ratkaisemiseksi.
|