Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää 6.- ja 7.-luokkalaisten nuorten fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteyksiä unen kokonaiskestoon. Tutkimuksessa selvitettiin, miten unen kesto, fyysinen aktiivisuus, seuraharrastuneisuus, ruutuaika ja painoindeksi muuttu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantalainen, Venla
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74105
_version_ 1826225777713086464
author Rantalainen, Venla
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantalainen, Venla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantalainen, Venla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantalainen, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää 6.- ja 7.-luokkalaisten nuorten fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteyksiä unen kokonaiskestoon. Tutkimuksessa selvitettiin, miten unen kesto, fyysinen aktiivisuus, seuraharrastuneisuus, ruutuaika ja painoindeksi muuttuivat siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. Tämän lisäksi tarkasteltiin, ovatko kuudennen luokan taustamuuttujat mahdollisesti yhteydessä seitsemännen luokan unen kestoon. Kaikkia tuloksia tarkasteltiin myös sukupuolittain. Tämä seurantatutkimus perustuu Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaan Timo Jaakkolan johtamaan Move!-tutkimusprojektiin ja sen yhteydessä kerättyihin vuosien 2018 ja 2019 aineistoihin. Ensimmäiselle mittauskerralle osallistui yhteensä 1013 6.-luokkalaista (515 tyttöä ja 498 poikaa) ja toiselle mittauskerralle yhteensä 888 7.-luokkalaista (463 tyttöä ja 425 poikaa). Vuonna 2018 aineistoa kerättiin eri kaupungeista, yhteensä 35 alakoulusta, Etelä-, Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomesta. Toisella mittauskerralla aineistoa kerättiin samoilta oppilailta, jotka olivat siirtyneet yläkouluun syksyllä 2019. Otos jakautui alueellisesti samassa suhteessa väestömäärän kanssa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet nuoret täyttivät laajan kyselylomakkeen ja osa heistä osallistui myös viikon mittaiselle fyysisen aktiivisuuden ja unen keston seurantajaksolle. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmalla käyttäen toistomittausten varianssianalyysiä, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimus osoitti, että nuorten unen kesto, fyysinen aktiivisuus ja seuraharrastuneisuus vähentyivät vuoden aikana. Ruutuaika sen sijaan lisääntyi ja painoindeksi nousi mittauspisteiden välillä. Kaiken kaikkiaan pojat nukkuivat tyttöjä enemmän. Tytöt puolestaan raportoivat ruutuaikaa poikia enemmän. Kuudennella luokalla unen kokonaiskestolla ei ollut yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen, seuraharrastuneisuuteen, ruutuaikaan tai painoindeksiin. Tulokset olivat yhteneväisiä molemmilla sukupuolilla. Seitsemännellä luokalla tyttöjen unen kokonaiskesto oli yhteydessä ruutuaikaan: tyttöjen ruutuajan lisääntyminen oli yhteydessä vähentyneeseen unen kestoon. Pojilla unen kokonaiskesto ei ollut yhteydessä mihinkään tutkimuksen taustamuuttujista. Kuudennen luokan taustamuuttujat eivät myöskään ennustaneet seitsemännen luokan unen kestoa. Ainoastaan kuudennen luokan unen kesto oli yhteydessä seitsemännen luokan unen kestoon. Nuorten riittävää unen kestoa voidaan todennäköisesti tukea parhaiten toimivien unirutiinien omaksumisella jo alakoulussa, kun vanhemmilla on enemmän vaikutusvaltaa lastensa arkirutiineissa. Erityisesti ruutuajan tarkkailu ja sen rajoittaminen tarpeen mukaan voi edistää nuorten unen kestoa. The purpose of this study was to investigate the relations between sleep duration, physical activity, screen time, sports participation and body mass index of 6th and 7th grade Finnish students. This study examined how sleep duration, physical activity, sport participation and body mass index changed during the transition from elementary to upper comprehensive school. In addition to this, it was examined whether the 6th grade variables possibly had connections to 7th grade sleep duration. All the results were examined by gender. This follow-up study is based on data from 2018 and 2019, collected in connection with the Move!-research project led by Timo Jaakkola, funded by the Ministry of Education and Culture. A total of 1013 6th-graders (515 girls and 498 boys) participated in the first measurement and a total of 888 7th-graders (463 girls and 425 boys) in the second measurement. In 2018, data were collected from different cities, a total of 35 elementary schools, in Southern, Central, Eastern and Northern Finland. In the second measurement, data were collected from the same students who had started upper comprehensive school in the fall of 2019. The distribution of the sample followed the relative population of these four regions. All students completed an extensive questionnaire and some of them also participated in a one-week follow-up period of physical activity and sleep duration. The data