Comprendre le français oral expériences de périodes d’échange en France

Tässä romaanisen filologian maisterintutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ranskan kuullun ymmärtämisestä ranskankielisille alueille suuntautuneen vaihtojakson ajalta. Vieraiden kielten kuullun ymmärtämistä ja sen kehittymistä tutkitaan suhteellisen vähän verrat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karppanen, Aino
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74269
_version_ 1828193057345896448
author Karppanen, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karppanen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karppanen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karppanen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tässä romaanisen filologian maisterintutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ranskan kuullun ymmärtämisestä ranskankielisille alueille suuntautuneen vaihtojakson ajalta. Vieraiden kielten kuullun ymmärtämistä ja sen kehittymistä tutkitaan suhteellisen vähän verrattuna muiden kielitaidon osa-alueiden, puhumisen, lukemisen ja kirjoittamisen, tutkimukseen. Kuitenkin kieltenoppijat kokevat usein juuri kuullun ymmärtämisen kaikista vaikeimmaksi taidoksi oppia. Kuullun ymmärtämisen tutkiminen eritasoisilla oppijoilla on olennaista paremman ymmärryksen ja osaamisen saavuttamiseksi. Nimenomaan vaihtojakson aikana tapahtuvan kuullun ymmärtämisen kehittymisen tutkiminen on mielenkiintoista, sillä vaihdossa juuri monipuolinen kohdekielen kuullun ymmärtäminen on edellytys erilaisten akateemisten ja sosiaalisten tavoitteiden saavuttamiselle. Tutkimus on soveltava replika Laakson vuonna 2015 S2-puhujien kohderyhmälle tekemästä tutkimuksesta. Tämä tutkimus hyödyntää Laakson haastattelukysymyksiä uudelle kohderyhmälle soveltaen. Osallistujat valikoitiin eri Jyväskylän yliopiston viestikanavia pitkin välitettyjen haastattelukutsujen perusteella yhteyttä ottaneista opiskelijoista. Aineiston keruu toteutettiin kahdeksan osallistujan yksilöhaastatteluissa. Litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla keskittyen haastattelurungon, teoreettisen viitekehyksen sekä osallistujien tarjoamiin teemoihin. Kuullun ymmärtämistä tarkastellaan tutkimuksessa laajasti kuuntelevan yksilön itsensä, kognitiivisten prosessien, sosiaalisten suhteiden, kielen ja kulttuuritaustan näkökulmista. Teoreettisena viitekehyksenä ovat kuuntelemiseen sekä kommunikaatioon liittyvät mallit ja vieraan kielen kuuntelemiseen vaikuttavat kognitiiviset, affektiiviset ja sosiaaliset tekijät aikaisemman tutkimuksen valossa. Keskiössä ovat osallistujien kokemukset ranskankielisen puheen ja tekstin kuuntelemisesta ja kuullun ymmärtämistä vaativista tilanteista. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kuullun ymmärtämistilanteisiin kytkeytyviä uskomuksia, jotka nousevat esiin osallistujien kuvauksissa. Lisäksi tarkastellaan kuullun ymmärtämisessä, kuuntelukäyttäytymisessä ja näihin limittyvissä uskomuksissa tapahtuneita muutoksia osallistujien kuvauksen pohjalta. Osallistujien kuvausten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta kuullun ymmärtämisen kokemukseen vaikuttavat kolme tekijää sekä näiden tekijöiden väliset yhteydet: kuuntelija itse, keskustelukumppani(t) sekä kieli. Henkilöihin sekä heidän käyttäytymiseensä ja uskomuksiinsa liittyvät erityispiirteet samoin kuin kuullun ymmärtämisen fyysinen konteksti muokkaavat kuullun ymmärtämisen kokemusta ja mahdollisuuksia merkittävästi. Osallistujat kuvasivat seuraavia muutoksia: 1) ranskan kielestä saatiin entistä monipuolisempi kuva erilaisten kielivarianttien kohtaamisen kautta, 2) kuullun ymmärtämisen tilanteissa opittiin havainnoimaan laajemmin omia ja puhujan kulttuuritaustasta tulevia vaikutteita, käyttämään vapaammin erilaisia kompensoivia strategioita keskustelukumppanin ym-märtämiseksi, näkemään ymmärtämisvirheet normaalina osana kuullun ymmärtämistä ja katsomaan omia rajoitteita hyväksyvästi, ja 3) käsitys itsestä ranskan kielen kuuntelijana muuttui sallivammaksi, oman kuuntelutaidon arviointi muuttui realistisemmaksi ja armollisemmaksi, ulkoa asetettujen tavoitteiden merkitys väheni ja oman kuuntelutaidon arviointi sekä tavoitteet alettiin nähdä enemmän omista lähtökohdista ja tarpeista käsin.
