Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa tarkastellaan toimittajan läsnäolon vaikutusta dokumenttielokuvien läpinäkyvyyteen. Lisäksi selvitettiin, mitä muita tavoitteita toimittajan näyttämiselle dokumenttielokuvassa on. Tutkielmaan haastateltiin kahta Ylen Perjantai-lyhytdokumenttien ohjaajaa, jotka ovat tehneet dokumentteja siten, että he ovat itse kuvissa mukana toimittajana. Ohjaajat kertoivat haastatteluissaan kahdesta toimittajalähtöisesti tehdystä dokumentistaan.
Haastatteluista erottui sisällönanalyysin avulla neljä eri tasoa, jotka selittävät, miksi dokumentteja tehdään toimittajalähtöisesti: arvot, tavoitteet, tarinankerronta- ja haastattelutekniikat sekä henkilökohtaiset syyt. Haastatteluiden mukaan arvoista ohjaajia ajaa toimittajalähtöisyyteen etenkin aitous ja avoimuus. Perusteena tehdä dokumentti toimittajalähtöisesti on kuitenkin usein joko se, että toimittaja tuo dokumenttiin uuden näkökulman ja/tai aihe on toimittajalle läheinen. Lisäksi toimittajan läsnäolo lisää dokumentin samaistuttavuutta ja viihdyttävyyttä sekä mahdollistaa dialogin. Tarinankerronnallisesti toimittaja sitoo dokumentissa tarinaa yhteen, kun haastateltavia on useampia. Lisäksi haastattelutilanteista tulee rennompia, kun toimittaja ei ole kameran takana.
Haastatellut dokumenttiohjaajat kuvailivat toimittajan läsnäolon lisäävän dokumentin avoimuutta. Tutkielmassa avoimuutta dokumenteissa rinnastetaan läpinäkyvyyteen journalismissa. Journalistiikassa läpinäkyvyyttä on jaettu kolmeen luokkaan, joista tässä tutkielmassa käytetiin läpinäkyvyyttä tekijöistä ja läpinäkyvyyttä tuotantoprosessista. Molemmista läpinäkyvyyden muodoista on toimittajalähtöisissä dokumenteissa piirteitä, mutta kaikkea tuotantoprosessista ei näytetä tai kerrota katsojalle.
|