were analyzed with IBM SPSS Statistics 26 using repeated measures ANOVA, Pearson’s correlation coefficients and hierarchical linear regression analysis. The study showed that adolescents sleep duration, physical activity and sport participation have decreased over the course of the year. In turn, the screen time and body mass index has increased. The boys slept more than the girls and the girls accumulated screen time more than the boys. Total sleep duration had no significant associations with physical activity, sport participation, screen time or body mass index in 6th grade. The results were consistent for both genders. The sleep duration of 7th grade girls was connected to screen time: the increase in the screen time was connected to decreased sleep duration. The total sleep duration of boys was not connected with any of the variables. Finally, 6th grade background variables did not predict sleep duration in 7th grade. Only sleep duration in the 6th grade was connected to sleep duration of the 7th grade. Adequate sleep duration for adolescents is likely to be supported by adopting the best functioning sleep routines already in elementary school, as parents have more influence over their children’s daily routines. In particular, monitoring screen time and limiting it as needed can contribute to sleep duration of adolescents.
first_indexed 2024-09-11T08:51:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huhtiniemi, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantalainen, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-12T07:53:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-12T07:53:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74105", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 6.- ja 7.-luokkalaisten nuorten fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteyksi\u00e4 unen kokonaiskestoon. Tutkimuksessa selvitettiin, miten unen kesto, fyysinen aktiivisuus, seuraharrastuneisuus, ruutuaika ja painoindeksi muuttuivat siirrytt\u00e4ess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkasteltiin, ovatko kuudennen luokan taustamuuttujat mahdollisesti yhteydess\u00e4 seitsem\u00e4nnen luokan unen kestoon. Kaikkia tuloksia tarkasteltiin my\u00f6s sukupuolittain.\n\nT\u00e4m\u00e4 seurantatutkimus perustuu Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n rahoittamaan Timo Jaakkolan johtamaan Move!-tutkimusprojektiin ja sen yhteydess\u00e4 ker\u00e4ttyihin vuosien 2018 ja 2019 aineistoihin. Ensimm\u00e4iselle mittauskerralle osallistui yhteens\u00e4 1013 6.-luokkalaista (515 tytt\u00f6\u00e4 ja 498 poikaa) ja toiselle mittauskerralle yhteens\u00e4 888 7.-luokkalaista (463 tytt\u00f6\u00e4 ja 425 poikaa). Vuonna 2018 aineistoa ker\u00e4ttiin eri kaupungeista, yhteens\u00e4 35 alakoulusta, Etel\u00e4-, Keski-, It\u00e4- ja Pohjois-Suomesta. Toisella mittauskerralla aineistoa ker\u00e4ttiin samoilta oppilailta, jotka olivat siirtyneet yl\u00e4kouluun syksyll\u00e4 2019. Otos jakautui alueellisesti samassa suhteessa v\u00e4est\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n kanssa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet nuoret t\u00e4yttiv\u00e4t laajan kyselylomakkeen ja osa heist\u00e4 osallistui my\u00f6s viikon mittaiselle fyysisen aktiivisuuden ja unen keston seurantajaksolle. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmalla k\u00e4ytt\u00e4en toistomittausten varianssianalyysi\u00e4, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysi\u00e4.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 nuorten unen kesto, fyysinen aktiivisuus ja seuraharrastuneisuus v\u00e4hentyiv\u00e4t vuoden aikana. Ruutuaika sen sijaan lis\u00e4\u00e4ntyi ja painoindeksi nousi mittauspisteiden v\u00e4lill\u00e4. Kaiken kaikkiaan pojat nukkuivat tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n. Tyt\u00f6t puolestaan raportoivat ruutuaikaa poikia enemm\u00e4n. Kuudennella luokalla unen kokonaiskestolla ei ollut yhteytt\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen, seuraharrastuneisuuteen, ruutuaikaan tai painoindeksiin. Tulokset olivat yhtenev\u00e4isi\u00e4 molemmilla sukupuolilla. Seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla tytt\u00f6jen unen kokonaiskesto oli yhteydess\u00e4 ruutuaikaan: tytt\u00f6jen ruutuajan lis\u00e4\u00e4ntyminen oli yhteydess\u00e4 v\u00e4hentyneeseen unen kestoon. Pojilla unen kokonaiskesto ei ollut yhteydess\u00e4 mihink\u00e4\u00e4n tutkimuksen taustamuuttujista. Kuudennen luokan taustamuuttujat eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ennustaneet seitsem\u00e4nnen luokan unen kestoa. Ainoastaan kuudennen luokan unen kesto oli yhteydess\u00e4 seitsem\u00e4nnen luokan unen kestoon. Nuorten riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 unen kestoa voidaan todenn\u00e4k\u00f6isesti tukea parhaiten toimivien unirutiinien omaksumisella jo alakoulussa, kun vanhemmilla on enemm\u00e4n vaikutusvaltaa lastensa arkirutiineissa. Erityisesti ruutuajan tarkkailu ja sen rajoittaminen tarpeen mukaan voi edist\u00e4\u00e4 nuorten unen kestoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to investigate the relations between sleep duration, physical activity, screen time, sports participation and body mass index of 6th and 7th grade Finnish students. This study examined how sleep duration, physical activity, sport participation and body mass index changed during the transition from elementary to upper comprehensive school. In addition to this, it was examined whether the 6th grade variables possibly had connections to 7th grade sleep duration. All the results were examined by gender.