Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020

Keväällä 2020 COVID-19-tautia levittävä uusi koronavirus levisi Suomeen, johtaen laajamittaisiin poikkeusoloihin. Kouluopetus järjestettiin hetkellisesti etänä, jotta viruksen leviämistä saataisiin hidastettua. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaisia asioita englannin opetta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rekola, Senni, Siltanen, Mona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74516
_version_ 1826225757596155904
author Rekola, Senni Siltanen, Mona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rekola, Senni Siltanen, Mona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rekola, Senni Siltanen, Mona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rekola, Senni
datasource_str_mv jyx
description Keväällä 2020 COVID-19-tautia levittävä uusi koronavirus levisi Suomeen, johtaen laajamittaisiin poikkeusoloihin. Kouluopetus järjestettiin hetkellisesti etänä, jotta viruksen leviämistä saataisiin hidastettua. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaisia asioita englannin opettajat Suomessa kokivat etäopetusjakson aikana. Selvitimme englannin opettajien käyttämiä etäopetusmetodeja, työssä esiin tulleita haasteita ja mahdollisuuksia sekä opettajien kokemusten vaikutusta heidän ajatuksiinsa opettamisesta ja opettajuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin kesällä ja syksyllä 2020 video- ja sähköpostihaastattelujen muodossa. Haastatteluihin osallistui yhdeksän (N=9) englannin opettajaa peruskoulusta ja lukiosta. Analysoitava data koostui 84 sivusta litteroituja haastatteluja ja 21 sivusta sähköpostihaastatteluja. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysiin menetelmällä. Tulosten mukaan opettajat käyttivät paljon synkronoitua viestintää, esimerkiksi Google Meet-videopuheluita, tuntien järjestämiseen. Englannin tuntien sisältö ei juuri muuttunut, mutta työtapoja oli muokattava virtuaaliseen ympäristöön sopiviksi. Moni opettaja hyödynsi lähiopetuksesta tuttuja työtapoja soveltaen niitä uuteen tilanteeseen. Tulokset osoittavat, että kevään 2020 etäopetusjakso koettiin kokonaisuudessaan melko positiivisena, joskin myös haastavana. Opettajat kokivat työmäärän lisääntyneen sekä työn ja vapaa-ajan rajoittamisen hankalana. Eniten haasteita koettiin vuorovaikutuksen puutteessa, teknologisissa ongelmissa sekä arvioinnissa. Toisaalta opettajat kokivat etäopetusjakson edistäneen omia ja oppilaiden teknologisia taitoja, madaltaneen kynnystä sähköisten alustojen käyttöön kieltenopetuksessa sekä tuoneen esiin uusia työkaluja opetukseen. Positiivisista kokemuksista huolimatta osa opettajista toi selkeästi esiin, että he eivät haluaisi opettaa etänä pitkäaikaisesta. Kuitenkin opettajat löysivät myös itsestään uusia puolia etäopetuksen aikana, joten kokemus vaikutti mahdollisesti myös joidenkin opettajien kuvaan itsestään opettajina. Jatkossa olisi tärkeää kiinnittää huomiota teknisiin taitoihin ja virtuaalisiin ympäristöihin soveltuvaan pedagogiikkaan opettajakoulutuksessa. Jatkotutkimus voisi kohdistua yhdistämään eri tahojen, kuten opettajien, oppilaiden ja huoltajien kokemuksia etäopetuksesta. Tulevaisuudessa olisi olennaista myös kartoittaa laajasti valtakunnallisella tasolla kokemuksia etäopetuksesta poikkeusolojen aikana, jotta vastaavanlaisiin tilanteisiin osataan kehittää tehokkaita toimintamalleja.
