Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehon rytmien vaikutusta muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkilöä (20–30-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkilöä. Tutkimuksessa mitattiin hengitystä, sydämen sykettä, ihon sä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sparre, Julia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74653
_version_ 1826225681421303809
author Sparre, Julia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sparre, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sparre, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sparre, Julia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehon rytmien vaikutusta muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkilöä (20–30-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkilöä. Tutkimuksessa mitattiin hengitystä, sydämen sykettä, ihon sähkönjohtavuutta ja aivojen sähköfysiologista toimintaa silmäniskuehdollistumisen aikana. Tämän tutkimuksen perusteella ehdollistuneissa oppimisreaktioissa tai aivosähkökäyrän vasteissa ei ollut eroja, kun koehenkilöt jaettiin neljään ryhmään sydämen toimintakierron (systolinen työvaihe ja diastolinen lepovaihe) ja hengityksen vaiheiden (ulos- ja sisäänhengitys) mukaisesti. Tarkasteltaessa herätepotentiaalien amplitudien voimakkuuksia vain hengityksen vaiheesta riippuen, huomattiin, että ehdolliseen ärsykkeeseen liittyneet herätepotentiaalit olivat voimakkaampia, kun ehdollinen ärsyke esitettiin uloshengityksen aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että keholliset rytmit ovat yhteydessä oppimiseen ja muistijälkien muodostumiseen, jonka vuoksi jatkotutkimus on tarpeen ilmiön perusteellisemman selvittämisen tueksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehon rytmien vaikutusta muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkilöä (20–30-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkilöä. Tutkimuksessa mitattiin hengitystä, sydämen sykettä, ihon sähkönjohtavuutta ja aivojen sähköfysiologista toimintaa silmäniskuehdollistumisen aikana. Tämän tutkimuksen perusteella ehdollistuneissa oppimisreaktioissa tai aivosähkökäyrän vasteissa ei ollut eroja, kun koehenkilöt jaettiin neljään ryhmään sydämen toimintakierron (systolinen työvaihe ja diastolinen lepovaihe) ja hengityksen vaiheiden (ulos- ja sisäänhengitys) mukaisesti. Tarkasteltaessa herätepotentiaalien amplitudien voimakkuuksia vain hengityksen vaiheesta riippuen, huomattiin, että ehdolliseen ärsykkeeseen liittyneet herätepotentiaalit olivat voimakkaampia, kun ehdollinen ärsyke esitettiin uloshengityksen aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että keholliset rytmit ovat yhteydessä oppimiseen ja muistijälkien muodostumiseen, jonka vuoksi jatkotutkimus on tarpeen ilmiön perusteellisemman selvittämisen tueksi.
first_indexed 2021-03-16T21:05:30Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Waselius, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sparre, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-16T11:35:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-16T11:35:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74653", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kehon rytmien vaikutusta muistij\u00e4lkien\nmuodostumiseen silm\u00e4niskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkil\u00f6\u00e4\n(20\u201330-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkil\u00f6\u00e4. Tutkimuksessa mitattiin\nhengityst\u00e4, syd\u00e4men sykett\u00e4, ihon s\u00e4hk\u00f6njohtavuutta ja aivojen s\u00e4hk\u00f6fysiologista toimintaa\nsilm\u00e4niskuehdollistumisen aikana. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella ehdollistuneissa\noppimisreaktioissa tai aivos\u00e4hk\u00f6k\u00e4yr\u00e4n vasteissa ei ollut eroja, kun koehenkil\u00f6t jaettiin nelj\u00e4\u00e4n\nryhm\u00e4\u00e4n syd\u00e4men toimintakierron (systolinen ty\u00f6vaihe ja diastolinen lepovaihe) ja\nhengityksen vaiheiden (ulos- ja sis\u00e4\u00e4nhengitys) mukaisesti. Tarkasteltaessa her\u00e4tepotentiaalien\namplitudien voimakkuuksia vain hengityksen vaiheesta riippuen, huomattiin, ett\u00e4 ehdolliseen\n\u00e4rsykkeeseen liittyneet her\u00e4tepotentiaalit olivat voimakkaampia, kun ehdollinen \u00e4rsyke\nesitettiin uloshengityksen aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 keholliset rytmit\novat yhteydess\u00e4 oppimiseen ja muistij\u00e4lkien muodostumiseen, jonka vuoksi jatkotutkimus on\ntarpeen ilmi\u00f6n perusteellisemman selvitt\u00e4misen tueksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kehon rytmien vaikutusta muistij\u00e4lkien\nmuodostumiseen silm\u00e4niskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkil\u00f6\u00e4\n(20\u201330-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkil\u00f6\u00e4. Tutkimuksessa mitattiin\nhengityst\u00e4, syd\u00e4men sykett\u00e4, ihon s\u00e4hk\u00f6njohtavuutta ja aivojen s\u00e4hk\u00f6fysiologista toimintaa\nsilm\u00e4niskuehdollistumisen aikana. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella ehdollistuneissa\noppimisreaktioissa tai aivos\u00e4hk\u00f6k\u00e4yr\u00e4n vasteissa ei ollut eroja, kun koehenkil\u00f6t jaettiin nelj\u00e4\u00e4n\nryhm\u00e4\u00e4n syd\u00e4men toimintakierron (systolinen ty\u00f6vaihe ja diastolinen lepovaihe) ja\nhengityksen vaiheiden (ulos- ja sis\u00e4\u00e4nhengitys) mukaisesti. Tarkasteltaessa her\u00e4tepotentiaalien\namplitudien voimakkuuksia vain hengityksen vaiheesta riippuen, huomattiin, ett\u00e4 ehdolliseen\n\u00e4rsykkeeseen liittyneet her\u00e4tepotentiaalit olivat voimakkaampia, kun ehdollinen \u00e4rsyke\nesitettiin uloshengityksen aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 keholliset rytmit\novat yhteydess\u00e4 oppimiseen ja muistij\u00e4lkien muodostumiseen, jonka vuoksi jatkotutkimus on\ntarpeen ilmi\u00f6n perusteellisemman selvitt\u00e4misen tueksi.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-16T11:35:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-16T11:35:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "silm\u00e4niskuehdollistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oskillaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "her\u00e4tepotentiaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehon rytmien vaikutus muistij\u00e4lkien muodostumiseen silm\u00e4niskuehdollistumisen aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103161995", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aivot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hengitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syke", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74653
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sparre, Julia Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana silmäniskuehdollistuminen oskillaatio herätepotentiaali Psykologia Psychology 202 oppiminen aivot hengitys syke kognitio
title Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana
title_full Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana
title_fullStr Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana
title_full_unstemmed Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana
title_short Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana
title_sort kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana
title_txtP Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana
topic silmäniskuehdollistuminen oskillaatio herätepotentiaali Psykologia Psychology 202 oppiminen aivot hengitys syke kognitio
topic_facet 202 Psychology Psykologia aivot hengitys herätepotentiaali kognitio oppiminen oskillaatio silmäniskuehdollistuminen syke
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74653 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103161995
work_keys_str_mv AT sparrejulia kehonrytmienvaikutusmuistijälkienmuodostumiseensilmäniskuehdollistumisenaikana