Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä asiakkaan oikeus hyvään kohteluun

Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä sosiaalityössä. Tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan näkökulmaa siitä, millaisia merkityksiä kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteilla on asiakas-työntekijäsuhteen muodostumiseen ja asiakkaan tilanteen edistymisee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virtanen, Liisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74432
_version_ 1826225809750228992
author Virtanen, Liisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Virtanen, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Virtanen, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Virtanen, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä sosiaalityössä. Tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan näkökulmaa siitä, millaisia merkityksiä kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteilla on asiakas-työntekijäsuhteen muodostumiseen ja asiakkaan tilanteen edistymiseen. Lisäksi on keskeistä tarkastella piirteitä, mitä kunnioittavaan kohtaamiseen voidaan liittää kuuluvaksi. Tutkielma on integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen. Aineisto koostuu kolmesta (3) suomalaisesta väitöskirjasta. Tutkielmaan valikoidut väitöskirjat tarkastelevat asiakassuhdetta, kohtaamista ja vuorovaikutuksen merkitystä sosiaalityön marginaaliasiakasryhmien parissa tehtävässä sosiaalityössä. Näitä asiakasryhmiä tässä tutkielmassa ovat rikostaustaiset, huumeriippuvaiset ja asunnottomat. Tutkielman aihetta lähestyn kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka ovat: millainen on kunnioittavan kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen merkitys erilaisissa sosiaalialalla muodostuvissa asiakas-työntekijäsuhteissa ja miten asiakkaan kunnioittava kohtaaminen ja vuorovaikutustilanteet voivat vaikuttaa asiakkaan tilanteeseen ja hänen asioidensa edistämiseen. Tutkimustulokset jakautuvat kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat kunnioittavaan kohtaamiseen liittyvät piirteet, työntekijä-asiakassuhteen muodostuminen ja asiakkaan tilanteen edistymiseen vaikuttavat tekijät. Asiakasta kunnioittavaan kohtaamiseen liittyviin piirteisiin lukeutuu ajatus tasavertaisuudesta, inhimillisyydestä ja luottamuksellisuudesta. Lisäksi asiakas kokee kunnioittavana hänen itsemääräämisoikeuden kunnioittamisen, läheisyyden ja etäisyyden sääntelyn sekä työntekijän aidon halun ylläpitää toivoa asiakkaan tilanteessa. Asiakas-työntekijäsuhteen muodostumiseen vaikuttavat olennaisesti kunnioittavaan kohtaamiseen liittyvät piirteet. Suhteen muodostumiselle on merkitystä sillä, millaisina kohtaamistilanteet asiakkaan näkökulmasta näyttäytyvät. Toimivan asiakas-työntekijäsuhteen muodostumista edesauttavia tekijöitä ovat muun muassa ensikohtaamisen merkitys, luottamuksellisuuden muodostuminen ja yhteiset keskustelut. Lisäksi on keskeistä kohdata asiakas tasavertaisena ihmisenä ja pyrkiä yhteisen todellisuuden jakamiseen, jotta työntekijän on mahdollista ymmärtää asiakasta ja hänen tilannettaan. Tutkielman aineiston perusteella kunnioittava kohtaaminen ja toimivan asiakas-työntekijäsuhteen muodostuminen edistää osaltaan asiakkaan tilannetta ja tukee asiakasta elämänmuutoksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tammelin, Mia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-03-01T06:52:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-03-01T06:52:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassani tarkastelen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkityst\u00e4 sosiaality\u00f6ss\u00e4. Tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmaa siit\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteilla on asiakas-ty\u00f6ntekij\u00e4suhteen muodostumiseen ja asiakkaan tilanteen edistymiseen. Lis\u00e4ksi on keskeist\u00e4 tarkastella piirteit\u00e4, mit\u00e4 kunnioittavaan kohtaamiseen voidaan liitt\u00e4\u00e4 kuuluvaksi. \nTutkielma on integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Aineisto koostuu kolmesta (3) suomalaisesta v\u00e4it\u00f6skirjasta. Tutkielmaan valikoidut v\u00e4it\u00f6skirjat tarkastelevat asiakassuhdetta, kohtaamista ja