Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä

Tutkin maisteritutkielmassani, miten musiikki vaikuttaa monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettiin. Halusin selvittää, miten musiikki näkyy monikulttuuristen nuorten elämässä eri konteksteissa ja ryhmissä ja miten sitä mahdollisesti käytetään sekä omaa suomalaista että ulkomaista kulttuuri-i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Linnonmaa, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74052
_version_ 1828193057318633472
author Linnonmaa, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Linnonmaa, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Linnonmaa, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Linnonmaa, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkin maisteritutkielmassani, miten musiikki vaikuttaa monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettiin. Halusin selvittää, miten musiikki näkyy monikulttuuristen nuorten elämässä eri konteksteissa ja ryhmissä ja miten sitä mahdollisesti käytetään sekä omaa suomalaista että ulkomaista kulttuuri-identiteettiä vahvistamaan tai säilyttämään. Halusin myös tutkia, onko haastattelemieni nuorten musiikintunneilla käsitelty heidän oman ulkomaisen kulttuuritaustansa musiikkia ja miten nuoret ovat kokeneet tällaiset musiikintunnit. Toteutin tutkimukseni haastattelemalla kolmea eri kulttuuritaustan omaavaa monikulttuurista lukio-opiskelijaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin koronapandemian vuoksi etänä Zoom-applikaation kautta. Lähdin purkamaan haastatteluaineistoa etsimällä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia haastatteluvastauksista, joiden mukaan teemoittelin ja tyypittelin aineistoa. Haastatteluun osallistuneille nuorille musiikki oli tärkeä osa elämää ja sillä oli erilaisia merkityksiä perheen ja suvun kesken, yksin kuunnellessa sekä kaveripiirissä. Musiikki oli tärkeää myös oman ulkomaisen kulttuuri-identiteetin säilymisen ja vahvistamisen kannalta. Mielenkiintoista oli, että suomalaista musiikkia ei juurikaan koettu oleellisena osana omaa suomalaista kulttuuri-identiteettiä. Haastateltavien musiikintunneilla peruskoulun ja lukion aikana oli käsitelty hyvin vähän nuorten omien ulkomaisten kulttuurien musiikkia. Haastateltavat kokivat kuitenkin pääasiassa, että heidän omien kulttuurien musiikkeja olisi tärkeä käsitellä musiikintunneilla ja toivoivat sitä tapahtuvan enemmän. Samalla nuoret kuitenkin jännittivät sitä, että huomio tällaisilla musiikintunneilla kiinnittyisi heihin. Monikulttuuristen oppilaiden omien ulkomaisten kulttuurien näkyvyys oppitunneilla voisi vahvistaa heidän kulttuuri-identiteettien rakentumista. Musiikintunneilla musiikki voi tarjota hyvän keinon luoda positiivisia kokemuksia näistä kulttuureista myös muille oppilaille ja mahdollisesti vähentää ennakkoluuloja vieraita kulttuureja kohtaan. Toisaalta monikulttuurisia nuoria tulisi kannustaa musiikintunneilla vahvemmin myös suomalaisen musiikin pariin, sillä se saattaisi mahdollistaa heille uusia tapoja osallistua suomalaiseen kulttuuriin. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista myös tutkia, miten musiikinopettajat suhtautuvat monikulttuuristen oppilaiden omien musiikkikulttuurien käsittelyyn musiikintunneilla ja millä tavoin tätä mahdollisesti toteutetaan.
