Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin

Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tuoda esille tietoa työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä opettajan kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta. Viime vuosina opettajan työn kuormittavuus ja työssä jaksaminen on puhuttanut paljon. Tässä pro gradu -tutkielmassa tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leivo, Anne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74695
_version_ 1826225713443766272
author Leivo, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leivo, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leivo, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leivo, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tuoda esille tietoa työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä opettajan kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta. Viime vuosina opettajan työn kuormittavuus ja työssä jaksaminen on puhuttanut paljon. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajan pedagogisena apuna työskentelevän koiran vaikutusta opettajan kokemaan työhyvinvointiin. Tutkielmassa haastateltavat opettajat olivat valinneet itselleen pedagogiseksi avuksi koiran, joka innostaa kehittämään omaa työtä itselle mieleisellä tavalla. Tutkimus oli laadullinen, ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla haastattelemalla viittä pääkaupunkiseudulla työskentelevää opettajaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat toteuttaneet työssään koira-avusteista pedagogiikkaa. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologista menetelmää käyttäen. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien omista kokemuksista koirasta, joka toimi hänen pedagogisena apunaan luokassa. Tämän tutkielman tulosten perusteella näyttäisi siltä, että koira-avusteisella pedagogiikalla ja sitä toteuttavien opettajien hyvinvoinnilla on merkittävä yhteys. Työhyvinvoinnin edellytys on, että työntekijällä on mahdollisuuksia hallita omaa työtään. Työssä jaksamiseen auttaa opettajien itselleen tärkeäksi kokemien asioiden löytäminen. Yhteistyö koiran kanssa lisäsi opettajien työn mielekkyyden kokemisen tunnetta. Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttamisen seurauksena esille tulleet myönteiset työn tulokset kasvattivat opettajien työskentelymotivaatiota ja lisäsivät siten heidän työhyvinvointiaan.
first_indexed 2021-03-22T21:02:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leivo, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-22T06:50:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-22T06:50:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74695", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tuoda esille tietoa ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 opettajan kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta. Viime vuosina opettajan ty\u00f6n kuormittavuus ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen on puhuttanut paljon. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajan pedagogisena apuna ty\u00f6skentelev\u00e4n koiran vaikutusta opettajan kokemaan ty\u00f6hyvinvointiin. Tutkielmassa haastateltavat opettajat olivat valinneet itselleen pedagogiseksi avuksi koiran, joka innostaa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa ty\u00f6t\u00e4 itselle mieleisell\u00e4 tavalla.\n\tTutkimus oli laadullinen, ja sen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidun haastattelun avulla haastattelemalla viitt\u00e4 p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulla ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat toteuttaneet ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n koira-avusteista pedagogiikkaa. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologista menetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien omista kokemuksista koirasta, joka toimi h\u00e4nen pedagogisena apunaan luokassa.\n\tT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulosten perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 koira-avusteisella pedagogiikalla ja sit\u00e4 toteuttavien opettajien hyvinvoinnilla on merkitt\u00e4v\u00e4 yhteys. Ty\u00f6hyvinvoinnin edellytys on, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4ll\u00e4 on mahdollisuuksia hallita omaa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen auttaa opettajien itselleen t\u00e4rke\u00e4ksi kokemien asioiden l\u00f6yt\u00e4minen. Yhteisty\u00f6 koiran kanssa lis\u00e4si opettajien ty\u00f6n mielekkyyden kokemisen tunnetta. Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttamisen seurauksena esille tulleet my\u00f6nteiset ty\u00f6n tulokset kasvattivat opettajien ty\u00f6skentelymotivaatiota ja lis\u00e4siv\u00e4t siten heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvointiaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-22T06:50:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-22T06:50:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koira-avusteinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n mielekkyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan ty\u00f6hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103222032", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74695
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6d47825f-c411-45b9-ba39-587746e35387\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103222032.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leivo, Anne Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin koira-avusteinen pedagogiikka työn mielekkyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat koira työhyvinvointi
title Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
title_full Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
title_fullStr Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
title_short Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
title_sort koira avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
title_txtP Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
topic koira-avusteinen pedagogiikka työn mielekkyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat koira työhyvinvointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koira koira-avusteinen pedagogiikka opettajat työhyvinvointi työn mielekkyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74695 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103222032
work_keys_str_mv AT leivoanne koiraavusteisenpedagogiikantoteuttaminenjasenyhteysopettajantyöhyvinvointiin