Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaiseen opetukseen liittyviä huolia sekä kehittämistarpeita opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toiminta-alueittaisesta opetuksesta ja sitä kautta kehittää toiminta-alueittaista opetusta ja opetussuunnitelmaa. Toiminta-alueittainen opetussuunnitelma on pysynyt lähes ennallaan vuodesta 1986, vaikka muu opetussuunnitelma on uudistunut ajan saatossa.
Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ja Helsingin yliopistojen Inklusiivisuus ja Toiminta-alueittainen opetussuunnitelma (InTo) -hanketta. Tutkimuksen aineistoon oli haastateltu toiminta-alueittain opettavia opettajia ympäri Suomen. Haastattelut oli toteutettu vuosina 2018–2020 ja niihin tavoitettiin 88 toiminta-alueittain opettavaa opettajaa. Löytöjen analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa tarkasteltiin koulunkehittämistyötä opetussuunnitelman, koulun ja yhteiskunnan tasoilla.
Tutkimuksen löytöjen perusteella opetussuunnitelman tasolla kehittämistarpeena on sen sisällön tarkentaminen sekä tasoerojen ja jatko-opintojen huomioiminen. Lisäksi opetussuunnitelmassa tulisi selventää, kenelle toiminta-alueittain järjestettävä opetus on tarkoitettu. Koulun tasolla kehittämistä kaivataan yhteistyön sujuvoittamiseen ja kouluyhteisön jäsenien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Yhteiskunnan tasolla kehittämistyössä tulisi ottaa huomioon asenteiden vaikutus toiminta-alueittaisen opetuksen asemaan kouluyhteisössä ja yhteiskunnassa.
|