”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta

Tutkielma käsittelee vuorovaikutuksen merkitystä musiikillisessa improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta. Vuorovaikutuksen merkitystä improvisaatiossa tarkastellaan vuorovaikutuksesta tehtyjen havaintojen sekä opiskelijoiden omien kokemusten kautta. Vuorovaikutuksesta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Sanna-Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74828
_version_ 1826225721855442944
author Savolainen, Sanna-Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savolainen, Sanna-Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savolainen, Sanna-Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savolainen, Sanna-Mari
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee vuorovaikutuksen merkitystä musiikillisessa improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta. Vuorovaikutuksen merkitystä improvisaatiossa tarkastellaan vuorovaikutuksesta tehtyjen havaintojen sekä opiskelijoiden omien kokemusten kautta. Vuorovaikutuksesta tehtäviä tulkintoja ja sanallistamista tutkitaan antamalla musiikkikasvatuksen opiskelijoiden arvioitavaksi motion capture -teknologialla kuvattuja improvisaatioesityksiä. Lisäksi selvitetään heidän omaa suhdettaan improvisaatioon. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka suunnattiin Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen ja musiikkitieteen opiskelijoille. Kyselyyn vastasi 28 musiikkikasvatuksen ja 2 musiikkitieteen opiskelijaa, joten tutkimus keskittyi lopulta musiikkikasvatuksen opiskelijoihin. Laadullista ja määrällistä aineistoa analysoitiin mixed methods -tutkimuksen hengessä painottaen laadullista sisällönanalyysia. Laadullinen sisällönanalyysi keskittyi vuorovaikutuksen sanallisiin kuvauksiin ja opiskelijoiden omiin kokemuksiin. Määrällinen aineisto sisälsi viiden improvisaatioesityksen arviot esimerkiksi vuorovaikutteisuuden, luovuuden ja esityksen kiinnostavuuden osalta. Arvioista tarkasteltiin esimerkiksi keskiarvoja ja keskihajontoja. Vastaajat havaitsivat vuorovaikutusta improvisaatioesityksissä impulssien kuunteluna ja niihin reagointina, yhteisenä musiikillisena kehittelynä ja muutosten tekemisenä, eleinä ja liikkeenä sekä musisoijien erilaisten roolien ja niistä muodostuvan dynamiikan kautta. Kiinnostavimmat esitykset olivat vastaajien mukaan myös vuorovaikutteisia, luovia ja kehollista eläytymistä sisältäviä. Vastaajien omat kokemukset improvisaatiosta osoittautuivat hyvin monipuolisiksi. Heillä oli kokemusta mitä erilaisimmista improvisaatiotilanteista. Improvisaatio koettiin sekä vapauttavana että jännitystä ja paineita aiheuttavana erityisesti vuorovaikutteisissa improvisaatiotilanteissa. Miehet suhtautuivat muiden kanssa improvisointiin hieman naisia myönteisemmin, ja arvioivat myös improvisaatioesityksiä tiukemmin.
first_indexed 2021-03-24T21:02:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Thompson, Marc", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Sanna-Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-24T06:56:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-24T06:56:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74828", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma ka\u0308sittelee vuorovaikutuksen merkitysta\u0308 musiikillisessa improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden na\u0308ko\u0308kulmasta. Vuorovaikutuksen merkitysta\u0308 improvisaatiossa tarkastellaan vuorovaikutuksesta tehtyjen havaintojen seka\u0308 opiskelijoiden omien kokemusten kautta. Vuorovaikutuksesta tehta\u0308via\u0308 tulkintoja ja sanallistamista tutkitaan antamalla musiikkikasvatuksen opiskelijoiden arvioitavaksi motion capture -teknologialla kuvattuja improvisaatioesityksia\u0308. Lisa\u0308ksi selviteta\u0308a\u0308n heida\u0308n omaa suhdettaan improvisaatioon.\n\nTutkimus toteutettiin sa\u0308hko\u0308isena\u0308 kyselyna\u0308, joka suunnattiin Jyva\u0308skyla\u0308n yliopiston musiikkikasvatuksen ja musiikkitieteen opiskelijoille. Kyselyyn vastasi 28 musiikkikasvatuksen ja 2 musiikkitieteen opiskelijaa, joten tutkimus keskittyi lopulta musiikkikasvatuksen opiskelijoihin. Laadullista ja ma\u0308a\u0308ra\u0308llista\u0308 aineistoa analysoitiin mixed methods -tutkimuksen hengessa\u0308 painottaen laadullista sisa\u0308llo\u0308nanalyysia. Laadullinen sisa\u0308llo\u0308nanalyysi keskittyi vuorovaikutuksen sanallisiin kuvauksiin ja opiskelijoiden omiin kokemuksiin. Ma\u0308a\u0308ra\u0308llinen aineisto sisa\u0308lsi viiden improvisaatioesityksen arviot esimerkiksi vuorovaikutteisuuden, luovuuden ja esityksen kiinnostavuuden osalta. Arvioista tarkasteltiin esimerkiksi keskiarvoja ja keskihajontoja.\nVastaajat havaitsivat vuorovaikutusta improvisaatioesityksissa\u0308 impulssien kuunteluna ja niihin reagointina, yhteisena\u0308 musiikillisena kehittelyna\u0308 ja muutosten tekemisena\u0308, eleina\u0308 ja liikkeena\u0308 seka\u0308 musisoijien erilaisten roolien ja niista\u0308 muodostuvan dynamiikan kautta. Kiinnostavimmat esitykset olivat vastaajien mukaan myo\u0308s vuorovaikutteisia, luovia ja kehollista ela\u0308ytymista\u0308 sisa\u0308lta\u0308via\u0308.\n\nVastaajien omat kokemukset improvisaatiosta osoittautuivat hyvin monipuolisiksi. Heilla\u0308 oli kokemusta mita\u0308 erilaisimmista improvisaatiotilanteista. Improvisaatio koettiin seka\u0308 vapauttavana etta\u0308 ja\u0308nnitysta\u0308 ja paineita aiheuttavana erityisesti vuorovaikutteisissa improvisaatiotilanteissa. Miehet suhtautuivat muiden kanssa improvisointiin hieman naisia myo\u0308nteisemmin, ja arvioivat myo\u0308s improvisaatioesityksia\u0308 tiukemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-24T06:56:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-24T06:56:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEla\u0308ma\u0308 on improvisaatiota ja siina\u0308 onnistuu, kun kommunikoi\u201d : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden na\u0308ko\u0308kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103242168", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74828
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6fe96fc1-d69e-4684-ab39-86bf78b26fd3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103242168.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Sanna-Mari ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta musiikillinen vuorovaikutus Musiikkikasvatus Music Education 3052 improvisointi vuorovaikutus musiikki musiikkikasvatus musiikintutkimus
title ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
title_full ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
title_fullStr ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
title_full_unstemmed ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
title_short ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi”
title_sort ela ma on improvisaatiota ja siina onnistuu kun kommunikoi vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden na ko kulmasta
title_sub vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
title_txtP ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
topic musiikillinen vuorovaikutus Musiikkikasvatus Music Education 3052 improvisointi vuorovaikutus musiikki musiikkikasvatus musiikintutkimus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus improvisointi musiikillinen vuorovaikutus musiikintutkimus musiikki musiikkikasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74828 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103242168
work_keys_str_mv AT savolainensannamari elamaonimprovisaatiotajasiinaonnistuukunkommunikoivuorovaikutuksenmerkitykse AT savolainensannamari elämäonimprovisaatiotajasiinäonnistuukunkommunikoivuorovaikutuksenmerkitykse