Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä

Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, onko ulkoisten käytösoireiden kehityksellä 6., 7. ja 9. luokan aikana yhteyttä toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin. Toiseksi sen tarkoitus oli selvittää, tapahtuuko alakoulu yläkoulusiirtymässä muutosta ulkoisten käytösoireiden määrässä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mattila, Rosanna, Miettinen, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74693
_version_ 1826225748220837888
author Mattila, Rosanna Miettinen, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mattila, Rosanna Miettinen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mattila, Rosanna Miettinen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mattila, Rosanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, onko ulkoisten käytösoireiden kehityksellä 6., 7. ja 9. luokan aikana yhteyttä toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin. Toiseksi sen tarkoitus oli selvittää, tapahtuuko alakoulu yläkoulusiirtymässä muutosta ulkoisten käytösoireiden määrässä. Molempia kysymyksiä tarkastelimme lisäksi sukupuolittain. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa toisen asteen koulutuksen keskeyttämisen riskitekijöistä ja antaa tietoa koulusiirtymästä. Tutkimusaineisto (N= 3470) koostui Alkuportaat –seurantatutkimuksesta (Lerkkanen, Niemi, Poikkeus, Poskiparta, Siekkinen, & Nurmi, 2006–2016) sekä Koulu- polku: Alkuportailta jatko-opintoihin –hankkeen seurantatutkimuksesta (Vasalampi & Aunola, 2016–). Aineisto on kerätty neljältä eri paikkakunnalta. Ulkoisten käytösoireiden määrää mitattiin käyttämällä SDQ-mittarin itsearviointilomaketta. Tieto koulutuksen keskeyttämisriskistä muodostettiin yhdistämällä oma arvio opintojen etenemisestä sekä kouluilta saatu rekisteritieto valmistumisesta. Aineisto analysoitiin käyttäen toistettujen mittausten varianssianalyysia. Tulosten mukaan ulkoisten käytösoireiden kehitys 6., 7., ja 9. luokalla ei ennustanut toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä. Sukupuolittain tarkasteltuna havaittiin, että pojilla ulkoisten käytösoireiden kehitys 7. ja 9. luokan välillä oli vähenevä, kun tytöillä kehitystä ei tapahtunut. Koulusiirtymässä alakoulusta yläkouluun ei ulkoisten käytösoireiden määrässä tapahtunut muutosta, kun tarkasteltiin koko aineistoa. Verrattaessa keskenään poikien ja tyttöjen ulkoisten käytösoireiden määrän muutosta, tytöillä käytösoireiden määrä väheni ja pojilla muutosta ei tapahtunut. Tutkimus tuo uutta tietoa ulkoisten käytösoireiden kehityksestä Suomessa. Tulokset ovat aiempien tutkimustuloksien vastaisia, mikä voi selittyä sillä, ettei aineistossa juuri esiintynyt ulkoisia käytösoireita. Kouluympäristön voidaan ajatella puuttuvan tämän kaltaiseen käytökseen ajoissa, ja sitä kautta ehkäisevän toisen asteen koulutuksen keskeytysriskiä. Alakoulu yläkoulusiirtymää ei ole aiemmin tutkittu liittyen ulkoisiin käytösoireisiin, ja tutkimuksemme vastasi tähän tarpeeseen. Se tuo ilmi, että Suomessa koulusiirtymät ovat todennäköisesti toteutettu lasta tukien liittyen ulkoisiin käytösoireisiin.
