Kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajien sekä erityisopettajien välisestä yhteistyöstä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yhteistyötä voisi asiantuntijoiden kokemuksen perusteella kehittää. Tutkimusaihe...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Veikkolainen, Veera
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74400
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yhteistyötä voisi asiantuntijoiden kokemuksen perusteella kehittää. Tutkimusaiheen tekee ajankohtaiseksi yhteiskunnallisen kehityksen perusteella syntyneet muutokset yhteistyöasetelmissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa työelämässä asiantuntijoiden yhteistyötä kehitettäessä. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin vuoden 2020 aikana. Tutkimusjoukkoon kuului 50 varhaiskasvatuksen opettajaa sekä erityisopettajaa. Tutkimusaineistoaineisto kerättiin sähköisen tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskyselyssä tutkittavat vastasivat omien kokemustensa perusteella avoimiin kysymyksiin tutkimusaiheista. Tutkimustulokset jakautuivat tutkimustehtävän mukaan toimiviksi koettuihin, puutteellisesti toimivaksi koettuihin ja asiantuntijoiden kokemuksen perusteella kehittämistä vaativiin käytäntöihin sekä tekijöihin yhteistyössä. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuvilla sekä olemassa olevilla varhaiskasvatuksen erityisopettajaresursseilla on huomattava vaikutus yhteistyötekijöihin. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen opettajien vastuualueita supistamalla sekä asiantuntijaresurssia lisäämällä monia yhteistyön käytäntöjä voidaan kehittää.