vuorovaikutuksen merkityst\u00e4 sosiaality\u00f6n marginaaliasiakasryhmien parissa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 sosiaality\u00f6ss\u00e4. N\u00e4it\u00e4 asiakasryhmi\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa ovat rikostaustaiset, huumeriippuvaiset ja asunnottomat. Tutkielman aihetta l\u00e4hestyn kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka ovat: millainen on kunnioittavan kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen merkitys erilaisissa sosiaalialalla muodostuvissa asiakas-ty\u00f6ntekij\u00e4suhteissa ja miten asiakkaan kunnioittava kohtaaminen ja vuorovaikutustilanteet voivat vaikuttaa asiakkaan tilanteeseen ja h\u00e4nen asioidensa edist\u00e4miseen. \nTutkimustulokset jakautuvat kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat kunnioittavaan kohtaamiseen liittyv\u00e4t piirteet, ty\u00f6ntekij\u00e4-asiakassuhteen muodostuminen ja asiakkaan tilanteen edistymiseen vaikuttavat tekij\u00e4t. Asiakasta kunnioittavaan kohtaamiseen liittyviin piirteisiin lukeutuu ajatus tasavertaisuudesta, inhimillisyydest\u00e4 ja luottamuksellisuudesta. Lis\u00e4ksi asiakas kokee kunnioittavana h\u00e4nen itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misoikeuden kunnioittamisen, l\u00e4heisyyden ja et\u00e4isyyden s\u00e4\u00e4ntelyn sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4n aidon halun yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 toivoa asiakkaan tilanteessa. Asiakas-ty\u00f6ntekij\u00e4suhteen muodostumiseen vaikuttavat olennaisesti kunnioittavaan kohtaamiseen liittyv\u00e4t piirteet. Suhteen muodostumiselle on merkityst\u00e4 sill\u00e4, millaisina kohtaamistilanteet asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t. Toimivan asiakas-ty\u00f6ntekij\u00e4suhteen muodostumista edesauttavia tekij\u00f6it\u00e4 ovat muun muassa ensikohtaamisen merkitys, luottamuksellisuuden muodostuminen ja yhteiset keskustelut. Lis\u00e4ksi on keskeist\u00e4 kohdata asiakas tasavertaisena ihmisen\u00e4 ja pyrki\u00e4 yhteisen todellisuuden jakamiseen, jotta ty\u00f6ntekij\u00e4n on mahdollista ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 asiakasta ja h\u00e4nen tilannettaan. Tutkielman aineiston perusteella kunnioittava kohtaaminen ja toimivan asiakas-ty\u00f6ntekij\u00e4suhteen muodostuminen edist\u00e4\u00e4 osaltaan asiakkaan tilannetta ja tukee asiakasta el\u00e4m\u00e4nmuutoksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-03-01T06:52:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-03-01T06:52:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakas-ty\u00f6ntekij\u00e4suhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaality\u00f6ss\u00e4 : asiakkaan oikeus hyv\u00e4\u00e4n kohteluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202103011800", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kohtaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74432
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f7d2166-b51b-48f4-a7cc-c7f485c36d1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202103011800.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virtanen, Liisa Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun asiakas-työntekijäsuhde Sosiaalityö Social Work 210 vuorovaikutus asiakkaat sosiaalityö kohtaaminen
title Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
title_full Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
title_fullStr Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
title_full_unstemmed Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
title_short Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä
title_sort kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
title_sub asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
title_txtP Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
topic asiakas-työntekijäsuhde Sosiaalityö Social Work 210 vuorovaikutus asiakkaat sosiaalityö kohtaaminen
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiakas-työntekijäsuhde asiakkaat kohtaaminen sosiaalityö vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74432 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103011800
work_keys_str_mv AT virtanenliisa kohtaaminenjavuorovaikutussosiaalityössäasiakkaanoikeushyväänkohteluun