first_indexed 2021-03-22T21:02:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Rosanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-22T06:44:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-22T06:44:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74693", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, onko ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden kehityksell\u00e4 6., 7. ja 9. luokan aikana yhteytt\u00e4 toisen asteen koulutuksen keskeytt\u00e4misriskiin. Toiseksi sen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, tapahtuuko alakoulu yl\u00e4koulusiirtym\u00e4ss\u00e4 muutosta ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4. Molempia kysymyksi\u00e4 tarkastelimme lis\u00e4ksi sukupuolittain. Tutkimuksen tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 tietoa toisen asteen koulutuksen keskeytt\u00e4misen riskitekij\u00f6ist\u00e4 ja antaa tietoa koulusiirtym\u00e4st\u00e4.\nTutkimusaineisto (N= 3470) koostui Alkuportaat \u2013seurantatutkimuksesta (Lerkkanen, Niemi, Poikkeus, Poskiparta, Siekkinen, & Nurmi, 2006\u20132016) sek\u00e4 Koulu- polku: Alkuportailta jatko-opintoihin \u2013hankkeen seurantatutkimuksesta (Vasalampi & Aunola, 2016\u2013). Aineisto on ker\u00e4tty nelj\u00e4lt\u00e4 eri paikkakunnalta. Ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 mitattiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 SDQ-mittarin itsearviointilomaketta. Tieto koulutuksen keskeytt\u00e4misriskist\u00e4 muodostettiin yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oma arvio opintojen etenemisest\u00e4 sek\u00e4 kouluilta saatu rekisteritieto valmistumisesta. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en toistettujen mittausten varianssianalyysia.\nTulosten mukaan ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden kehitys 6., 7., ja 9. luokalla ei ennustanut toisen asteen koulutuksen keskeytt\u00e4misriski\u00e4. Sukupuolittain tarkasteltuna havaittiin, ett\u00e4 pojilla ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden kehitys 7. ja 9. luokan v\u00e4lill\u00e4 oli v\u00e4henev\u00e4, kun tyt\u00f6ill\u00e4 kehityst\u00e4 ei tapahtunut. Koulusiirtym\u00e4ss\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun ei ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 tapahtunut muutosta, kun tarkasteltiin koko aineistoa. Verrattaessa kesken\u00e4\u00e4n poikien ja tytt\u00f6jen ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n muutosta, tyt\u00f6ill\u00e4 k\u00e4yt\u00f6soireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4heni ja pojilla muutosta ei tapahtunut.\nTutkimus tuo uutta tietoa ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden kehityksest\u00e4 Suomessa. Tulokset ovat aiempien tutkimustuloksien vastaisia, mik\u00e4 voi selitty\u00e4 sill\u00e4, ettei aineistossa juuri esiintynyt ulkoisia k\u00e4yt\u00f6soireita. Kouluymp\u00e4rist\u00f6n voidaan ajatella puuttuvan t\u00e4m\u00e4n kaltaiseen k\u00e4yt\u00f6kseen ajoissa, ja sit\u00e4 kautta ehk\u00e4isev\u00e4n toisen asteen koulutuksen keskeytysriski\u00e4. Alakoulu yl\u00e4koulusiirtym\u00e4\u00e4 ei ole aiemmin tutkittu liittyen ulkoisiin k\u00e4yt\u00f6soireisiin, ja tutkimuksemme vastasi t\u00e4h\u00e4n tarpeeseen. Se tuo ilmi, ett\u00e4 Suomessa koulusiirtym\u00e4t ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti toteutettu lasta tukien liittyen ulkoisiin k\u00e4yt\u00f6soireisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-22T06:44:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-22T06:44:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkoiset k\u00e4yt\u00f6soireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupudokkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ulkoisten k\u00e4yt\u00f6soireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeytt\u00e4misriskiin ja muutos ulkoisissa k\u00e4yt\u00f6soireissa alakoulu - yl\u00e4koulusiirtym\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103222030", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74693
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3fff1ee-b7c3-4e1e-b0bd-8868010ec401\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103222030.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Rosanna Miettinen, Katri Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä ulkoiset käytösoireet koulupudokkuus koulusiirtymä Erityispedagogiikka Special Education 101 koulupudokkaat toisen asteen koulutus käyttäytymishäiriöt poikkeava käyttäytyminen
title Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
title_full Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
title_fullStr Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
title_full_unstemmed Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
title_short Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
title_sort ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu yläkoulusiirtymässä
title_txtP Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
topic ulkoiset käytösoireet koulupudokkuus koulusiirtymä Erityispedagogiikka Special Education 101 koulupudokkaat toisen asteen koulutus käyttäytymishäiriöt poikkeava käyttäytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulupudokkaat koulupudokkuus koulusiirtymä käyttäytymishäiriöt poikkeava käyttäytyminen toisen asteen koulutus ulkoiset käytösoireet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74693 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103222030
work_keys_str_mv AT mattilarosanna ulkoistenkäytösoireidenkehityksenyhteystoisenasteenkoulutuksenkeskeyttämisriskiin