fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heiska, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-09T07:05:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-09T07:05:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74048", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani aiheena ovat opiskelijoiden monikieliset k\u00e4yt\u00e4nteet korkea-asteen suomi toisena kielen\u00e4 -oppitunneilla. Monikielisyys ja sen tukeminen ovat viime aikoina nousseet keskeiselle sijalle suomi toisena kielen\u00e4 -opetuksessa ja koulutuksessa laajemminkin. Opiskelijoiden kielten oppitunneilla hy\u00f6dynt\u00e4mi\u00e4 monikielisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ei kuitenkaan ole viel\u00e4 toistaiseksi juuri tutkittu. \nTutkimuskysymykseni ovat seuraavat:\n1.\t Millaisia monikielisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 korkea-asteen suomen kielen oppituntien vuorovaikutuksessa esiintyy?\n2.\tMilloin monikielisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 oppitunneilla esiintyy ja miksi? \n3.\tMit\u00e4 monikieliset k\u00e4yt\u00e4nteet kertovat osallistujistani ja heid\u00e4n kielenoppimisestaan?\nL\u00e4hestyn monikielisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 teoreettisesti translanguagingin eli limitt\u00e4iskieleilyn n\u00e4k\u00f6kulmasta, joka nostaa keski\u00f6\u00f6n yksil\u00f6n monikielisen repertoaarin kokonaisuutena. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4yt\u00e4n limitt\u00e4iskieleilyn k\u00e4sitett\u00e4 kuvaamaan my\u00f6s monikielisten yksil\u00f6iden dynaamista ja kielirajat ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vuorovaikutusta (ks. esim. Garc\u00eda 2009, Li 2018). Teoreettisena taustana tutkimuksessani toimii my\u00f6s dialoginen teoria kielest\u00e4 ja vuorovaikutuksen rakentumisesta. Koska tutkimukseni sijoittuu luokkahuoneeseen, on sen olennaisena kehyksen\u00e4 my\u00f6s oppitunnin vuorovaikutuksen institutionaalisuus. \nKer\u00e4sin aineistoni etnografisesti havainnoimalla S2-oppitunteja. Aineisto koostuu oppitunneilla kirjoittamistani kentt\u00e4muistiinpanoista, oppituntien video- ja \u00e4\u00e4nitallenteista sek\u00e4 osallistujien haastatteluista. Vuorovaikutusaineiston analyysini nojaa Linellin (1998) k\u00e4sityksiin vuorovaikutuksen rakentumisesta sek\u00e4 oppituntien vuorovaikutuksen institutionaalisuuteen. Limitt\u00e4iskieleilyn jaottelin kieleen ja vuorovaikutukseen kohdistuvaksi mukaillen Nikulan ja Mooren (2016, 2019) luokittelua. Haastatteluaineistoa analysoin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin teemoitellen.\nAineistossani kieleen kohdistuvaa limitt\u00e4iskieleily\u00e4 esiintyy tilanteissa, joissa on tarpeen puhua kielest\u00e4. Kieleen kohdistuva limitt\u00e4iskieleily on oppitunneilla tavallista, ja se onkin kielenoppimisen kontekstissa pitk\u00e4lti pakollista. Vuorovaikutukseen kohdistuva limitt\u00e4iskieleily taas on tavallisinta aiheeltaan yksinkertaisissa opettajajohtoisissa osioissa, ja se on luonteeltaan vapaaehtoisempaa. Vuorovaikutukseen kohdistuva limitt\u00e4iskieleily oli tyypillist\u00e4 vain tietyille opiskelijoille, ja sit\u00e4 hy\u00f6dynnettiin esimerkiksi vastaamisessa, jossa se mahdollisti suomen harjoittelun ja samalla oman vastauksen sujuvan ilmaisemisen vuorovaikutuksen h\u00e4iriintym\u00e4tt\u00e4. Monikielisten k\u00e4yt\u00e4nteiden tarkastelu valotti my\u00f6s kielenoppimisprosessia. Suomen kielen pienikin lis\u00e4\u00e4ntyminen oppitunneilla kertoo kielenoppimisesta ja siit\u00e4, ett\u00e4 opiskelijat ovat ottaneet k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 uusia kielellisi\u00e4 resursseja.\nTutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa monikielisen pedagogiikan suunnittelussa. Tutkimuksen tarjoama tieto opiskelijoiden limitt\u00e4iskieleilyk\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 voi my\u00f6s auttaa opettajia suhtautumaan oppijoiden monikielisiin k\u00e4yt\u00e4nteisiin ja tukemaan opiskelijoiden monikielist\u00e4 kieltenoppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-09T07:05:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-09T07:05:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "limitt\u00e4iskieleily", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "translanguaging", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikieliset k\u00e4yt\u00e4nteet korkea-asteen suomi toisena kielen\u00e4 -oppituntien vuorovaikutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102091490", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|