Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska analys av en berättande och en instruerande text

Tekstin sidosteisuutta luovat muun muassa konnektorit, joilla lauseita, virkkeitä ja laajempia tekstikatkelmia liitetään yhteen. Konnektorit voivat yhdistää tekstin osia syntaktisesti, mutta ne ilmaisevat ennen kaikkea semanttisia suhteita asioiden välillä. Niiden käyttäminen tekstissä semanttisesti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pastinen, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74869
_version_ 1826225741911556096
author Pastinen, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pastinen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pastinen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pastinen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tekstin sidosteisuutta luovat muun muassa konnektorit, joilla lauseita, virkkeitä ja laajempia tekstikatkelmia liitetään yhteen. Konnektorit voivat yhdistää tekstin osia syntaktisesti, mutta ne ilmaisevat ennen kaikkea semanttisia suhteita asioiden välillä. Niiden käyttäminen tekstissä semanttisesti oikein on siksi tekstin ymmärtämisen kannalta tärkeää. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia konnektorikytkentöjen käyttöä suomenkielisten lukiolaisten ruotsinkielisissä kirjoitelmissa. Tarkastelen lauseiden, virkkeiden ja laajempien tekstikatkelmien välisiä kytkentöjä kahdesta eri tehtävänannosta tuotetuissa teksteissä. Selvitän, miten ja missä laajuudessa lukiolaiset käyttävät konnektoreja teksteissään kohdekielen mukaisesti sekä siitä poikkeavasti. Lisäksi vertailen, onko konnektorien käytössä eroja eri tehtävänannoista kirjoitettujen tekstien välillä. Tutkimusaineisto koostuu 93 kirjoitelmasta, joista 45 on kertovia blogitekstejä ja 48 ohjailevia sähköpostiviestejä. Aineisto on kerätty B-ruotsin 4. kurssilta yhdestä lukiosta. Analyysimenetelmänä käytän tekstianalyysia, joka pohjautuu Hellspongin ja Ledinin (1997) konnektorityyppien semanttiseen jaotteluun. Analysoin aineistoa kvantitatiivisesti laskemalla eri konnektorien ja konnektorityyppien frekvenssejä ja prosenttiosuuksia ja kvalitatiivisesti tarkastelemalla, millaisia semanttisia suhteita konnektoreilla ilmaistaan. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat käyttivät konnektoreja lähes saman verran molemmissa teksteissä, mutta niiden käytössä oli sekä laadullisia että määrällisiä eroja. Molemmissa teksteissä selvästi käytetyimpiä kytkentöjä olivat additiiviset kytkennät ja vähiten käytettyjä adversatiiviset. Temporaalisten ja kausaalisten kytkentöjen osalta tekstit erosivat toisistaan; kertovissa blogiteksteissä niiden osuudet olivat lähes yhtä suuret, kun taas ohjailevissa sähköpostiviesteissä temporaalisia konnektoreja oli suhteessa vähemmän ja kausaalisia enemmän. Konnektoreja käytettiin molemmissa teksteissä pääasiallisesti niiden prototyyppisessä merkityksessä. Eniten haastetta aiheuttivat kausaaliset ja osin myös additiiviset konnektorit. Yksittäisistä konnektoreista varsinkin för det första, till exempel, för att ja sedan ilmaistiin usein kohdekielestä poikkeavasti.
