Oppimisen jaettu voimavara ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla

Tässä tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhmällä on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sekä mitkä ovat toimivan ryhmän edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista tekijöistä ryhmä muodostuu ja mitä musiikintunnilla kannattaa ottaa huomioon luo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puhakka, Asko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74104
_version_ 1828193203989250049
author Puhakka, Asko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puhakka, Asko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puhakka, Asko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puhakka, Asko
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhmällä on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sekä mitkä ovat toimivan ryhmän edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista tekijöistä ryhmä muodostuu ja mitä musiikintunnilla kannattaa ottaa huomioon luokkaa opettaessa. Lisäksi tarkastelen, miten musiikkikasvatus ja musiikkiluokka asettuvat tähän kokonaisuuteen. Lopuksi esittelen erilaisia opettajan työkaluja ja menetelmiä oman opettajuuden kehittämiseen sosiaalisesta näkökulmasta. Oma oppimisfilosofiani on se, että oppiminen koulussa on vahvasti vuorovaikutuksellista ja ulkoiseen stimulaatioon nojautuvaa. Opettajan tehtävänä on ohjata oppimistilanteita tarpeen mukaan ja saada luokkaryhmä toimimaan yhdessä. Tämän tutkielman tulosten perusteella oppilaissa ja luokan ilmapiirissä sekä luokkahengessä on todella suuri potentiaalinen jaettu voimavara, joiden muodostaman kokonaisuuden avulla luokka voi edesauttaa koko luokan oppimista. Opettajan tehtävänä on saada luokan potentiaali esille. Erityisen hyviä oppimistuloksia on mm. yhteistoiminnallisen oppimisen saralla. Toivon, että tämä tutkimus antaa minulle ja kenties muille opettajaopiskelijoille työkaluja ja uusia ajatuksia musiikinopettamiseen ja ryhmänhallintaan.
first_indexed 2021-02-12T21:01:52Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puhakka, Asko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-12T07:50:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-12T07:50:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74104", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhm\u00e4ll\u00e4 on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sek\u00e4 mitk\u00e4 ovat toimivan ryhm\u00e4n edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista tekij\u00f6ist\u00e4 ryhm\u00e4 muodostuu ja mit\u00e4 musiikintunnilla kannattaa ottaa huomioon luokkaa opettaessa. Lis\u00e4ksi tarkastelen, miten musiikkikasvatus ja musiikkiluokka asettuvat t\u00e4h\u00e4n kokonaisuuteen. Lopuksi esittelen erilaisia opettajan ty\u00f6kaluja ja menetelmi\u00e4 oman opettajuuden kehitt\u00e4miseen sosiaalisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nOma oppimisfilosofiani on se, ett\u00e4 oppiminen koulussa on vahvasti vuorovaikutuksellista ja ulkoiseen stimulaatioon nojautuvaa. Opettajan teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on ohjata oppimistilanteita tarpeen mukaan ja saada luokkaryhm\u00e4 toimimaan yhdess\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulosten perusteella oppilaissa ja luokan ilmapiiriss\u00e4 sek\u00e4 luokkahengess\u00e4 on todella suuri potentiaalinen jaettu voimavara, joiden muodostaman kokonaisuuden avulla luokka voi edesauttaa koko luokan oppimista. Opettajan teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on saada luokan potentiaali esille. Erityisen hyvi\u00e4 oppimistuloksia on mm. yhteistoiminnallisen oppimisen saralla.\n \nToivon, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus antaa minulle ja kenties muille opettajaopiskelijoille ty\u00f6kaluja ja uusia ajatuksia musiikinopettamiseen ja ryhm\u00e4nhallintaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-12T07:50:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-12T07:50:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen jaettu voimavara : ryhm\u00e4n vaikutus oppimiseen musiikintunnilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102121533", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74104
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:08Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9e22652-9253-4b3a-9536-fb6c95e6e658\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102121533.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puhakka, Asko Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla Musiikkikasvatus Music Education 3052 ilmapiiri musiikki vuorovaikutus ryhmät musiikkikasvatus oppiminen opetus yhteisöllisyys musiikkipedagogiikka yhteistoiminnallinen oppiminen opetusryhmät
title Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
title_full Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
title_fullStr Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
title_full_unstemmed Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
title_short Oppimisen jaettu voimavara
title_sort oppimisen jaettu voimavara ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
title_sub ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
title_txtP Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 ilmapiiri musiikki vuorovaikutus ryhmät musiikkikasvatus oppiminen opetus yhteisöllisyys musiikkipedagogiikka yhteistoiminnallinen oppiminen opetusryhmät
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus ilmapiiri musiikki musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka opetus opetusryhmät oppiminen ryhmät vuorovaikutus yhteistoiminnallinen oppiminen yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74104 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102121533
work_keys_str_mv AT puhakkaasko oppimisenjaettuvoimavararyhmänvaikutusoppimiseenmusiikintunnilla