Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista

Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja, mitkä työtavat he kokevat työtään tukeviksi ja miksi....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Tiia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74293
_version_ 1826225715553501184
author Turunen, Tiia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja, mitkä työtavat he kokevat työtään tukeviksi ja miksi. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien toiveita yhteistyölle tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan inklusiivisen ajattelutavan yhteyttä varhaiserityiskasvatukseen sekä tuodaan esiin tuen järjestämistä ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtä ohjaavat periaatteet valtakunnallisesti sekä paikallisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena yhdessä kunnassa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä (5) varhaiskasvatuksen opettajaa puolisrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtavat ovat paikallisestikin moninaiset. Varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista aikataulullisia ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien toimintaan liittyviä asioita. Työtä tukeviksi työtavoiksi koettiin tiheät, suunnitelmalliset ryhmäkäynnit sekä kasvattajien toiminnan havainnointi, yhteiset ohjauskeskustelut, menetelmien tai tukikeinojen mallittaminen, ammatillinen ja emotionaalinen tukeminen sekä ryhmän toimintaan osallistuminen. Toiveissa korostui entistä tiheämmät ryhmäkäynnit, kahdenkeskeiset ohjauskeskustelut sekä mallittamisen lisääminen. Tutkimuksen perustella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuva on moninainen ja vaihtelee paljon jo yhden kunnan sisällä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoissa on paljon varhaiskasvatuksen opettajien hyväksi kokemia käytänteitä, mutta parannettavaa olisi niin resurssoinnissa kuin ryhmäkäyntien sisällössäkin. Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajien työnkuvaa tulisi tarkentaa ja yhtenäistää niin valtakunnallisesti kuin kunnallisestikin sekä resurssipulan kokemukset tulisi huomioida varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrässä ja alueiden suunnittelussa.
first_indexed 2021-02-18T21:01:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-18T11:18:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-18T11:18:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien ty\u00f6tapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien ty\u00f6tapoja, mitk\u00e4 ty\u00f6tavat he kokevat ty\u00f6t\u00e4\u00e4n tukeviksi ja miksi. Lis\u00e4ksi selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien toiveita yhteisty\u00f6lle tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 pohditaan inklusiivisen ajattelutavan yhteytt\u00e4 varhaiserityiskasvatukseen sek\u00e4 tuodaan esiin tuen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan ty\u00f6t\u00e4 ohjaavat periaatteet valtakunnallisesti sek\u00e4 paikallisesti.\nTutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena yhdess\u00e4 kunnassa. Tutkimuksessa haastateltiin viitt\u00e4 (5) varhaiskasvatuksen opettajaa puolisrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelut analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti teemoittelemalla. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen erityisopettajan ty\u00f6tavat ovat paikallisestikin moninaiset. Varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien ty\u00f6tavoista aikataulullisia ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien toimintaan liittyvi\u00e4 asioita. Ty\u00f6t\u00e4 tukeviksi ty\u00f6tavoiksi koettiin tihe\u00e4t, suunnitelmalliset ryhm\u00e4k\u00e4ynnit sek\u00e4 kasvattajien toiminnan havainnointi, yhteiset ohjauskeskustelut, menetelmien tai tukikeinojen mallittaminen, ammatillinen ja emotionaalinen tukeminen sek\u00e4 ryhm\u00e4n toimintaan osallistuminen. Toiveissa korostui entist\u00e4 tihe\u00e4mm\u00e4t ryhm\u00e4k\u00e4ynnit, kahdenkeskeiset ohjauskeskustelut sek\u00e4 mallittamisen lis\u00e4\u00e4minen.\nTutkimuksen perustella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen erityisopettajien ty\u00f6nkuva on moninainen ja vaihtelee paljon jo yhden kunnan sis\u00e4ll\u00e4. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ty\u00f6tavoissa on paljon varhaiskasvatuksen opettajien hyv\u00e4ksi kokemia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, mutta parannettavaa olisi niin resurssoinnissa kuin ryhm\u00e4k\u00e4yntien sis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4kin. Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6nkuvaa tulisi tarkentaa ja yhten\u00e4ist\u00e4\u00e4 niin valtakunnallisesti kuin kunnallisestikin sek\u00e4 resurssipulan kokemukset tulisi huomioida varhaiskasvatuksen erityisopettajien m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ja alueiden suunnittelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-02-18T11:18:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-18T11:18:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen erityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "veo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien ty\u00f6tavoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102181701", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74293
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5537202b-5038-4339-8096-d8e7bf75c00b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102181701.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Tiia Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista varhaiserityiskasvatus varhaiskasvatuksen erityisopettaja veo Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki varhaiskasvatus inkluusio erityisopettajat
title Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
topic varhaiserityiskasvatus varhaiskasvatuksen erityisopettaja veo Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki varhaiskasvatus inkluusio erityisopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat inkluusio kolmiportainen tuki varhaiserityiskasvatus varhaiskasvatuksen erityisopettaja varhaiskasvatus veo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74293 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102181701
work_keys_str_mv AT turunentiia varhaiskasvatuksenopettajienkokemuksiavarhaiskasvatuksenerityisopettajientyötavoista