Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehon rytmien vaikutusta muistijälkien
muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkilöä
(20–30-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkilöä. Tutkimuksessa mitattiin
hengitystä, sydämen sykettä, ihon sähkönjohtavuutta ja aivojen sähköfysiologista toimintaa
silmäniskuehdollistumisen aikana. Tämän tutkimuksen perusteella ehdollistuneissa
oppimisreaktioissa tai aivosähkökäyrän vasteissa ei ollut eroja, kun koehenkilöt jaettiin neljään
ryhmään sydämen toimintakierron (systolinen työvaihe ja diastolinen lepovaihe) ja
hengityksen vaiheiden (ulos- ja sisäänhengitys) mukaisesti. Tarkasteltaessa herätepotentiaalien
amplitudien voimakkuuksia vain hengityksen vaiheesta riippuen, huomattiin, että ehdolliseen
ärsykkeeseen liittyneet herätepotentiaalit olivat voimakkaampia, kun ehdollinen ärsyke
esitettiin uloshengityksen aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että keholliset rytmit
ovat yhteydessä oppimiseen ja muistijälkien muodostumiseen, jonka vuoksi jatkotutkimus on
tarpeen ilmiön perusteellisemman selvittämisen tueksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehon rytmien vaikutusta muistijälkien
muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkilöä
(20–30-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkilöä. Tutkimuksessa mitattiin
hengitystä, sydämen sykettä, ihon sähkönjohtavuutta ja aivojen sähköfysiologista toimintaa
silmäniskuehdollistumisen aikana. Tämän tutkimuksen perusteella ehdollistuneissa
oppimisreaktioissa tai aivosähkökäyrän vasteissa ei ollut eroja, kun koehenkilöt jaettiin neljään
ryhmään sydämen toimintakierron (systolinen työvaihe ja diastolinen lepovaihe) ja
hengityksen vaiheiden (ulos- ja sisäänhengitys) mukaisesti. Tarkasteltaessa herätepotentiaalien
amplitudien voimakkuuksia vain hengityksen vaiheesta riippuen, huomattiin, että ehdolliseen
ärsykkeeseen liittyneet herätepotentiaalit olivat voimakkaampia, kun ehdollinen ärsyke
esitettiin uloshengityksen aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että keholliset rytmit
ovat yhteydessä oppimiseen ja muistijälkien muodostumiseen, jonka vuoksi jatkotutkimus on
tarpeen ilmiön perusteellisemman selvittämisen tueksi.
|