first_indexed 2021-02-17T21:05:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppanen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-17T06:37:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-17T06:37:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74269", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 romaanisen filologian maisterintutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ranskan kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 ranskankielisille alueille suuntautuneen vaihtojakson ajalta. Vieraiden kielten kuullun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja sen kehittymist\u00e4 tutkitaan suhteellisen v\u00e4h\u00e4n verrattuna muiden kielitaidon osa-alueiden, puhumisen, lukemisen ja kirjoittamisen, tutkimukseen. Kuitenkin kieltenoppijat kokevat usein juuri kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen kaikista vaikeimmaksi taidoksi oppia. Kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen tutkiminen eritasoisilla oppijoilla on olennaista paremman ymm\u00e4rryksen ja osaamisen saavuttamiseksi. Nimenomaan vaihtojakson aikana tapahtuvan kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymisen tutkiminen on mielenkiintoista, sill\u00e4 vaihdossa juuri monipuolinen kohdekielen kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen on edellytys erilaisten akateemisten ja sosiaalisten tavoitteiden saavuttamiselle.\n\nTutkimus on soveltava replika Laakson vuonna 2015 S2-puhujien kohderyhm\u00e4lle tekem\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Laakson haastattelukysymyksi\u00e4 uudelle kohderyhm\u00e4lle soveltaen. Osallistujat valikoitiin eri Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston viestikanavia pitkin v\u00e4litettyjen haastattelukutsujen perusteella yhteytt\u00e4 ottaneista opiskelijoista. Aineiston keruu toteutettiin kahdeksan osallistujan yksil\u00f6haastatteluissa. Litteroitu aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla keskittyen haastattelurungon, teoreettisen viitekehyksen sek\u00e4 osallistujien tarjoamiin teemoihin.\n\nKuullun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 tarkastellaan tutkimuksessa laajasti kuuntelevan yksil\u00f6n itsens\u00e4, kognitiivisten prosessien, sosiaalisten suhteiden, kielen ja kulttuuritaustan n\u00e4k\u00f6kulmista. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 ovat kuuntelemiseen sek\u00e4 kommunikaatioon liittyv\u00e4t mallit ja vieraan kielen kuuntelemiseen vaikuttavat kognitiiviset, affektiiviset ja sosiaaliset tekij\u00e4t aikaisemman tutkimuksen valossa. Keski\u00f6ss\u00e4 ovat osallistujien kokemukset ranskankielisen puheen ja tekstin kuuntelemisesta ja kuullun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 vaativista tilanteista. Tutkimuksessa tarkastellaan my\u00f6s kuullun ymm\u00e4rt\u00e4mistilanteisiin kytkeytyvi\u00e4 uskomuksia, jotka nousevat esiin osallistujien kuvauksissa. Lis\u00e4ksi tarkastellaan kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4, kuunteluk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 ja n\u00e4ihin limittyviss\u00e4 uskomuksissa tapahtuneita muutoksia osallistujien kuvauksen pohjalta.\n\nOsallistujien kuvausten sek\u00e4 teoreettisen viitekehyksen pohjalta kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen kokemukseen vaikuttavat kolme tekij\u00e4\u00e4 sek\u00e4 n\u00e4iden tekij\u00f6iden v\u00e4liset yhteydet: kuuntelija itse, keskustelukumppani(t) sek\u00e4 kieli. Henkil\u00f6ihin sek\u00e4 heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4 ja uskomuksiinsa liittyv\u00e4t erityispiirteet samoin kuin kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen fyysinen konteksti muokkaavat kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen kokemusta ja mahdollisuuksia merkitt\u00e4v\u00e4sti. Osallistujat kuvasivat seuraavia muutoksia: 1) ranskan kielest\u00e4 saatiin entist\u00e4 monipuolisempi kuva erilaisten kielivarianttien kohtaamisen kautta, 2) kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen tilanteissa opittiin havainnoimaan laajemmin omia ja puhujan kulttuuritaustasta tulevia vaikutteita, k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n vapaammin erilaisia kompensoivia strategioita keskustelukumppanin ym-m\u00e4rt\u00e4miseksi, n\u00e4kem\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4misvirheet normaalina osana kuullun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja katsomaan omia rajoitteita hyv\u00e4ksyv\u00e4sti, ja 3) k\u00e4sitys itsest\u00e4 ranskan kielen kuuntelijana muuttui sallivammaksi, oman kuuntelutaidon arviointi muuttui realistisemmaksi ja armollisemmaksi, ulkoa asetettujen tavoitteiden merkitys v\u00e4heni ja oman kuuntelutaidon arviointi sek\u00e4 tavoitteet alettiin n\u00e4hd\u00e4 enemm\u00e4n omista l\u00e4ht\u00f6kohdista ja tarpeista k\u00e4sin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-17T06:37:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-17T06:37:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielididaktiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Comprendre le fran\u00e7ais oral : exp\u00e9riences de p\u00e9riodes d\u2019\u00e9change en France", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102171680", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaihto-opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74269
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:02:23Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bbc206b2-2633-41df-a57d-58c708c36435\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102171680.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppanen, Aino Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France kielididaktiikka Romaaninen filologia Romance Philology 307 vaihto-opiskelijat kuullun ymmärtäminen ranskan kieli
title Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France
title_full Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France
title_fullStr Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France
title_full_unstemmed Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France
title_short Comprendre le français oral
title_sort comprendre le français oral expériences de périodes d échange en france
title_sub expériences de périodes d’échange en France
title_txtP Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France
topic kielididaktiikka Romaaninen filologia Romance Philology 307 vaihto-opiskelijat kuullun ymmärtäminen ranskan kieli
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology kielididaktiikka kuullun ymmärtäminen ranskan kieli vaihto-opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74269 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102171680
work_keys_str_mv AT karppanenaino comprendrelefrancaisoralexperiencesdeperiodesdechangeenfrance