Kuuntele, opi ja nauti musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa

Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin kuuntelukasvatuksen toteutumista peruskoulun 1–6-luokilla. Erityisesti käsittelen sitä, miten alakoululaiset kuuntelevat musiikkia ja miten musiikin kuuntelukasvatus voi tukea oppilaiden musiikkiharrastusta. Vertailen myös kuuntelukasvatuksen roolia eri peru...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Björn, Kuisma
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74103
_version_ 1826225795491692544
author Björn, Kuisma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Björn, Kuisma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Björn, Kuisma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Björn, Kuisma
datasource_str_mv jyx
description Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin kuuntelukasvatuksen toteutumista peruskoulun 1–6-luokilla. Erityisesti käsittelen sitä, miten alakoululaiset kuuntelevat musiikkia ja miten musiikin kuuntelukasvatus voi tukea oppilaiden musiikkiharrastusta. Vertailen myös kuuntelukasvatuksen roolia eri perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä tarkastelen kuuntelukasvatuksen oppimateriaaleja musiikin oppikirjoista sekä Facebookin opetusryhmistä. Valtaosa ihmisistä kuuntelee musiikkia, mutta oletan, että musiikinopetuksessa tätä ilmeistä musiikin aihealuetta ei hyödynnetä juurikaan. Perinteisesti koulun kuuntelukasvatustehtävät poikkeavat huomattavasti esimerkiksi nuorten mielimusiikista. Huomasin opetusharjoitteluni aikana alakoululaisten innostuvan monipuolisista kuuntelukasvatustehtävistä, joten haluan oppia aiheesta myös ajatellen omaa opettajaminääni. Tutkimusmenetelmänä toimii kirjallisuuskatsaus aiempaan tutkimustietoon. Perustan tutkimukseni teoreettiseen tutkimusotteeseen kuuluvaan deduktiiviseen päättelyyn ja aprioriseen ajatteluun. Tutkimustehtäväni on argumentoida monipuolisen musiikin kuuntelukasvatuksen hyödyistä alakoulun musiikinopetuksessa. Kiinnostukseni kuuntelukasvatusta kohtaan on edelleen kasvanut löydettyäni musiikinkuuntelun psykofyysisiä hyötyjä. Hyödyt, jotka vaikuttavat vahvasti esimerkiksi oppimiseen, keskittyvät erityisesti kuuntelijan mielimusiikin vaikutuksiin. Tutkimuksen perusteella selvisi, että hypoteesini mukaisesti koulun kuuntelukasvatus sekä oppilaiden musiikinkuuntelu eroavat vahvasti toisistaan. Argumentoin tutkielmani tuloksena monipuolisen kuuntelukasvatuksen suurempaan rooliin alakoulussa, erityisesti musiikin oppiaineessa. Kuuntelukasvatuksen hyödyntäminen opetuksessa parantaa oppilaan tunnetaitoja, oppimisen taitoja, musiikillisia taitoja ja luokan yhtenäisyyttä. Täten perustelen musiikin kuuntelukasvatuksen hyötyjä suomalaisen peruskoulun opetussuunnitelmassa. Jatkotutkimuksessani haluan tutkia empiirisesti monipuolisen kuuntelukasvatuksen hyötyjä peruskoulun musiikinopetuksessa.
first_indexed 2021-02-12T21:01:52Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bj\u00f6rn, Kuisma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-12T07:47:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-12T07:47:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin kuuntelukasvatuksen toteutumista peruskoulun 1\u20136-luokilla. Erityisesti k\u00e4sittelen sit\u00e4, miten alakoululaiset kuuntelevat musiikkia ja miten musiikin kuuntelukasvatus voi tukea oppilaiden musiikkiharrastusta. Vertailen my\u00f6s kuuntelukasvatuksen roolia eri perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sek\u00e4 tarkastelen kuuntelukasvatuksen oppimateriaaleja musiikin oppikirjoista sek\u00e4 Facebookin opetusryhmist\u00e4.\nValtaosa ihmisist\u00e4 kuuntelee musiikkia, mutta oletan, ett\u00e4 musiikinopetuksessa t\u00e4t\u00e4 ilmeist\u00e4 musiikin aihealuetta ei hy\u00f6dynnet\u00e4 juurikaan. Perinteisesti koulun kuuntelukasvatusteht\u00e4v\u00e4t poikkeavat huomattavasti esimerkiksi nuorten mielimusiikista. Huomasin opetusharjoitteluni aikana alakoululaisten innostuvan monipuolisista kuuntelukasvatusteht\u00e4vist\u00e4, joten haluan oppia aiheesta my\u00f6s ajatellen omaa opettajamin\u00e4\u00e4ni.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 toimii kirjallisuuskatsaus aiempaan tutkimustietoon. Perustan tutkimukseni teoreettiseen tutkimusotteeseen kuuluvaan deduktiiviseen p\u00e4\u00e4ttelyyn ja aprioriseen ajatteluun. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4ni on argumentoida monipuolisen musiikin kuuntelukasvatuksen hy\u00f6dyist\u00e4 alakoulun musiikinopetuksessa.\nKiinnostukseni kuuntelukasvatusta kohtaan on edelleen kasvanut l\u00f6ydetty\u00e4ni musiikinkuuntelun psykofyysisi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4. Hy\u00f6dyt, jotka vaikuttavat vahvasti esimerkiksi oppimiseen, keskittyv\u00e4t erityisesti kuuntelijan mielimusiikin vaikutuksiin. Tutkimuksen perusteella selvisi, ett\u00e4 hypoteesini mukaisesti koulun kuuntelukasvatus sek\u00e4 oppilaiden musiikinkuuntelu eroavat vahvasti toisistaan. Argumentoin tutkielmani tuloksena monipuolisen kuuntelukasvatuksen suurempaan rooliin alakoulussa, erityisesti musiikin oppiaineessa. Kuuntelukasvatuksen hy\u00f6dynt\u00e4minen opetuksessa parantaa oppilaan tunnetaitoja, oppimisen taitoja, musiikillisia taitoja ja luokan yhten\u00e4isyytt\u00e4.\nT\u00e4ten perustelen musiikin kuuntelukasvatuksen hy\u00f6tyj\u00e4 suomalaisen peruskoulun opetussuunnitelmassa. Jatkotutkimuksessani haluan tutkia empiirisesti monipuolisen kuuntelukasvatuksen hy\u00f6tyj\u00e4 peruskoulun musiikinopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-12T07:47:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-12T07:47:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinkuuntelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102121532", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuuntelukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74103
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Björn, Kuisma Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa musiikinkuuntelu Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki kuuntelukasvatus musiikkikasvatus alakoulu
title Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
title_full Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
title_fullStr Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
title_full_unstemmed Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
title_short Kuuntele, opi ja nauti
title_sort kuuntele opi ja nauti musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
title_sub musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
title_txtP Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
topic musiikinkuuntelu Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki kuuntelukasvatus musiikkikasvatus alakoulu
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus alakoulu kuuntelukasvatus musiikinkuuntelu musiikki musiikkikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102121532
work_keys_str_mv AT björnkuisma kuunteleopijanautimusiikinkuuntelukasvatusalakoulussa