Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta sekä heidän antamiaan merkityksiä liikunnalle. Mielenkiinto aiheen tutkimukseen lähti kandityöstäni, jossa totesin kiusattujen olevan vähemmän liikunnallisesti aktiivisia verrattuna ei-kiusattuihin. Olin kiinnostunut siitä, mit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puhakka, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74397
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta sekä heidän antamiaan merkityksiä liikunnalle. Mielenkiinto aiheen tutkimukseen lähti kandityöstäni, jossa totesin kiusattujen olevan vähemmän liikunnallisesti aktiivisia verrattuna ei-kiusattuihin. Olin kiinnostunut siitä, miten koulukiusatut kokevat liikunnan sekä liikkumisen elämässään. Tutkimustehtävinä olivat koulukiusattujen kokemukset kiusaamisesta kouluaikana ja niihin kokemuksiin liittyvä liikunta, koulukiusattujen antamat merkitykset liikunnalle sekä mieleiset että epämiellyttävät kokemukset liikkumisesta. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus on toteutettu Webropolin kyselylomakkeen avulla, jossa koulukiusatut vastasivat huhtikuun 2020 aikana avoimin vastausvaihtoehdoin kyselyyn. Tutkimuksesta ilmoitettiin suljetussa Facebook-ryhmässä, joka oli tarkoitettu koulukiusatuille sekä heidän vanhemmilleen sekä Valopilkut ry:n Facebook sivuilla. Tutkimukseen vastasi seitsemän koulukiusaamista kokenutta henkilöä, joista kaksi oli miehiä ja viisi naisia. Vastaajista kaksi oli vastaamishetkellä 15-18-vuotiaita, yksi oli 25-30 vuotias ja neljä yli 31-vuotiaita. Vastaukset vaihtelivat sisällön laajuuksiltaan, pisin vastaus oli neljä riviä pitkä ja lyhyin vastaus yhden sanan mittainen. Tutkittavista kuusi seitsemästä raportoi kokemuksia koululiikunnassa kiusaamisesta. Vastaajia oli kiusattu muun muassa heidän liikuntataidoistaan, liikuntavarusteistaan sekä ylipainosta. Liikunnan merkitykset tässä tutkimuksessa olivat samoja mitä suomalaiskoululaisilla, mutta koulukiusaamiskokemukset olivat yhteydessä tutkittavien antamiin merkityksiin liikunnalle. Epämiellyttävät liikuntatilanteet liittyivät kiusaamistilanteisiin koululiikunnassa sekä epäonnistumisen kokemuksiin. Miellyttäviä liikuntatilanteita vastaajat raportoivat olevan ne, joissa saa liikkua yksin. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, etteivät koulukiusatut halunneet tulla arvostelluiksi liikuntataitojensa kanssa, sillä heitä oli kiusattu näistä taidoista jo koulussa. Tutkimus osoitti sen, että koulukiusaaminen vaikuttaa kiusattujen kokemukseen liikunnasta. Liikuntataidoista kiusaaminen tekee liikuntatilanteista epämiellyttäviä ja liikuntaa harrastetaan mieluummin niin, ettei liikuntataidoista joudu kiusatuksi.