Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev

Maailma on muuttunut. Ihmiset ovat muuttaneet ja liikkuneet ympäri maailmaa. Näin Suomesta on myös tullut monikulttuurinen maa. Vieraiden kielten osaaminen on korostunut yhä enemmän koulujen opetuksessa ja eri kulttuurien tuntemuksessa. Näin on myös naapurimaamme venäjän kielen ja kulttuurin osaamin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saastamoinen, Vuokko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74078
_version_ 1826225771076648960
author Saastamoinen, Vuokko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saastamoinen, Vuokko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saastamoinen, Vuokko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saastamoinen, Vuokko
datasource_str_mv jyx
description Maailma on muuttunut. Ihmiset ovat muuttaneet ja liikkuneet ympäri maailmaa. Näin Suomesta on myös tullut monikulttuurinen maa. Vieraiden kielten osaaminen on korostunut yhä enemmän koulujen opetuksessa ja eri kulttuurien tuntemuksessa. Näin on myös naapurimaamme venäjän kielen ja kulttuurin osaaminen tärkeää. Vieraan kielen ja S2 -kielen opetuksessa ei riitä vain kieliopin ja leksikaalisen tiedon ja taidon hallinta. Tämän lisäksi myös sosiopragmaattinen osaaminen on erittäin tärkeää. Kohteliaisuus ja kohtelias kanssakäyminen tuo vuorovaikutustilanteisiin hyväksyvää ja kunnioittavaa ilmapiiriä sekä vieraan kielen oppimiseen että kulttuurien väliseen kanssakäymiseen. Kulttuurit ja kohteliaisuuden keinot ovat erilaisia eri maissa. Siksi on hyvä oppia tuntemaan tapakulttuuria toinen toistaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Vääränlainen sosiopragmaattinen kohtaaminen voi johtaa kulttuurien väliseen konfliktiin. Tämän takia kommunikatiivinen kompetenssi ja sen hallitseminen on tärkeää aloittaa jo heti vieraan kielen opetuksessa. Kohtelias käytös lähentää ihmisiä, ja luo turvallisuuden tunnetta globaalissa maailmassa. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida kohteliaisuuden kysymyksiä englantilaisten kielitieteilijöiden Brownin ja Levinsonin kohteliaisuus teorian avulla. Brown ja Levinson ovat jakaneet kohteliaisuuden kategorian positiiviseen ja negatiiviseen kohteliaisuuteen. Tutkimme näiden kohteliaisuus strategioiden ilmaantumista seuraavissa paljon käytetyissä venäjän kielen ja suomi toisena kielen oppikirjoissa: Saljut 1, Kiva juttu! ja Supisuomea. Tarkoituksena oli selvittää miten ko oppikirjojen tekijät ovat huomioineet kohteliaisuuden keinot sekä kulttuurisessa kontekstissa että erilaisissa kulttuurien välisissä vuorovaikutustilanteissa. Tutkimusmetodina oli tarkastella Brownin ja Levinsonin kohteliaisuus teorian ilmaantumista yo oppikirjojen kohtaamistilanteissa. Tarkastelimme, miten positiivisen ja negatiivisen kohteliaisuuden strategisten keinojen avulla voidaan välttää keskustelukumppanin kasvojen menetys. Kulttuurien välisessä viestinnässä on tärkeää osata näitä taitoja, joten siksi ne ovat erittäin tärkeitä vieraan kielen opetuksessa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että yo oppikirjoissa on paljon kohtaamiseen liittyviä dialogeja erilaista kohteliasta kompetenssia vaativista tilanteista. Oppikirjan tekijöiden tavoitteet antoivat hyviä malleja toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppikirjat opettavat maatuntemuksen ja tapakulttuurin lisäksi paljon kohteliasta kanssakäymistä. Oppikirjojen opetuksen lisäksi olisi jatkossa tarve myös oppia nonverbaalista viestintää – kohteliaisuutta eri tilanteissa. Murteita ja slangisanoja ei yo oppikirjoissa juurikaan ollut. Lisäksi ko S2-oppikirjojen dialogeissa ei aina ollut riittävää taustatietoa.
