Urheilujournalismia vai -viestintää? laadullinen tutkimus urheilulajiliittojen sisällöntuotannosta ja sen suhteesta journalismiin

Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida, millaista sisällöntuotantoa suomalaisilla urheilulajiliitoilla on, ja miten liitot kokevat tuottamansa sisällöt suhteessa journalismiin. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kolmen suomal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karasti, Karla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74376
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida, millaista sisällöntuotantoa suomalaisilla urheilulajiliitoilla on, ja miten liitot kokevat tuottamansa sisällöt suhteessa journalismiin. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kolmen suomalaisen urheilulajiliiton sisällöntuotannosta vastaavia henkilöitä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja aineisto on analysoitu teemoittelun avulla. Tutkimuksessa selvisi, että eri lajiliittojen sisällöntuotanto on keskenään melko yhteneväistä, ja sisältöjä tuotetaan pääasiassa liittojen omille verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin. Päävastuu sisällöntuotannosta on usein muutamalla henkilöllä, mutta myös liiton muu henkilöstö sekä freelancerit ovat mukana sisällöntuotannossa. Liittojen sisällöntuotantoa erottaa journalistisista sisällöistä muun muassa kritiikin ja negatiivisuuden välttäminen omissa sisällöissä. Urheilulajiliitot eivät pyri kilpailemaan omalla sisällöntuotannollaan muun median kanssa. Oma sisällöntuotanto koetaan yleisesti median uutisvirtaa täydentäväksi. Yhteistyö niin sanotun valtamedian kanssa koetaan pääpiirteittäin toimivaksi. Toisaalta omalle liitolle tärkeille aiheille toivottaisiin laajempaa mediahuomiota, mitä liitot pyrkivät korvaamaan omalla sisällöntuotannollaan.