Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia alakoulun 1.-6-luokan luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn sekä keinoja ehkäistä kuormittumista. Käsittelen johdannossa muutosten vaikutusta opettajan työkykyyn ja teoriaosuudessa määrittelen työkyvyn käsitettä sekä avaan työkyvyn malleja ja ulottuvuuksia.
Tutkimukseni on laadullinen kyselytutkimus, joka sisältää kaksi strukturoitua, yhden puolistrukturoidun ja kolme avointa kysymystä. Olen käyttänyt tutkimuksessani fenomenologista tutkimussuuntausta, joka pyrkii kuvaamaan ilmiötä sellaisena kuin tutkittavat ne kokevat. Tutkimusryhmäni koostuu keskisuuren maakunnan kolmen alakoulun luokanopettajista. Aineiston analyysimenetelmäni on aineistolähtöinen, jossa tutkimustieto työkyvyn teoriasta ohjasi avoimien kysymysten sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli luokanopettajien kokemuksista ryhmitellyt teemat työkykyä kuormittavista tekijöistä. Eniten kuormitusta koettiin aiheutuvan oppilasryhmän hallinnassa, johon vaikuttivat oppilasryhmän heterogeenisyys sekä moninaiset oppilashuollolliset ongelmat. Lähes yhtä moni opettaja koki arvioinnin, yhteydenpidon oppilaiden huoltajiin sekä lisätyöt kuormitusta aiheuttaviksi. Yleisin ajankohta kuormittumiselle koettiin olevan syys- ja kevätlukukausien päätöksen aikaan marras-joulukuussa sekä huhti-toukokuussa, jolloin töiden on tapana kasautua arvioinnin sekä juhlien tuodessa lisätöitä.
|