Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön kuulovammaiselle lapselle antamaa tukea inklusiivisessa ryhmässä toimittaessa. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvattajien näkemyksiä kuulovammaisten lasten opettamisesta ja sitä, millaisia valmiuksia varhaiskasvattajilla oli ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahlberg, Helena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74337
_version_ 1828193057357430784
author Ahlberg, Helena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahlberg, Helena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahlberg, Helena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahlberg, Helena
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön kuulovammaiselle lapselle antamaa tukea inklusiivisessa ryhmässä toimittaessa. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvattajien näkemyksiä kuulovammaisten lasten opettamisesta ja sitä, millaisia valmiuksia varhaiskasvattajilla oli opettaa kuulovammaista lasta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostui viiden varhaiskasvatuksessa työskentelevän henkilön haastatteluista, jotka toteutettiin elokuussa 2020. Tutkittavat löytyivät lumipallo-otannan avulla ja yksi tutkittavista löytyi omien verkostojeni kautta. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Varhaiskasvattajien antama tuki näkyi erilaisina opetuksen järjestämisen keinoina, joita olivat toiminnalliset opetusmenetelmät, opetuksen sisältöjen muokkaaminen, pienryhmätoiminta, samanaikaisopetus ja kommunikaation tukemisen menetelmät. Tukea annettiin myös teknologisia apuvälineitä ja moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen. Toiminnallisista opetusmenetelmistä leikkikerhotoimintaa ja aikuisen ohjaamaa leikkiä pidettiin tärkeinä sosiaalisten taitojen tukemisessa. Pienryhmätoimintaa hyödynnettiin paljon sen mahdollistaman pienemmän ääniärsykekuorman vuoksi. Kommunikaation tuessa korostuivat kuvien, tukiviittomien, ilmeiden ja eleiden käyttö. Tärkeimpänä yhteistyökumppanina pidettiin ryhmässä toimivaa avustajaa. Eniten varhaiskasvattajia pohdituttivat kuulovammaisuudessa arkeen tehtävät muutokset. Valtaosa varhaiskasvattajista koki valmiutensa hyviksi toimia kuulovammaisen lapsen kasvattajina.
first_indexed 2021-02-22T21:04:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahlberg, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-22T12:15:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-22T12:15:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6n kuulovammaiselle lapselle antamaa tukea inklusiivisessa ryhm\u00e4ss\u00e4 toimittaessa. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin varhaiskasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kuulovammaisten lasten opettamisesta ja sit\u00e4, millaisia valmiuksia varhaiskasvattajilla oli opettaa kuulovammaista lasta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostui viiden varhaiskasvatuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4n henkil\u00f6n haastatteluista, jotka toteutettiin elokuussa 2020. Tutkittavat l\u00f6ytyiv\u00e4t lumipallo-otannan avulla ja yksi tutkittavista l\u00f6ytyi omien verkostojeni kautta. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta ja aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Varhaiskasvattajien antama tuki n\u00e4kyi erilaisina opetuksen j\u00e4rjest\u00e4misen keinoina, joita olivat toiminnalliset opetusmenetelm\u00e4t, opetuksen sis\u00e4lt\u00f6jen muokkaaminen, pienryhm\u00e4toiminta, samanaikaisopetus ja kommunikaation tukemisen menetelm\u00e4t. Tukea annettiin my\u00f6s teknologisia apuv\u00e4lineit\u00e4 ja moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Toiminnallisista opetusmenetelmist\u00e4 leikkikerhotoimintaa ja aikuisen ohjaamaa leikki\u00e4 pidettiin t\u00e4rkein\u00e4 sosiaalisten taitojen tukemisessa. Pienryhm\u00e4toimintaa hy\u00f6dynnettiin paljon sen mahdollistaman pienemm\u00e4n \u00e4\u00e4ni\u00e4rsykekuorman vuoksi. Kommunikaation tuessa korostuivat kuvien, tukiviittomien, ilmeiden ja eleiden k\u00e4ytt\u00f6. T\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 yhteisty\u00f6kumppanina pidettiin ryhm\u00e4ss\u00e4 toimivaa avustajaa. Eniten varhaiskasvattajia pohdituttivat kuulovammaisuudessa arkeen teht\u00e4v\u00e4t muutokset. Valtaosa varhaiskasvattajista koki valmiutensa hyviksi toimia kuulovammaisen lapsen kasvattajina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-22T12:15:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-22T12:15:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6 kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102221729", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74337
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:05Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71b5037b-7281-4d41-a56a-cf9d1b2af0e4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102221729.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahlberg, Helena Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina Erityispedagogiikka Special Education 101 kuulovammaiset varhaiskasvatus inkluusio
title Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina
title_full Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina
title_fullStr Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina
title_full_unstemmed Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina
title_short Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina
title_sort varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina
title_txtP Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 kuulovammaiset varhaiskasvatus inkluusio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inkluusio kuulovammaiset varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74337 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102221729
work_keys_str_mv AT ahlberghelena varhaiskasvatushenkilöstökuulovammaisenlapsenopettajinajakasvattajina