Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education

Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia on jo määrällisesti enemmän kuin englantia äidinkielenään puhuvia. Kulttuurien t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heininen, Emma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74646
_version_ 1826225741908410368
author Heininen, Emma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heininen, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heininen, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heininen, Emma
datasource_str_mv jyx
description Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia on jo määrällisesti enemmän kuin englantia äidinkielenään puhuvia. Kulttuurien tuntemus ja kulttuurien välinen viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa opetussuunnitelmissa ja sen myötä myös kielten opetuksessa. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen osa kielten opetuksessa ja siksi niillä onkin suuri vaikutusvalta oppilaisiin ja siihen tietoon, mitä he kohdekulttuureista omaksuvat. Tutkin maisterintutkielmassani kulttuuriin liittyviä viittauksia oppikirjasarjoissa Go for it! ja On the Go. Tutkimus keskittyi kirjasarjojen tekstikirjoihin ja metodina tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia. Jokainen kirja käytiin järjestelmällisesti läpi, ja löydökset kategorisoitiin käyttämällä Hofsteden (2005), Byramin (1993) ja Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen (2001) kriteerien pohjalta luomaani luokittelua. Analyysissä keskityttiin selvittämään mitkä englanninkieliset maat huomioidaan oppikirjoissa, ja saavatko tietyt maat enemmän huomiota kuin toiset. Huomioon otettiin myös viittaukset englannin käytöstä lingua francana. Tässä tutkimuksessa englanninkielisiksi maiksi laskettiin maat, jotka kuuluvat Kachrun (1982) mallin sisäpiiriin, eli Yhdysvallat, Englanti, Skotlanti, Irlanti, Wales, Australia, Kanada ja Uusi-Seelanti. Tutkimukset tulokset osoittavat, että molemmat oppikirjat esittelivät monipuolisesti englanninkielisiä maita, mutta Yhdysvallat ja Englanti olivat keskeisemmässä asemassa kuin muut maat. Oli myös tyypillistä, että viitaukset, jotka liittyivät Kanadaan, Uuteen-Seelantiin ja Australiaan olivat yksipuoleisempia. Suuri osa Kanadaan liittyvistä viittauksista liittyi jääkiekkoon, kun taas Australia esitettiin villin luonnon ja eläinten kautta ja Uuteen-Seelantiin liittyvät viitaukset käsittelivät pääasiassa luontoa ja extreme-urheilua. Wales, Irlanti ja Skotlanti jäivät kirjoissa muihin verrattuna taka-alalle. Aihealueista erityisesti urheilu, koulu, luonnonnähtävyydet ja kuuluisat rakennukset painottuivat.
first_indexed 2021-03-16T21:05:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heininen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-16T11:13:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-16T11:13:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englanti on yksi maailman valtakielist\u00e4, ja usein my\u00f6s ensimm\u00e4inen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielen\u00e4 puhuvia on jo m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti enemm\u00e4n kuin englantia \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvia. Kulttuurien tuntemus ja kulttuurien v\u00e4linen viestint\u00e4 ovat yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 roolissa opetussuunnitelmissa ja sen my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s kielten opetuksessa. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen osa kielten opetuksessa ja siksi niill\u00e4 onkin suuri vaikutusvalta oppilaisiin ja siihen tietoon, mit\u00e4 he kohdekulttuureista omaksuvat. \n Tutkin maisterintutkielmassani kulttuuriin liittyvi\u00e4 viittauksia oppikirjasarjoissa Go for it! ja On the Go. Tutkimus keskittyi kirjasarjojen tekstikirjoihin ja metodina tutkimuksessa k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Jokainen kirja k\u00e4ytiin j\u00e4rjestelm\u00e4llisesti l\u00e4pi, ja l\u00f6yd\u00f6kset kategorisoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Hofsteden (2005), Byramin (1993) ja Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen (2001) kriteerien pohjalta luomaani luokittelua. Analyysiss\u00e4 keskityttiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mitk\u00e4 englanninkieliset maat huomioidaan oppikirjoissa, ja saavatko tietyt maat enemm\u00e4n huomiota kuin toiset. Huomioon otettiin my\u00f6s viittaukset englannin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 lingua francana.\n T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa englanninkielisiksi maiksi laskettiin maat, jotka kuuluvat Kachrun (1982) mallin sis\u00e4piiriin, eli Yhdysvallat, Englanti, Skotlanti, Irlanti, Wales, Australia, Kanada ja Uusi-Seelanti. Tutkimukset tulokset osoittavat, ett\u00e4 molemmat oppikirjat esitteliv\u00e4t monipuolisesti englanninkielisi\u00e4 maita, mutta Yhdysvallat ja Englanti olivat keskeisemm\u00e4ss\u00e4 asemassa kuin muut maat. Oli my\u00f6s tyypillist\u00e4, ett\u00e4 viitaukset, jotka liittyiv\u00e4t Kanadaan, Uuteen-Seelantiin ja Australiaan olivat yksipuoleisempia. Suuri osa Kanadaan liittyvist\u00e4 viittauksista liittyi j\u00e4\u00e4kiekkoon, kun taas Australia esitettiin villin luonnon ja el\u00e4inten kautta ja Uuteen-Seelantiin liittyv\u00e4t viitaukset k\u00e4sitteliv\u00e4t p\u00e4\u00e4asiassa luontoa ja extreme-urheilua. Wales, Irlanti ja Skotlanti j\u00e4iv\u00e4t kirjoissa muihin verrattuna taka-alalle. Aihealueista erityisesti urheilu, koulu, luonnonn\u00e4ht\u00e4vyydet ja kuuluisat rakennukset painottuivat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-16T11:13:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-16T11:13:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103161988", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "culture", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74646
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24a0b699-b0ea-4441-80fb-5ac7b8b9a140\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103161988.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heininen, Emma Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education Englannin kieli English 301 sisällönanalyysi englannin kieli opetus oppikirjat kulttuuri content analysis English language teaching and instruction textbooks culture
title Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
title_full Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
title_fullStr Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
title_full_unstemmed Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
title_short Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks
title_sort presentation of culture of the english speaking world in efl textbooks an analysis of the cultural content of finnish efl textbooks for basic education
title_sub an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
title_txtP Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
topic Englannin kieli English 301 sisällönanalyysi englannin kieli opetus oppikirjat kulttuuri content analysis English language teaching and instruction textbooks culture
topic_facet 301 Englannin kieli English English language content analysis culture englannin kieli kulttuuri opetus oppikirjat sisällönanalyysi teaching and instruction textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74646 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103161988
work_keys_str_mv AT heininenemma presentationofcultureoftheenglishspeakingworldinefltextbooksananalysisofthecultural