Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä. Tarkastelimme heidän näkemyksiään kokonaisvaltaisesta terveydestä ja terveysosaamisesta, jotka toimivat perustana terveyden edistämiselle. Pyrimme saamaan tietoa myös oppilaiden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Holm, Saara, Metsola, Jutta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74698
_version_ 1828193078525034496
author Holm, Saara Metsola, Jutta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holm, Saara Metsola, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holm, Saara Metsola, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holm, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä. Tarkastelimme heidän näkemyksiään kokonaisvaltaisesta terveydestä ja terveysosaamisesta, jotka toimivat perustana terveyden edistämiselle. Pyrimme saamaan tietoa myös oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden sekä terveysosaamisen edistämisen keinoista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan luokanopettajaa eri puolilta Suomea. puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Aineisto kerättiin syksyllä 2020. ja teoriaohjaavan Tulokset osoittavat terveysosaamisen käsitteen olevan luokanopettajille ennestään tuntematon. Terveysosaamisen eri osa-alueiden määrittely sekä käytännön toteutus vaihtelivat osa-alueiden välillä. Keskeisimmiksi oppilaiden terveyden edistämisen keinoiksi nousivat yhteistyö kodin ja moniammatillisten tahojen kanssa, koulun terveyttä edistävä toimintakulttuuri sekä opettajan toiminta luokan arjessa. Tutkimus osoittaa, että opettajalla on keskeinen merkitys terveyden edistämisessä. Tämän vuoksi terveysosaamisen käsitteen tunteminen ja terveyden edistämisen suunnitelman laatiminen takaisi entistä tavoitteellisempaa edistämistyötä. Tuloksia voidaan hyödyntää koulun toiminnan kehittämisessä mahdollisimman terveyttä edistäväksi. Oppilaiden terveyden edistämisellä on kauaskantoisia seurauksia, mikä tekee aiheesta yhteiskunnallisesti merkittävän.
first_indexed 2021-03-22T21:02:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holm, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Metsola, Jutta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-22T06:59:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-22T06:59:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden edist\u00e4misest\u00e4. Tarkastelimme heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n kokonaisvaltaisesta terveydest\u00e4 ja terveysosaamisesta, jotka toimivat perustana terveyden edist\u00e4miselle. Pyrimme saamaan tietoa my\u00f6s oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden sek\u00e4 terveysosaamisen edist\u00e4misen keinoista.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan luokanopettajaa eri puolilta Suomea. puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaattein.\nAineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2020. ja teoriaohjaavan\nTulokset osoittavat terveysosaamisen k\u00e4sitteen olevan luokanopettajille ennest\u00e4\u00e4n tuntematon. Terveysosaamisen eri osa-alueiden m\u00e4\u00e4rittely sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutus vaihtelivat osa-alueiden v\u00e4lill\u00e4. Keskeisimmiksi oppilaiden terveyden edist\u00e4misen keinoiksi nousivat yhteisty\u00f6 kodin ja moniammatillisten tahojen kanssa, koulun terveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4 toimintakulttuuri sek\u00e4 opettajan toiminta luokan arjessa.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 opettajalla on keskeinen merkitys terveyden edist\u00e4misess\u00e4. T\u00e4m\u00e4n vuoksi terveysosaamisen k\u00e4sitteen tunteminen ja terveyden edist\u00e4misen suunnitelman laatiminen takaisi entist\u00e4 tavoitteellisempaa edist\u00e4misty\u00f6t\u00e4. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 koulun toiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4 mahdollisimman terveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4ksi. Oppilaiden terveyden edist\u00e4misell\u00e4 on kauaskantoisia seurauksia, mik\u00e4 tekee aiheesta yhteiskunnallisesti merkitt\u00e4v\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-22T06:59:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-22T06:59:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kokonaisvaltaisen terveyden edist\u00e4misest\u00e4 koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103222035", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74698
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:14Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14ad6b89-8ff6-41df-bf6e-b88c3eefa144\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103222035.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holm, Saara Metsola, Jutta Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 terveyden edistäminen terveys terveysosaaminen koulut luokanopettajat
title Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
title_full Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
title_fullStr Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
title_full_unstemmed Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
title_short Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
title_sort luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
title_txtP Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 terveyden edistäminen terveys terveysosaaminen koulut luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulut luokanopettajat terveyden edistäminen terveys terveysosaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103222035
work_keys_str_mv AT holmsaara luokanopettajiennäkemyksiäkokonaisvaltaisenterveydenedistämisestäkoulussa