Relationaalinen viestintä etätyössä koronaviruspandemian aikana

Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millä tavoin koronaviruksen aiheuttama poikkeuksellinen etätyötilanne oli yhteydessä työyhteisöjen relationaaliseen viestintään. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia, sekä näiden yleisyyttä. Rela...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jämsen, Rasa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74209
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millä tavoin koronaviruksen aiheuttama poikkeuksellinen etätyötilanne oli yhteydessä työyhteisöjen relationaaliseen viestintään. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia, sekä näiden yleisyyttä. Relationaalisella viestinnällä tarkoitettiin tässä tutkielmassa viestintää, joka rakentaa, ylläpitää ja muovaa työyhteisön jäsenten välistä vuorovaikutussuhdetta. Koronaviruspandemian vuoksi Suomessa siirryttiin maaliskuussa 2020 laajasti etätyöhön valtiovallan ohjeistuksesta. Tutkielman aineisto kerättiin Fast Expert Teams -verkoston toimesta erityisesti julkiselle sektorille kohdennetulla avovastauskyselyllä aikana, jolloin etätyökehotus oli voimassa koko Suomessa. Tutkielmassa analysoitu aineisto koostui yhteensä 1139 vastaajan vastauksista. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen temaattinen analyysi. Tutkielman tulokset osoittivat, että siirtyminen etätyöhön koronapandemian aikana oli yhteydessä työyhteisöjen relationaaliseen viestintään monilla tavoilla. Relationaalisen viestinnän muutoksia kuvattiin työntekijään yksilönä liittyvien tekijöiden, työyhteisön vuorovaikutussuhteisiin liittyvien tekijöiden, sekä etätyössä käytössä olevien relationaalisen viestinnän strategioiden kautta. Tulokset osoittivat, että relationaalinen viestintä koettiin monilta osin vaikeammaksi tai määrältään vähäisemmäksi verrattuna tilanteeseen ennen koronapandemiaa. Siirtyminen etätyöhön ja sen aiheuttamat muutokset relationaalisessa viestinnässä herättivät työntekijöissä myös negatiivisia tunteita, kuten yksinäisyyttä tai ulkopuolisuuden tunnetta. Toisaalta osa työntekijöistä koki etätyön parantaneen työyhteisön relationaalista viestintää, ja työyhteisön yhteisöllisyyden koettiin parantuneen etätyöhön siirtymisen myötä. Työyhteisöissä otettiin käyttöön myös erilaisia strategioita, kuten virtuaalisia kahvitaukoja, relationaalisen viestinnän mahdollistamiseksi etätyössä. Tutkielman tulokset osoittivat, että relationaalinen viestintä on tärkeä osa työtä ja työyhteisön vuorovaikutusta. Vaikka työnteko itsessään sujuisi hyvin etätyössä, relationaalisen viestinnän haasteet voivat heijastua myös työntekoon. Tutkielman tulokset vahvistavat relationaalisen viestinnän merkitystä osana työn sujuvuutta ja mielekkyyttä.