Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”

Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisin keinoin uutismediat ovat aloittaneet sisällöntuotannon TikTokissa. Tämän lisäksi selvitetään, mitkä uutismedioiden tuottamista sisällöistä ovat menestyneet alustalla. TikTok on ollut esillä julkisessa keskustelussa jokseenkin arveluttavan tietoturv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Andersson, Iiris, Hautamaa, Vilja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74841
_version_ 1828193204013367296
author Andersson, Iiris Hautamaa, Vilja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Andersson, Iiris Hautamaa, Vilja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Andersson, Iiris Hautamaa, Vilja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Andersson, Iiris
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisin keinoin uutismediat ovat aloittaneet sisällöntuotannon TikTokissa. Tämän lisäksi selvitetään, mitkä uutismedioiden tuottamista sisällöistä ovat menestyneet alustalla. TikTok on ollut esillä julkisessa keskustelussa jokseenkin arveluttavan tietoturvansa takia, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita myös siitä, millaisia eettisiä pohdintoja sovelluksessa toimimiseen on liitetty uutismedioissa. Tutkimuksen aineisto muodostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sekä 54:sta uutismedioiden TikTok-käyttäjätileillään julkaisemasta videosta. Haastatteluiden pohjalta pyrittiin luomaan käsitys uutismedioiden sisällöntuotannon strategioista ja eettisistä kysymyksistä. Videosisältöjä havainnoimalla puolestaan haluttiin saada selvyyttä eri videoiden menestykseen alustalla. Videot jaettiin kahdeksaan eri kategoriaan perustuen niiden sisältöön ja tavoitteisiin. Kunkin kategorian videoille suoritettiin data-analyysi, jossa vertailtiin niiden TikTokissa saamia näyttökertoja, tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja. Tutkimusta varten on haastateltu Yle Mixin sisältöpäällikkö Kirsi Teräväistä ja MTV Uutisten sosiaalisen median strategisti ja tuottaja Kia Löfbergiä. Sekä haastattelu- että videoaineistolle on tehty laadullinen sisällönanalyysi. TikTok nähdään uutismedioissa alustana, jolla suuren suosion saavuttaminen voi tapahtua nopeasti ja helposti. Sovelluksessa arveluttavana pidetään kuitenkin sen tietoturvaa. Uutismedioissa on käyty alustaa koskevia eettisiä pohdintoja, joita pidetään tyypillisinä uuden sovelluksen haltuunottovaiheelle. Uutismediat tuottavat sisältöä alustalle kokeilevasti tarkastellen, miten erilaiset sisällöt alustalla menestyvät. Data-analyysin perusteella niin kutsutut yleisöä osallistavat videot keräsivät eniten näyttökertoja, kommentteja ja jakoja. Eniten tykkäyksiä saivat journalistisiksi luokitellut videot. Selkeää kuvaa menestyksestä ei uutismedioissa kuitenkaan ole kyetty muodostamaan, sillä TikTokin algoritmien toimintaa pidetään arvaamattomana. Tutkimuksessa löydettiin kuusi uutismedioiden käyttämää sisällöntuotannon strategiaa, jotka ovat koko uutismedian toimintaa koskevat strategiat, käytännön työtä määrittävät strategiat, kokeiluun pohjautuva strategia, journalistinen strategia, kohdeyleisön huomioiva strategia ja tulevaisuuden mahdolliset strategiat. Strategioiden pohjalta pyrittiin muodostamaan käsitys siitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten ja millaista sisältöä TikTokiin tuotetaan. Uutismedioiden tavoista tuottaa sisältöä TikTokiin löytyi joitakin eroavaisuuksia. Molemmissa uutismedioissa on kuitenkin yhteneväisiä näkemyksiä siitä, millaista sisältöä alustalla halutaan julkaista ja miten siellä halutaan toimia.