first_indexed 2021-03-08T21:02:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Iikkanen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rekola, Senni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siltanen, Mona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-08T08:35:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-08T08:35:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74516", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 COVID-19-tautia levitt\u00e4v\u00e4 uusi koronavirus levisi Suomeen, johtaen laajamittaisiin poikkeusoloihin. Kouluopetus j\u00e4rjestettiin hetkellisesti et\u00e4n\u00e4, jotta viruksen levi\u00e4mist\u00e4 saataisiin hidastettua. T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia asioita englannin opettajat Suomessa kokivat et\u00e4opetusjakson aikana. Selvitimme englannin opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 et\u00e4opetusmetodeja, ty\u00f6ss\u00e4 esiin tulleita haasteita ja mahdollisuuksia sek\u00e4 opettajien kokemusten vaikutusta heid\u00e4n ajatuksiinsa opettamisesta ja opettajuudesta.\n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kes\u00e4ll\u00e4 ja syksyll\u00e4 2020 video- ja s\u00e4hk\u00f6postihaastattelujen muodossa. Haastatteluihin osallistui yhdeks\u00e4n (N=9) englannin opettajaa peruskoulusta ja lukiosta. Analysoitava data koostui 84 sivusta litteroituja haastatteluja ja 21 sivusta s\u00e4hk\u00f6postihaastatteluja. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin menetelm\u00e4ll\u00e4.\n\nTulosten mukaan opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t paljon synkronoitua viestint\u00e4\u00e4, esimerkiksi Google Meet-videopuheluita, tuntien j\u00e4rjest\u00e4miseen. Englannin tuntien sis\u00e4lt\u00f6 ei juuri muuttunut, mutta ty\u00f6tapoja oli muokattava virtuaaliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n sopiviksi. Moni opettaja hy\u00f6dynsi l\u00e4hiopetuksesta tuttuja ty\u00f6tapoja soveltaen niit\u00e4 uuteen tilanteeseen. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusjakso koettiin kokonaisuudessaan melko positiivisena, joskin my\u00f6s haastavana. Opettajat kokivat ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntyneen sek\u00e4 ty\u00f6n ja vapaa-ajan rajoittamisen hankalana. Eniten haasteita koettiin vuorovaikutuksen puutteessa, teknologisissa ongelmissa sek\u00e4 arvioinnissa. Toisaalta opettajat kokivat et\u00e4opetusjakson edist\u00e4neen omia ja oppilaiden teknologisia taitoja, madaltaneen kynnyst\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isten alustojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kieltenopetuksessa sek\u00e4 tuoneen esiin uusia ty\u00f6kaluja opetukseen. Positiivisista kokemuksista huolimatta osa opettajista toi selke\u00e4sti esiin, ett\u00e4 he eiv\u00e4t haluaisi opettaa et\u00e4n\u00e4 pitk\u00e4aikaisesta. Kuitenkin opettajat l\u00f6ysiv\u00e4t my\u00f6s itsest\u00e4\u00e4n uusia puolia et\u00e4opetuksen aikana, joten kokemus vaikutti mahdollisesti my\u00f6s joidenkin opettajien kuvaan itsest\u00e4\u00e4n opettajina.\n\nJatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota teknisiin taitoihin ja virtuaalisiin ymp\u00e4rist\u00f6ihin soveltuvaan pedagogiikkaan opettajakoulutuksessa. Jatkotutkimus voisi kohdistua yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n eri tahojen, kuten opettajien, oppilaiden ja huoltajien kokemuksia et\u00e4opetuksesta. Tulevaisuudessa olisi olennaista my\u00f6s kartoittaa laajasti valtakunnallisella tasolla kokemuksia et\u00e4opetuksesta poikkeusolojen aikana, jotta vastaavanlaisiin tilanteisiin osataan kehitt\u00e4\u00e4 tehokkaita toimintamalleja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-08T08:35:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-08T08:35:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "155", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emergency remote teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "distance education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher experience", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish EFL teachers\u2019 experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103081873", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "distance teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74516
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ef4b659f-c1e9-4d46-a549-d4f94bb50942\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103081873.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rekola, Senni Siltanen, Mona Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020 emergency remote teaching distance education teacher experience EFL teaching Englannin kieli English 301 COVID-19 kieltenopetus etäopetus englannin kieli opettajat language teaching distance teaching English language teachers
title Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
title_full Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
title_fullStr Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020 Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
title_full_unstemmed Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020 Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
title_short Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
title_sort finnish efl teachers experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
title_txtP Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
topic emergency remote teaching distance education teacher experience EFL teaching Englannin kieli English 301 COVID-19 kieltenopetus etäopetus englannin kieli opettajat language teaching distance teaching English language teachers
topic_facet 301 COVID-19 EFL teaching Englannin kieli English English language distance education distance teaching emergency remote teaching englannin kieli etäopetus kieltenopetus language teaching opettajat teacher experience teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74516 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103081873
work_keys_str_mv AT rekolasenni finnisheflteachersexperiencesduringtheemergencyremoteteachingperiodinspring2020