Business intelligence markkinointistrategian luomisen tukena

Business intelligencellä (BI) tai suomeksi liiketoimintatiedon hallinnalla tarkoitetaan prosesseja, menetelmiä ja teknologioita, joiden avulla yritys analysoi dataa päätöksenteon tueksi. Datan kasvanut määrä on luonut yrityksille paineen hyödyntää dataa päätöksenteossa entistä tehokkaammin, mikä on...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Roponen, Teemu
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74612
Kuvaus
Yhteenveto:Business intelligencellä (BI) tai suomeksi liiketoimintatiedon hallinnalla tarkoitetaan prosesseja, menetelmiä ja teknologioita, joiden avulla yritys analysoi dataa päätöksenteon tueksi. Datan kasvanut määrä on luonut yrityksille paineen hyödyntää dataa päätöksenteossa entistä tehokkaammin, mikä on kasvattanut BIjärjestelmien suosiota yritysten keskuudessa. Lisäksi tiukentunut kilpailu markkinoilla on pakottanut yritykset etsimään yhä uusia markkinarakoja ja keinoja erottautua kilpailijoista. Markkinointistrategia on suunnitelma, joka ohjaa sitä, mistä asiakasryhmästä yritys lähtee kilpailemaan sekä kuinka se aikoo erottautua kilpailijoistaan. Tässä tutkielmassa pyrin vastaamaan kysymykseen ”Miten BI:tä voidaan hyödyntää markkinointistrategian luomisen tukena?” Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen löydökset osoittivat, että BI-järjestelmän analyyttisten menetelmien avulla datasta voidaan saada informaatiota, joka auttaa tehokkaamman ja laadukkaamman markkinointistrategian luomisessa. Tutkimuksessa todettiin myös, että BI:n tarjoamia analyyttisiä menetelmiä voidaan käyttää monipuolisesti markkinointistrategian luomisen vaiheissa, jotka ovat segmentointi, kohdentaminen, differointi ja positiointi. Business intelligence refers to the processes, methods and technologies used by a company to analyze data to support decision-making. The increased amount of data has put pressure on companies to utilize data more effectively in decision-making, which has increased the popularity of BI systems among companies. In addition, the competition in the market has intensified which is forcing companies to look for new markets and ways to differentiate themselves from competitors. A marketing strategy is a plan in which company decides which customer group(s) the company goes after and how it intends to differentiate itself from its competitors. In this thesis, I try to answer the question “How can BI be used to support the creation of a marketing strategy?” The thesis has been carried out as a descriptive literature review. The findings of the study showed that the analytical methods of the BI system can be used to obtain information from data that helps to create a more effective and high-quality marketing strategy. The study also found that the analytical methods provided by BI can be used in a variety of ways in the stages of creating a marketing strategy, which are segmentation, targeting, differentiation and positioning.