Yhteenveto: | Tämä tutkielma tarkastelee sitä, miten Disneyn Pienessä merenneidossa musikaalikohtausten laululyriikoilla rakennetaan Arielin henkilöhahmoa. Analysoin laululyriikoiden vaikutusta myös elokuvan kerrontaan. Tuon analyysissani esiin myös sen, millä tavalla pienen merenneidon henkilöhahmoa on kokonaisuudessaan muokattu, kun satu on adaptoitu elokuvaksi. Valitsin tämän näkökulman, koska musiikki on yksi niistä elementeistä, joista Disneyn animaatiot on tunnettuja. Sen lisäksi, että musiikki toimii tärkeänä osana Disneyn animaatioita, löysin myös useita mielenkiintoisia yhtymäkohtia Andersenin sadun ja elokuvan laululyriikoiden väliltä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä elokuva-adaptaation laululyriikat kertovat henkilöhahmoista ja heidän motiiveistaan sekä miten Disneyn animaation laululyriikat välittävät Andersenin sadun tunnelmaa. Metodina tutkielmassani on vertaileva lähiluku. Tarkastelen aineistoa Maria Nikolajevan esittelemän ”disneyfikaatio”-käsitteen (engl. disneyfication) kautta. Aineiston analyysissa puolestaan sovellan adaptaatiotutkimusta sekä kirjallisuuden tutkimuksen suuntauksista henkilöhahmon tutkimusta sekä narratologiaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat sen, että musikaalikohtauksilla Disney on pystynyt tekemään henkilöhahmoista syvempiä ja selittämään osaltaan heidän toimintaansa, joka ilman lauluja olisi voinut jäädä epäselväksi. Tulokset osoittivat myös sen, että Disney on onnistunut analysoitavien laulujen avulla luomaan elokuvaan Andersenin, taiteellisen ja herkän, sadun tunnelmaa.
|