\n\nThis follow-up study is based on data from 2018 and 2019, collected in connection with the Move!-research project led by Timo Jaakkola, funded by the Ministry of Education and Culture. A total of 1013 6th-graders (515 girls and 498 boys) participated in the first measurement and a total of 888 7th-graders (463 girls and 425 boys) in the second measurement. In 2018, data were collected from different cities, a total of 35 elementary schools, in Southern, Central, Eastern and Northern Finland. In the second measurement, data were collected from the same students who had started upper comprehensive school in the fall of 2019. The distribution of the sample followed the relative population of these four regions. All students completed an extensive questionnaire and some of them also participated in a one-week follow-up period of physical activity and sleep duration. The data were analyzed with IBM SPSS Statistics 26 using repeated measures ANOVA, Pearson\u2019s correlation coefficients and hierarchical linear regression analysis.\n\nThe study showed that adolescents sleep duration, physical activity and sport participation have decreased over the course of the year. In turn, the screen time and body mass index has increased. The boys slept more than the girls and the girls accumulated screen time more than the boys. Total sleep duration had no significant associations with physical activity, sport participation, screen time or body mass index in 6th grade. The results were consistent for both genders. The sleep duration of 7th grade girls was connected to screen time: the increase in the screen time was connected to decreased sleep duration. The total sleep duration of boys was not connected with any of the variables. Finally, 6th grade background variables did not predict sleep duration in 7th grade. Only sleep duration in the 6th grade was connected to sleep duration of the 7th grade. Adequate sleep duration for adolescents is likely to be supported by adopting the best functioning sleep routines already in elementary school, as parents have more influence over their children\u2019s daily routines. In particular, monitoring screen time and limiting it as needed can contribute to sleep duration of adolescents.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-12T07:53:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-12T07:53:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seuraharrastuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtym\u00e4ss\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102121534", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uni (lepotila)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruutuaika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "painoindeksi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74105
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c241ecb3-bea1-4b96-b4cc-fa073001b86e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102121534.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantalainen, Venla Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun seuraharrastuneisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uni (lepotila) nuoret fyysinen aktiivisuus ruutuaika painoindeksi yläkoulu
title Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
title_full Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
title_fullStr Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
title_full_unstemmed Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
title_short Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
title_sort fyysisen aktiivisuuden seuraharrastuneisuuden ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
title_txtP Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
topic seuraharrastuneisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uni (lepotila) nuoret fyysinen aktiivisuus ruutuaika painoindeksi yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus nuoret painoindeksi ruutuaika seuraharrastuneisuus uni (lepotila) yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74105 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102121534
work_keys_str_mv AT rantalainenvenla fyysisenaktiivisuudenseuraharrastuneisuudenruutuajanjapainoindeksinyhteydetunen