first_indexed 2021-03-29T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pastinen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-29T07:21:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-29T07:21:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tekstin sidosteisuutta luovat muun muassa konnektorit, joilla lauseita, virkkeit\u00e4 ja laajempia tekstikatkelmia liitet\u00e4\u00e4n yhteen. Konnektorit voivat yhdist\u00e4\u00e4 tekstin osia syntaktisesti, mutta ne ilmaisevat ennen kaikkea semanttisia suhteita asioiden v\u00e4lill\u00e4. Niiden k\u00e4ytt\u00e4minen tekstiss\u00e4 semanttisesti oikein on siksi tekstin ymm\u00e4rt\u00e4misen kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tutkia konnektorikytkent\u00f6jen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 suomenkielisten lukiolaisten ruotsinkielisiss\u00e4 kirjoitelmissa. Tarkastelen lauseiden, virkkeiden ja laajempien tekstikatkelmien v\u00e4lisi\u00e4 kytkent\u00f6j\u00e4 kahdesta eri teht\u00e4v\u00e4nannosta tuotetuissa teksteiss\u00e4. Selvit\u00e4n, miten ja miss\u00e4 laajuudessa lukiolaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t konnektoreja teksteiss\u00e4\u00e4n kohdekielen mukaisesti sek\u00e4 siit\u00e4 poikkeavasti. Lis\u00e4ksi vertailen, onko konnektorien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 eroja eri teht\u00e4v\u00e4nannoista kirjoitettujen tekstien v\u00e4lill\u00e4. \n\nTutkimusaineisto koostuu 93 kirjoitelmasta, joista 45 on kertovia blogitekstej\u00e4 ja 48 ohjailevia s\u00e4hk\u00f6postiviestej\u00e4. Aineisto on ker\u00e4tty B-ruotsin 4. kurssilta yhdest\u00e4 lukiosta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n tekstianalyysia, joka pohjautuu Hellspongin ja Ledinin (1997) konnektorityyppien semanttiseen jaotteluun. Analysoin aineistoa kvantitatiivisesti laskemalla eri konnektorien ja konnektorityyppien frekvenssej\u00e4 ja prosenttiosuuksia ja kvalitatiivisesti tarkastelemalla, millaisia semanttisia suhteita konnektoreilla ilmaistaan.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t konnektoreja l\u00e4hes saman verran molemmissa teksteiss\u00e4, mutta niiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oli sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 eroja. Molemmissa teksteiss\u00e4 selv\u00e4sti k\u00e4ytetyimpi\u00e4 kytkent\u00f6j\u00e4 olivat additiiviset kytkenn\u00e4t ja v\u00e4hiten k\u00e4ytettyj\u00e4 adversatiiviset. Temporaalisten ja kausaalisten kytkent\u00f6jen osalta tekstit erosivat toisistaan; kertovissa blogiteksteiss\u00e4 niiden osuudet olivat l\u00e4hes yht\u00e4 suuret, kun taas ohjailevissa s\u00e4hk\u00f6postiviesteiss\u00e4 temporaalisia konnektoreja oli suhteessa v\u00e4hemm\u00e4n ja kausaalisia enemm\u00e4n. Konnektoreja k\u00e4ytettiin molemmissa teksteiss\u00e4 p\u00e4\u00e4asiallisesti niiden prototyyppisess\u00e4 merkityksess\u00e4. Eniten haastetta aiheuttivat kausaaliset ja osin my\u00f6s additiiviset konnektorit. Yksitt\u00e4isist\u00e4 konnektoreista varsinkin f\u00f6r det f\u00f6rsta, till exempel, f\u00f6r att ja sedan ilmaistiin usein kohdekielest\u00e4 poikkeavasti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-03-29T07:21:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-29T07:21:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konnektorer", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "satskonnektion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2-texter", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en ber\u00e4ttande och en instruerande text", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103292202", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidoksisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstityypit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74869
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ee19b2e0-b0b3-4979-90c4-6236f3cf9048\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103292202.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pastinen, Pinja Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text konnektorer satskonnektion L2-texter Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli sidoksisuus lukiolaiset tekstianalyysi tekstityypit
title Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text
title_full Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text
title_fullStr Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text
title_full_unstemmed Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text
title_short Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska
title_sort satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i l2 svenska analys av en berättande och en instruerande text
title_sub analys av en berättande och en instruerande text
title_txtP Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text
topic konnektorer satskonnektion L2-texter Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli sidoksisuus lukiolaiset tekstianalyysi tekstityypit
topic_facet 306 L2-texter Ruotsin kieli Swedish konnektorer lukiolaiset ruotsin kieli satskonnektion sidoksisuus tekstianalyysi tekstityypit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103292202
work_keys_str_mv AT pastinenpinja satskonnektionifinskagymnasistersuppsatseril2svenskaanalysavenberättandeocheninstr