first_indexed 2021-02-10T21:02:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saastamoinen, Vuokko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-10T07:38:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-10T07:38:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74078", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maailma on muuttunut. Ihmiset ovat muuttaneet ja liikkuneet ymp\u00e4ri maailmaa. N\u00e4in Suomesta on my\u00f6s tullut monikulttuurinen maa. Vieraiden kielten osaaminen on korostunut yh\u00e4 enemm\u00e4n koulujen opetuksessa ja eri kulttuurien tuntemuksessa. N\u00e4in on my\u00f6s naapurimaamme ven\u00e4j\u00e4n kielen ja kulttuurin osaaminen t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Vieraan kielen ja S2 -kielen opetuksessa ei riit\u00e4 vain kieliopin ja leksikaalisen tiedon ja taidon hallinta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi my\u00f6s sosiopragmaattinen osaaminen on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Kohteliaisuus ja kohtelias kanssak\u00e4yminen tuo vuorovaikutustilanteisiin hyv\u00e4ksyv\u00e4\u00e4 ja kunnioittavaa ilmapiiri\u00e4 sek\u00e4 vieraan kielen oppimiseen ett\u00e4 kulttuurien v\u00e4liseen kanssak\u00e4ymiseen.\nKulttuurit ja kohteliaisuuden keinot ovat erilaisia eri maissa. Siksi on hyv\u00e4 oppia tuntemaan tapakulttuuria toinen toistaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. V\u00e4\u00e4r\u00e4nlainen sosiopragmaattinen kohtaaminen voi johtaa kulttuurien v\u00e4liseen konfliktiin. T\u00e4m\u00e4n takia kommunikatiivinen kompetenssi ja sen hallitseminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 aloittaa jo heti vieraan kielen opetuksessa. Kohtelias k\u00e4yt\u00f6s l\u00e4hent\u00e4\u00e4 ihmisi\u00e4, ja luo turvallisuuden tunnetta globaalissa maailmassa.\nTutkimuksen tavoitteena oli analysoida kohteliaisuuden kysymyksi\u00e4 englantilaisten kielitieteilij\u00f6iden Brownin ja Levinsonin kohteliaisuus teorian avulla. Brown ja Levinson ovat jakaneet kohteliaisuuden kategorian positiiviseen ja negatiiviseen kohteliaisuuteen. Tutkimme n\u00e4iden kohteliaisuus strategioiden ilmaantumista seuraavissa paljon k\u00e4ytetyiss\u00e4 ven\u00e4j\u00e4n kielen ja suomi toisena kielen oppikirjoissa: Saljut 1, Kiva juttu! ja Supisuomea. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten ko oppikirjojen tekij\u00e4t ovat huomioineet kohteliaisuuden keinot sek\u00e4 kulttuurisessa kontekstissa ett\u00e4 erilaisissa kulttuurien v\u00e4lisiss\u00e4 vuorovaikutustilanteissa.\nTutkimusmetodina oli tarkastella Brownin ja Levinsonin kohteliaisuus teorian ilmaantumista yo oppikirjojen kohtaamistilanteissa. Tarkastelimme, miten positiivisen ja negatiivisen kohteliaisuuden strategisten keinojen avulla voidaan v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 keskustelukumppanin kasvojen menetys. Kulttuurien v\u00e4lisess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 osata n\u00e4it\u00e4 taitoja, joten siksi ne ovat eritt\u00e4in t\u00e4rkeit\u00e4 vieraan kielen opetuksessa.\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 yo oppikirjoissa on paljon kohtaamiseen liittyvi\u00e4 dialogeja erilaista kohteliasta kompetenssia vaativista tilanteista. Oppikirjan tekij\u00f6iden tavoitteet antoivat hyvi\u00e4 malleja toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppikirjat opettavat maatuntemuksen ja tapakulttuurin lis\u00e4ksi paljon kohteliasta kanssak\u00e4ymist\u00e4. Oppikirjojen opetuksen lis\u00e4ksi olisi jatkossa tarve my\u00f6s oppia nonverbaalista viestint\u00e4\u00e4 \u2013 kohteliaisuutta eri tilanteissa. Murteita ja slangisanoja ei yo oppikirjoissa juurikaan ollut. Lis\u00e4ksi ko S2-oppikirjojen dialogeissa ei aina ollut riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 taustatietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-10T07:38:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-10T07:38:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kohteliaisuuden kategoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102101518", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pragmatiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74078
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/35069fd7-d548-4876-911f-becd37c90469\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102101518.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saastamoinen, Vuokko Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev kohteliaisuuden kategoria Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 pragmatiikka sisällönanalyysi oppikirjat suomi toisena kielenä venäjän kieli
title Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev
title_full Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev
title_fullStr Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev
title_full_unstemmed Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev
title_short Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev
title_sort kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev
title_txtP Kategorija vezlivosti v ucebnikah russkovo i finskovo jazykov dlja inostrantsev
topic kohteliaisuuden kategoria Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 pragmatiikka sisällönanalyysi oppikirjat suomi toisena kielenä venäjän kieli
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri kohteliaisuuden kategoria oppikirjat pragmatiikka sisällönanalyysi suomi toisena kielenä venäjän kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74078 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102101518
work_keys_str_mv AT saastamoinenvuokko kategorijavezlivostivucebnikahrusskovoifinskovojazykovdljainostrantsev