Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eroja ikäryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien välillä siirtymävaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme myös, miten yhteisölliset tekijät, kuten opiskeluympäristö, opetushenkilökunta ja vertaisoppiminen ennustavat siirtymävaiheen kiinnittymistä. L...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Porevirta, Laura, Pätynen, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74827
_version_ 1826225701991219201
author Porevirta, Laura Pätynen, Iida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Porevirta, Laura Pätynen, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Porevirta, Laura Pätynen, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Porevirta, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eroja ikäryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien välillä siirtymävaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme myös, miten yhteisölliset tekijät, kuten opiskeluympäristö, opetushenkilökunta ja vertaisoppiminen ennustavat siirtymävaiheen kiinnittymistä. Lisäksi henkilökunnalta, vertaisilta sekä tutoreilta saatua tukea tutkittiin siirtymävaiheen kiinnittymisen ennustajina tukea tarvinneiden opiskelijoiden osalta. Tutkimus toteutettiin määrällisin tutkimusmenetelmin. Webropol-kysely lähetettiin Jyväskylän yliopistossa syksyllä 2019 aloittaneille uusille opiskelijoille. Kyselyyn vastattiin huhti-toukokuussa 2020, ja tutkimukseen osallistui 691 opiskelijaa. Vastausten analysointi tapahtui IBM SPSS Statistics 24 ohjelmalla. Tulokset osoittivat 19–29-vuotiaiden, opintojen vuoksi Jyväskylään muuttaneiden sekä niiden, joilla ei aiempaa korkeakoulukokemusta ole näyttäytyvän muita ryhmiä kiinnittyneempinä. Yhteisöllisistä tekijöistä havaittiin opiskeluympäristön, opetushenkilökunnan sekä vertaisoppimisen ennustavan 36 % ja henkilökunnalta, vertaisilta sekä tutoreilta saadun tuen ennustavan 32 % siirtymävaiheen kiinnittymisestä. Tuloksista ilmenee, että siirtymävaiheen kiinnittymisen kannalta merkityksellisinä näyttäytyvät sekä yksilön elämäntilanteeseen että oppilaitoksen yhteisöllisyyteen liittyvät tekijät. Tulevaisuudessa tuki- ja ohjauspalveluissa olisi tärkeää huomioida nämä ilmiöt kehittämällä alkuvaiheen ohjausta sekä vertaistoimintaa.
first_indexed 2021-03-24T21:02:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Penttinen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Porevirta, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4tynen, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-24T06:54:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-24T06:54:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 eroja ik\u00e4ryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien v\u00e4lill\u00e4 siirtym\u00e4vaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme my\u00f6s, miten yhteis\u00f6lliset tekij\u00e4t, kuten opiskeluymp\u00e4rist\u00f6, opetushenkil\u00f6kunta ja vertaisoppiminen ennustavat siirtym\u00e4vaiheen kiinnittymist\u00e4. Lis\u00e4ksi henkil\u00f6kunnalta, vertaisilta sek\u00e4 tutoreilta saatua tukea tutkittiin siirtym\u00e4vaiheen kiinnittymisen ennustajina tukea tarvinneiden opiskelijoiden osalta.\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin tutkimusmenetelmin. Webropol-kysely l\u00e4hetettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa syksyll\u00e4 2019 aloittaneille uusille opiskelijoille. Kyselyyn vastattiin huhti-toukokuussa 2020, ja tutkimukseen osallistui 691 opiskelijaa. Vastausten analysointi tapahtui IBM SPSS Statistics 24 ohjelmalla.\nTulokset osoittivat 19\u201329-vuotiaiden, opintojen vuoksi Jyv\u00e4skyl\u00e4\u00e4n muuttaneiden sek\u00e4 niiden, joilla ei aiempaa korkeakoulukokemusta ole n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n muita ryhmi\u00e4 kiinnittyneempin\u00e4. Yhteis\u00f6llisist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 havaittiin opiskeluymp\u00e4rist\u00f6n, opetushenkil\u00f6kunnan sek\u00e4 vertaisoppimisen ennustavan 36 % ja henkil\u00f6kunnalta, vertaisilta sek\u00e4 tutoreilta saadun tuen ennustavan 32 % siirtym\u00e4vaiheen kiinnittymisest\u00e4.\nTuloksista ilmenee, ett\u00e4 siirtym\u00e4vaiheen kiinnittymisen kannalta merkityksellisin\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t sek\u00e4 yksil\u00f6n el\u00e4m\u00e4ntilanteeseen ett\u00e4 oppilaitoksen yhteis\u00f6llisyyteen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t. Tulevaisuudessa tuki- ja ohjauspalveluissa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida n\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6t kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 alkuvaiheen ohjausta sek\u00e4 vertaistoimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-24T06:54:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-24T06:54:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintoihin kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6lliset ja yhteis\u00f6lliset tekij\u00e4t opintojen alkuvaiheen kiinnittymisess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103242167", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetushenkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskeluymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74827
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba2d52cb-7acc-47c7-b082-2696f632ba9f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103242167.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Porevirta, Laura Pätynen, Iida Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä opintoihin kiinnittyminen Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 tukipalvelut opetushenkilöstö opiskeluympäristö siirtymävaihe opiskelijat korkeakouluopiskelu ohjaus (neuvonta ja opastus) vertaisoppiminen
title Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
title_full Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
title_fullStr Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
title_full_unstemmed Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
title_short Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
title_sort yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
title_txtP Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
topic opintoihin kiinnittyminen Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 tukipalvelut opetushenkilöstö opiskeluympäristö siirtymävaihe opiskelijat korkeakouluopiskelu ohjaus (neuvonta ja opastus) vertaisoppiminen
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma korkeakouluopiskelu ohjaus (neuvonta ja opastus) opetushenkilöstö opintoihin kiinnittyminen opiskelijat opiskeluympäristö siirtymävaihe tukipalvelut vertaisoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74827 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103242167
work_keys_str_mv AT porevirtalaura yksilöllisetjayhteisöllisettekijätopintojenalkuvaiheenkiinnittymisessä