Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta sekä heidän antamiaan merkityksiä liikunnalle. Mielenkiinto aiheen tutkimukseen lähti kandityöstäni, jossa totesin kiusattujen olevan vähemmän liikunnallisesti aktiivisia verrattuna ei-kiusattuihin. Olin kiinnostunut siitä, mit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puhakka, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74397
_version_ 1826225733289115648
author Puhakka, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puhakka, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puhakka, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puhakka, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta sekä heidän antamiaan merkityksiä liikunnalle. Mielenkiinto aiheen tutkimukseen lähti kandityöstäni, jossa totesin kiusattujen olevan vähemmän liikunnallisesti aktiivisia verrattuna ei-kiusattuihin. Olin kiinnostunut siitä, miten koulukiusatut kokevat liikunnan sekä liikkumisen elämässään. Tutkimustehtävinä olivat koulukiusattujen kokemukset kiusaamisesta kouluaikana ja niihin kokemuksiin liittyvä liikunta, koulukiusattujen antamat merkitykset liikunnalle sekä mieleiset että epämiellyttävät kokemukset liikkumisesta. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus on toteutettu Webropolin kyselylomakkeen avulla, jossa koulukiusatut vastasivat huhtikuun 2020 aikana avoimin vastausvaihtoehdoin kyselyyn. Tutkimuksesta ilmoitettiin suljetussa Facebook-ryhmässä, joka oli tarkoitettu koulukiusatuille sekä heidän vanhemmilleen sekä Valopilkut ry:n Facebook sivuilla. Tutkimukseen vastasi seitsemän koulukiusaamista kokenutta henkilöä, joista kaksi oli miehiä ja viisi naisia. Vastaajista kaksi oli vastaamishetkellä 15-18-vuotiaita, yksi oli 25-30 vuotias ja neljä yli 31-vuotiaita. Vastaukset vaihtelivat sisällön laajuuksiltaan, pisin vastaus oli neljä riviä pitkä ja lyhyin vastaus yhden sanan mittainen. Tutkittavista kuusi seitsemästä raportoi kokemuksia koululiikunnassa kiusaamisesta. Vastaajia oli kiusattu muun muassa heidän liikuntataidoistaan, liikuntavarusteistaan sekä ylipainosta. Liikunnan merkitykset tässä tutkimuksessa olivat samoja mitä suomalaiskoululaisilla, mutta koulukiusaamiskokemukset olivat yhteydessä tutkittavien antamiin merkityksiin liikunnalle. Epämiellyttävät liikuntatilanteet liittyivät kiusaamistilanteisiin koululiikunnassa sekä epäonnistumisen kokemuksiin. Miellyttäviä liikuntatilanteita vastaajat raportoivat olevan ne, joissa saa liikkua yksin. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, etteivät koulukiusatut halunneet tulla arvostelluiksi liikuntataitojensa kanssa, sillä heitä oli kiusattu näistä taidoista jo koulussa. Tutkimus osoitti sen, että koulukiusaaminen vaikuttaa kiusattujen kokemukseen liikunnasta. Liikuntataidoista kiusaaminen tekee liikuntatilanteista epämiellyttäviä ja liikuntaa harrastetaan mieluummin niin, ettei liikuntataidoista joudu kiusatuksi.
first_indexed 2021-02-25T21:01:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puhakka, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-25T11:49:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-25T11:49:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta sek\u00e4 heid\u00e4n antamiaan merkityksi\u00e4 liikunnalle. Mielenkiinto aiheen tutkimukseen l\u00e4hti kandity\u00f6st\u00e4ni, jossa totesin kiusattujen olevan v\u00e4hemm\u00e4n liikunnallisesti aktiivisia verrattuna ei-kiusattuihin. Olin kiinnostunut siit\u00e4, miten koulukiusatut kokevat liikunnan sek\u00e4 liikkumisen el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. \n\nTutkimusteht\u00e4vin\u00e4 olivat koulukiusattujen kokemukset kiusaamisesta kouluaikana ja niihin kokemuksiin liittyv\u00e4 liikunta, koulukiusattujen antamat merkitykset liikunnalle sek\u00e4 mieleiset ett\u00e4 ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4t kokemukset liikkumisesta. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimus on toteutettu Webropolin kyselylomakkeen avulla, jossa koulukiusatut vastasivat huhtikuun 2020 aikana avoimin vastausvaihtoehdoin kyselyyn. Tutkimuksesta ilmoitettiin suljetussa Facebook-ryhm\u00e4ss\u00e4, joka oli tarkoitettu koulukiusatuille sek\u00e4 heid\u00e4n vanhemmilleen sek\u00e4 Valopilkut ry:n Facebook sivuilla.\n\nTutkimukseen vastasi seitsem\u00e4n koulukiusaamista kokenutta henkil\u00f6\u00e4, joista kaksi oli miehi\u00e4 ja viisi naisia. Vastaajista kaksi oli vastaamishetkell\u00e4 15-18-vuotiaita, yksi oli 25-30 vuotias ja nelj\u00e4 yli 31-vuotiaita. Vastaukset vaihtelivat sis\u00e4ll\u00f6n laajuuksiltaan, pisin vastaus oli nelj\u00e4 rivi\u00e4 pitk\u00e4 ja lyhyin vastaus yhden sanan mittainen.\n\nTutkittavista kuusi seitsem\u00e4st\u00e4 raportoi kokemuksia koululiikunnassa kiusaamisesta. Vastaajia oli kiusattu muun muassa heid\u00e4n liikuntataidoistaan, liikuntavarusteistaan sek\u00e4 ylipainosta. Liikunnan merkitykset t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olivat samoja mit\u00e4 suomalaiskoululaisilla, mutta koulukiusaamiskokemukset olivat yhteydess\u00e4 tutkittavien antamiin merkityksiin liikunnalle. Ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4t liikuntatilanteet liittyiv\u00e4t kiusaamistilanteisiin koululiikunnassa sek\u00e4 ep\u00e4onnistumisen kokemuksiin. Miellytt\u00e4vi\u00e4 liikuntatilanteita vastaajat raportoivat olevan ne, joissa saa liikkua yksin. Tutkimustuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, etteiv\u00e4t koulukiusatut halunneet tulla arvostelluiksi liikuntataitojensa kanssa, sill\u00e4 heit\u00e4 oli kiusattu n\u00e4ist\u00e4 taidoista jo koulussa. Tutkimus osoitti sen, ett\u00e4 koulukiusaaminen vaikuttaa kiusattujen kokemukseen liikunnasta. Liikuntataidoista kiusaaminen tekee liikuntatilanteista ep\u00e4miellytt\u00e4vi\u00e4 ja liikuntaa harrastetaan mieluummin niin, ettei liikuntataidoista joudu kiusatuksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-25T11:49:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-25T11:49:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan merkitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102251776", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74397
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b84f7a8-f680-45a6-b66f-66774918ac98\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102251776.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puhakka, Laura Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä liikunnan merkitykset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta kiusaaminen koulukiusaaminen fyysinen aktiivisuus
title Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
title_full Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
title_fullStr Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
title_full_unstemmed Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
title_short Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
title_sort koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
title_txtP Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
topic liikunnan merkitykset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta kiusaaminen koulukiusaaminen fyysinen aktiivisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus kiusaaminen koulukiusaaminen liikunnan merkitykset liikunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74397 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102251776
work_keys_str_mv AT puhakkalaura koulukiusattujenkokemuksialiikunnastajasenmerkityksistä