first_indexed 2021-03-25T21:02:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uskali, Turo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Andersson, Iiris", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautamaa, Vilja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-25T11:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-25T11:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisin keinoin uutismediat ovat aloittaneet sis\u00e4ll\u00f6ntuotannon TikTokissa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 uutismedioiden tuottamista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 ovat menestyneet alustalla. TikTok on ollut esill\u00e4 julkisessa keskustelussa jokseenkin arveluttavan tietoturvansa takia, mink\u00e4 vuoksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita my\u00f6s siit\u00e4, millaisia eettisi\u00e4 pohdintoja sovelluksessa toimimiseen on liitetty uutismedioissa.\nTutkimuksen aineisto muodostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sek\u00e4 54:sta uutismedioiden TikTok-k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tileill\u00e4\u00e4n julkaisemasta videosta. Haastatteluiden pohjalta pyrittiin luomaan k\u00e4sitys uutismedioiden sis\u00e4ll\u00f6ntuotannon strategioista ja eettisist\u00e4 kysymyksist\u00e4. Videosis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 havainnoimalla puolestaan haluttiin saada selvyytt\u00e4 eri videoiden menestykseen alustalla. Videot jaettiin kahdeksaan eri kategoriaan perustuen niiden sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja tavoitteisiin. Kunkin kategorian videoille suoritettiin data-analyysi, jossa vertailtiin niiden TikTokissa saamia n\u00e4ytt\u00f6kertoja, tykk\u00e4yksi\u00e4, kommentteja ja jakoja. Tutkimusta varten on haastateltu Yle Mixin sis\u00e4lt\u00f6p\u00e4\u00e4llikk\u00f6 Kirsi Ter\u00e4v\u00e4ist\u00e4 ja MTV Uutisten sosiaalisen median strategisti ja tuottaja Kia L\u00f6fbergi\u00e4. Sek\u00e4 haastattelu- ett\u00e4 videoaineistolle on tehty laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\nTikTok n\u00e4hd\u00e4\u00e4n uutismedioissa alustana, jolla suuren suosion saavuttaminen voi tapahtua nopeasti ja helposti. Sovelluksessa arveluttavana pidet\u00e4\u00e4n kuitenkin sen tietoturvaa. Uutismedioissa on k\u00e4yty alustaa koskevia eettisi\u00e4 pohdintoja, joita pidet\u00e4\u00e4n tyypillisin\u00e4 uuden sovelluksen haltuunottovaiheelle. Uutismediat tuottavat sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 alustalle kokeilevasti tarkastellen, miten erilaiset sis\u00e4ll\u00f6t alustalla menestyv\u00e4t. Data-analyysin perusteella niin kutsutut yleis\u00f6\u00e4 osallistavat videot ker\u00e4siv\u00e4t eniten n\u00e4ytt\u00f6kertoja, kommentteja ja jakoja. Eniten tykk\u00e4yksi\u00e4 saivat journalistisiksi luokitellut videot. Selke\u00e4\u00e4 kuvaa menestyksest\u00e4 ei uutismedioissa kuitenkaan ole kyetty muodostamaan, sill\u00e4 TikTokin algoritmien toimintaa pidet\u00e4\u00e4n arvaamattomana. \nTutkimuksessa l\u00f6ydettiin kuusi uutismedioiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6ntuotannon strategiaa, jotka ovat koko uutismedian toimintaa koskevat strategiat, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6t\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t strategiat, kokeiluun pohjautuva strategia, journalistinen strategia, kohdeyleis\u00f6n huomioiva strategia ja tulevaisuuden mahdolliset strategiat. Strategioiden pohjalta pyrittiin muodostamaan k\u00e4sitys siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat siihen, miten ja millaista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 TikTokiin tuotetaan. Uutismedioiden tavoista tuottaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 TikTokiin l\u00f6ytyi joitakin eroavaisuuksia. Molemmissa uutismedioissa on kuitenkin yhtenev\u00e4isi\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, millaista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 alustalla halutaan julkaista ja miten siell\u00e4 halutaan toimia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-03-25T11:47:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-25T11:47:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uutismedia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uutismedioiden menestys ja sis\u00e4ll\u00f6ntuotannon strategiat TikTokissa : \u201dK\u00e4sitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 on se, mik\u00e4 siell\u00e4 toimii ja mik\u00e4 ei\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103252176", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4lt\u00f6tuotanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74841
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bbfd0b53-0813-4828-8aa6-5d231109be89\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103252176.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Andersson, Iiris Hautamaa, Vilja Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei” uutismedia Journalistiikka Journalism 3133 etiikka journalismi sisältötuotanto sosiaalinen media TikTok strategiat nuoret
title Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
title_full Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
title_fullStr Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei” Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
title_full_unstemmed Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei” Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
title_short Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa
title_sort uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat tiktokissa käsittämätöntä on se mikä siellä toimii ja mikä ei
title_sub ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
title_txtP Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
topic uutismedia Journalistiikka Journalism 3133 etiikka journalismi sisältötuotanto sosiaalinen media TikTok strategiat nuoret
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka TikTok etiikka journalismi nuoret sisältötuotanto sosiaalinen media strategiat uutismedia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74841 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103252176
work_keys_str_mv AT anderssoniiris uutismedioidenmenestysjasisällöntuotannonstrategiattiktokissakäsittämätöntäonsemi