Nyt stressaa! musiikkikasvattajan työkalut hyvään stressinhallintaan

Kandidaatintutkielmassani tutkin musiikkikasvattajan suhdetta työnkuormittavuuteen eli stressiin. Tutkin työnkuormittavuuden syitä, taustatekijöitä ja ennaltaehkäiseviä ratkaisuja kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Tämän lisäksi pyrin löytämään konkreettisia keinoja siihen, miten musiikkikasvattaja vo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jurkka, Tuukka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74647
Description
Summary:Kandidaatintutkielmassani tutkin musiikkikasvattajan suhdetta työnkuormittavuuteen eli stressiin. Tutkin työnkuormittavuuden syitä, taustatekijöitä ja ennaltaehkäiseviä ratkaisuja kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Tämän lisäksi pyrin löytämään konkreettisia keinoja siihen, miten musiikkikasvattaja voi oppia minimoimaan työnsä kuormittavuutta ja näin parantaa omaa työhyvinvointiaan. Rakensin tämän tutkielman niin, että sitä voi lukea myös musiikkikasvattajan ”pikaoppaana”-hyvään stressinhallintaan. Olen sisällyttänyt tutkielmaani myös yleistä tietoa stressistä ja terveellisistä elämäntapavalinnoista, jotta musiikkikasvattajan ”työkalupakki” hyvään stressihallintaan olisi mahdollisimman kattava. Tutkimani aineiston perusteella käy ilmi, että musiikkikasvattajan työnkuormittavuuden hallinta koostuu monenlaisista osa-alueista. Se on yhdistelmä henkilökohtaiseen terveyteen liittyviä valintoja, kuten aktivoivasta liikunnasta,monipuolisesta ruokavaliosta ja riittävästä unesta huolehtimista ja toisaalta oman ammatillisen osaamisen kautta hyväksi havaittuja asenteita, lähestymistapoja ja konkreettisia tekoja. Tutkimani aineiston perusteella on selvää, että erityisesti tukiverkostot, henkilökohtaiset taidot ja työturvallisuuteen panostaminen ovat tärkeässä roolissa musiikkikasvattajan työhyvinvoinnin rakentamisessa. Musiikkikasvattajien työhön liittyvästä stressistä puhutaan liian vähän. Siksi on tärkeää, että myös tällaisia stressinhallintaan liittyviä tietoja ja taitoja kartoitetaan ja jaetaan toinen toisillemme tulevaisuuden työelämää varten. Uskon tämän tutkielman tuovan arvokasta tietoa tuleville ja jo työelämässä toimiville musiikkikasvattajille.