Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Ekapeli-intervention yhteyttä sanatason lukusujuvuuteen yksilö- ja ryhmätasolla. Yksilötason peliaikaa tarkasteltiin akateemisen oppimisajan (eng. Academic Learning Time, ALT, Fisher ym., 1980) näkökulmasta. Tutkielma on osa Niilo Mäki Instituutin DysGeBra-t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wiander, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74534
_version_ 1826225711468249088
author Wiander, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Wiander, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Wiander, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Wiander, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Ekapeli-intervention yhteyttä sanatason lukusujuvuuteen yksilö- ja ryhmätasolla. Yksilötason peliaikaa tarkasteltiin akateemisen oppimisajan (eng. Academic Learning Time, ALT, Fisher ym., 1980) näkökulmasta. Tutkielma on osa Niilo Mäki Instituutin DysGeBra-tutkimushanketta, jonka tarkoituksena oli selvittää lukivaikeuden taustatekijöitä ja Ekapeliharjoittelun tehokkuutta. Tämän tutkielman aineisto koostuu 145 ensimmäisen vuosiluokan oppilaan lukutaidon alku- ja loppumittauksesta ja kuusi viikkoa kestäneen harjoittelujakson lokidatasta. Intervention vaikutusta ryhmätasolla tutkittiin toistomittausten varianssianalyysillä. ALT-peliajan yhteyttä sanatason lukusujuvuuteen tutkittiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla sanatason lukusujuvuuden alkumittauksen ja lukutaidon taustatekijät vakioiden. Tulosten mukaan sekä koe- että kontrolliryhmä kehittyi yhtä paljon sanatason lukusujuvuudessaan, eli oppiminen ei ollut erilaista Ekapeli-interventioon osallistuneilla lapsilla. Sanatason lukusujuvuuden merkitsevät selittäjät olivat sanatason lukusujuvuus alkumittauksessa, alkuäänteen nimeäminen, kirjainten nopea sarjallinen nimeäminen ja ALT-peliaika. ALT-peliaika lisäsi mallin selitysastetta neljällä prosentilla. Mitä enemmän oppilaalla oli ALT-peliaikaa, sitä enemmän hän kehittyi sanatason lukusujuvuudessaan. Oppimispelien peliaikaan liittyviä tekijöitä tulee siis selvittää tarkemmin. Näin voidaan kehittää sekä oppimispelejä että ottaa huomioon paremmin pelaamisympäristöön liittyviä tekijöitä, esimerkiksi aikuisen roolia, aktiivisen ja onnistuneen peliajan mahdollistamiseksi.
first_indexed 2021-03-09T21:04:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ronimus, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wiander, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-09T06:57:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-09T06:57:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia Ekapeli-intervention yhteytt\u00e4 sanatason lukusujuvuuteen yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4tasolla. Yksil\u00f6tason peliaikaa tarkasteltiin\nakateemisen oppimisajan (eng. Academic Learning Time, ALT, Fisher ym., 1980)\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielma on osa Niilo M\u00e4ki Instituutin DysGeBra-tutkimushanketta, jonka tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukivaikeuden taustatekij\u00f6it\u00e4 ja Ekapeliharjoittelun tehokkuutta. T\u00e4m\u00e4n tutkielman aineisto koostuu 145 ensimm\u00e4isen\nvuosiluokan oppilaan lukutaidon alku- ja loppumittauksesta ja kuusi viikkoa\nkest\u00e4neen harjoittelujakson lokidatasta. Intervention vaikutusta ryhm\u00e4tasolla\ntutkittiin toistomittausten varianssianalyysill\u00e4. ALT-peliajan yhteytt\u00e4 sanatason\nlukusujuvuuteen tutkittiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla sanatason lukusujuvuuden alkumittauksen ja lukutaidon taustatekij\u00e4t vakioiden.\nTulosten mukaan sek\u00e4 koe- ett\u00e4 kontrolliryhm\u00e4 kehittyi yht\u00e4 paljon sanatason lukusujuvuudessaan, eli oppiminen ei ollut erilaista Ekapeli-interventioon\nosallistuneilla lapsilla. Sanatason lukusujuvuuden merkitsev\u00e4t selitt\u00e4j\u00e4t olivat sanatason lukusujuvuus alkumittauksessa, alku\u00e4\u00e4nteen nime\u00e4minen, kirjainten\nnopea sarjallinen nime\u00e4minen ja ALT-peliaika. ALT-peliaika lis\u00e4si mallin selitysastetta nelj\u00e4ll\u00e4 prosentilla. Mit\u00e4 enemm\u00e4n oppilaalla oli ALT-peliaikaa, sit\u00e4\nenemm\u00e4n h\u00e4n kehittyi sanatason lukusujuvuudessaan.\nOppimispelien peliaikaan liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 tulee siis selvitt\u00e4\u00e4 tarkemmin.\nN\u00e4in voidaan kehitt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 oppimispelej\u00e4 ett\u00e4 ottaa huomioon paremmin pelaamisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, esimerkiksi aikuisen roolia, aktiivisen ja\nonnistuneen peliajan mahdollistamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-09T06:57:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-09T06:57:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ekapeli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Academic Learning Time (ALT)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103091887", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74534
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bd5005c0-a272-4377-9f23-4cb877f6d66e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103091887.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Wiander, Mari Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta lukusujuvuus Ekapeli Academic Learning Time (ALT) Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukihäiriöt interventio oppimispelit
title Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta
title_full Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta
title_fullStr Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta
title_short Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta
title_sort ekapeli intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta
title_txtP Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta
topic lukusujuvuus Ekapeli Academic Learning Time (ALT) Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukihäiriöt interventio oppimispelit
topic_facet 101 Academic Learning Time (ALT) Ekapeli Erityispedagogiikka Special Education interventio lukihäiriöt lukusujuvuus lukutaito oppimispelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74534 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103091887
work_keys_str_mv AT wiandermari ekapeliinterventionyhteyssanatasonlukusujuvuudenmuutokseenjapeliajanmerkityksentarka