first_indexed 2021-02-09T21:06:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linnonmaa, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-09T07:31:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-09T07:31:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74052", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin maisteritutkielmassani, miten musiikki vaikuttaa monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettiin. Halusin selvitt\u00e4\u00e4, miten musiikki n\u00e4kyy monikulttuuristen nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 eri konteksteissa ja ryhmiss\u00e4 ja miten sit\u00e4 mahdollisesti k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 omaa suomalaista ett\u00e4 ulkomaista kulttuuri-identiteetti\u00e4 vahvistamaan tai s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Halusin my\u00f6s tutkia, onko haastattelemieni nuorten musiikintunneilla k\u00e4sitelty heid\u00e4n oman ulkomaisen kulttuuritaustansa musiikkia ja miten nuoret ovat kokeneet t\u00e4llaiset musiikintunnit.\nToteutin tutkimukseni haastattelemalla kolmea eri kulttuuritaustan omaavaa monikulttuurista lukio-opiskelijaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin koronapandemian vuoksi et\u00e4n\u00e4 Zoom-applikaation kautta. L\u00e4hdin purkamaan haastatteluaineistoa etsim\u00e4ll\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroavaisuuksia haastatteluvastauksista, joiden mukaan teemoittelin ja tyypittelin aineistoa.\nHaastatteluun osallistuneille nuorille musiikki oli t\u00e4rke\u00e4 osa el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja sill\u00e4 oli erilaisia merkityksi\u00e4 perheen ja suvun kesken, yksin kuunnellessa sek\u00e4 kaveripiiriss\u00e4. Musiikki oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 my\u00f6s oman ulkomaisen kulttuuri-identiteetin s\u00e4ilymisen ja vahvistamisen kannalta. Mielenkiintoista oli, ett\u00e4 suomalaista musiikkia ei juurikaan koettu oleellisena osana omaa suomalaista kulttuuri-identiteetti\u00e4. Haastateltavien musiikintunneilla peruskoulun ja lukion aikana oli k\u00e4sitelty hyvin v\u00e4h\u00e4n nuorten omien ulkomaisten kulttuurien musiikkia. Haastateltavat kokivat kuitenkin p\u00e4\u00e4asiassa, ett\u00e4 heid\u00e4n omien kulttuurien musiikkeja olisi t\u00e4rke\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4 musiikintunneilla ja toivoivat sit\u00e4 tapahtuvan enemm\u00e4n. Samalla nuoret kuitenkin j\u00e4nnittiv\u00e4t sit\u00e4, ett\u00e4 huomio t\u00e4llaisilla musiikintunneilla kiinnittyisi heihin.\nMonikulttuuristen oppilaiden omien ulkomaisten kulttuurien n\u00e4kyvyys oppitunneilla voisi vahvistaa heid\u00e4n kulttuuri-identiteettien rakentumista. Musiikintunneilla musiikki voi tarjota hyv\u00e4n keinon luoda positiivisia kokemuksia n\u00e4ist\u00e4 kulttuureista my\u00f6s muille oppilaille ja mahdollisesti v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ennakkoluuloja vieraita kulttuureja kohtaan. Toisaalta monikulttuurisia nuoria tulisi kannustaa musiikintunneilla vahvemmin my\u00f6s suomalaisen musiikin pariin, sill\u00e4 se saattaisi mahdollistaa heille uusia tapoja osallistua suomalaiseen kulttuuriin.\nJatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista my\u00f6s tutkia, miten musiikinopettajat suhtautuvat monikulttuuristen oppilaiden omien musiikkikulttuurien k\u00e4sittelyyn musiikintunneilla ja mill\u00e4 tavoin t\u00e4t\u00e4 mahdollisesti toteutetaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-09T07:31:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-09T07:31:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettej\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102091494", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74052
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:31Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e518144b-76dd-4ca2-ab74-e616520168d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102091494.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linnonmaa, Anni Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki identiteetti kulttuuri maahanmuuttajat nuoret musiikkikasvatus kulttuuri-identiteetti
title Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä
title_full Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä
title_fullStr Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä
title_full_unstemmed Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä
title_short Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä
title_sort musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri identiteettejä
title_txtP Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki identiteetti kulttuuri maahanmuuttajat nuoret musiikkikasvatus kulttuuri-identiteetti
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus identiteetti kulttuuri kulttuuri-identiteetti maahanmuuttajat musiikki musiikkikasvatus nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74052 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102091494
work_keys_str_mv AT linnonmaaanni musiikkiosanamonikulttuuristennuortenkulttuuriidentiteettejä