Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia alakoulun 1.-6-luokan luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn sekä keinoja ehkäistä kuormittumista. Käsittelen johdannossa muutosten vaikutusta opettajan työkykyyn ja teoriaosuudessa määrittelen työkyvyn käsitettä sekä avaan työkyvyn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reinikainen, Annukka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74047
_version_ 1826225680574054400
author Reinikainen, Annukka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Reinikainen, Annukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Reinikainen, Annukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Reinikainen, Annukka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia alakoulun 1.-6-luokan luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn sekä keinoja ehkäistä kuormittumista. Käsittelen johdannossa muutosten vaikutusta opettajan työkykyyn ja teoriaosuudessa määrittelen työkyvyn käsitettä sekä avaan työkyvyn malleja ja ulottuvuuksia. Tutkimukseni on laadullinen kyselytutkimus, joka sisältää kaksi strukturoitua, yhden puolistrukturoidun ja kolme avointa kysymystä. Olen käyttänyt tutkimuksessani fenomenologista tutkimussuuntausta, joka pyrkii kuvaamaan ilmiötä sellaisena kuin tutkittavat ne kokevat. Tutkimusryhmäni koostuu keskisuuren maakunnan kolmen alakoulun luokanopettajista. Aineiston analyysimenetelmäni on aineistolähtöinen, jossa tutkimustieto työkyvyn teoriasta ohjasi avoimien kysymysten sisällönanalyysia. Tutkimuksen keskeinen tulos oli luokanopettajien kokemuksista ryhmitellyt teemat työkykyä kuormittavista tekijöistä. Eniten kuormitusta koettiin aiheutuvan oppilasryhmän hallinnassa, johon vaikuttivat oppilasryhmän heterogeenisyys sekä moninaiset oppilashuollolliset ongelmat. Lähes yhtä moni opettaja koki arvioinnin, yhteydenpidon oppilaiden huoltajiin sekä lisätyöt kuormitusta aiheuttaviksi. Yleisin ajankohta kuormittumiselle koettiin olevan syys- ja kevätlukukausien päätöksen aikaan marras-joulukuussa sekä huhti-toukokuussa, jolloin töiden on tapana kasautua arvioinnin sekä juhlien tuodessa lisätöitä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Reinikainen, Annukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reinikainen, Annukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-09T07:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-09T07:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia alakoulun 1.-6-luokan luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta ty\u00f6kykyyn sek\u00e4 keinoja ehk\u00e4ist\u00e4 kuormittumista. K\u00e4sittelen johdannossa muutosten vaikutusta opettajan ty\u00f6kykyyn ja teoriaosuudessa m\u00e4\u00e4rittelen ty\u00f6kyvyn k\u00e4sitett\u00e4 sek\u00e4 avaan ty\u00f6kyvyn malleja ja ulottuvuuksia. \nTutkimukseni on laadullinen kyselytutkimus, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kaksi strukturoitua, yhden puolistrukturoidun ja kolme avointa kysymyst\u00e4. Olen k\u00e4ytt\u00e4nyt tutkimuksessani fenomenologista tutkimussuuntausta, joka pyrkii kuvaamaan ilmi\u00f6t\u00e4 sellaisena kuin tutkittavat ne kokevat. Tutkimusryhm\u00e4ni koostuu keskisuuren maakunnan kolmen alakoulun luokanopettajista. Aineiston analyysimenetelm\u00e4ni on aineistol\u00e4ht\u00f6inen, jossa tutkimustieto ty\u00f6kyvyn teoriasta ohjasi avoimien kysymysten sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimuksen keskeinen tulos oli luokanopettajien kokemuksista ryhmitellyt teemat ty\u00f6kyky\u00e4 kuormittavista tekij\u00f6ist\u00e4. Eniten kuormitusta koettiin aiheutuvan oppilasryhm\u00e4n hallinnassa, johon vaikuttivat oppilasryhm\u00e4n heterogeenisyys sek\u00e4 moninaiset oppilashuollolliset ongelmat. L\u00e4hes yht\u00e4 moni opettaja koki arvioinnin, yhteydenpidon oppilaiden huoltajiin sek\u00e4 lis\u00e4ty\u00f6t kuormitusta aiheuttaviksi. Yleisin ajankohta kuormittumiselle koettiin olevan syys- ja kev\u00e4tlukukausien p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen aikaan marras-joulukuussa sek\u00e4 huhti-toukokuussa, jolloin t\u00f6iden on tapana kasautua arvioinnin sek\u00e4 juhlien tuodessa lis\u00e4t\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-09T07:03:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-09T07:03:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muuttuva opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuormittuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen kyselytutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta ty\u00f6kykyyn", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102091489", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuormitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74047
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reinikainen, Annukka Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn muuttuva opettajuus kuormittuminen laadullinen kyselytutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vastuu fenomenologia työkyky luokanopettajat kuormitus opettajat työhyvinvointi
title Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
title_full Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
title_short Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
title_sort luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
topic muuttuva opettajuus kuormittuminen laadullinen kyselytutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vastuu fenomenologia työkyky luokanopettajat kuormitus opettajat työhyvinvointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologia kuormittuminen kuormitus laadullinen kyselytutkimus luokanopettajat muuttuva opettajuus opettajat työhyvinvointi työkyky vastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74047 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102091489
work_keys_str_mv AT reinikainenannukka luokanopettajienkokemuksiakuormituksenvaikutuksestatyökykyyn