Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta

Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on suomalaisen mainostoimiston Erva-Latvalan sanomalehtimainokset vuosilta 1925-1929. Pohdin mainosten ja mainonnan vaikutuksia kuluttajiin ja yhteiskuntaan ja toisaalta vallitsevan yhteiskunnan vaikutuksia mainostamiseen painottaen sukupuoleen ja sukupuoliroo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruuttunen, Salla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74046
_version_ 1826225796695457792
author Ruuttunen, Salla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruuttunen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruuttunen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruuttunen, Salla
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on suomalaisen mainostoimiston Erva-Latvalan sanomalehtimainokset vuosilta 1925-1929. Pohdin mainosten ja mainonnan vaikutuksia kuluttajiin ja yhteiskuntaan ja toisaalta vallitsevan yhteiskunnan vaikutuksia mainostamiseen painottaen sukupuoleen ja sukupuolirooleihin. Tutkielmassa esitellään mainoskuvista ja aiemmasta mainontaan liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta löytämiäni toistuvia hahmoja. Tällaisista hahmoista vahvimpana esiintyi nuori, uhmakas kaupunkilaisnainen, josta käytän nimeä urbaani neito. Muita hahmoja on herrasmies ja perheenemäntä. Tämän lisäksi tarkastelen mainonnan kohdistamista ja siinä tapahtuneita muutoksia, tätäkin sukupuolen näkökulmasta. Naisista tulee tarkastelemanani ajanjaksona tärkeämpi kuluttaja ryhmä ja se saattaa olla yhtenä tekijänä selittämistä mainosten muuttumista tunteisiinvetoavampaan suuntaan.
first_indexed 2021-02-09T21:06:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eilola, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruuttunen, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-09T07:01:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-09T07:01:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelun kohteena on suomalaisen mainostoimiston Erva-Latvalan sanomalehtimainokset vuosilta 1925-1929. Pohdin mainosten ja mainonnan vaikutuksia kuluttajiin ja yhteiskuntaan ja toisaalta vallitsevan yhteiskunnan vaikutuksia mainostamiseen painottaen sukupuoleen ja sukupuolirooleihin. \nTutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n mainoskuvista ja aiemmasta mainontaan liittyv\u00e4st\u00e4 tutkimuskirjallisuudesta l\u00f6yt\u00e4mi\u00e4ni toistuvia hahmoja. T\u00e4llaisista hahmoista vahvimpana esiintyi nuori, uhmakas kaupunkilaisnainen, josta k\u00e4yt\u00e4n nime\u00e4 urbaani neito. Muita hahmoja on herrasmies ja perheenem\u00e4nt\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkastelen mainonnan kohdistamista ja siin\u00e4 tapahtuneita muutoksia, t\u00e4t\u00e4kin sukupuolen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Naisista tulee tarkastelemanani ajanjaksona t\u00e4rke\u00e4mpi kuluttaja ryhm\u00e4 ja se saattaa olla yhten\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 selitt\u00e4mist\u00e4 mainosten muuttumista tunteisiinvetoavampaan suuntaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-09T07:01:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-09T07:01:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102091488", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yleinen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "General History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3033", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainostoimistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74046
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61fa0a6d-f68d-4337-af75-e7937b3af089\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102091488.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruuttunen, Salla Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta Yleinen historia General History 3033 mainokset mainonta sukupuoli sukupuoliroolit mainostoimistot
title Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta
title_full Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta
title_fullStr Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta
title_full_unstemmed Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta
title_short Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa
title_sort sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920 luvun suomessa mainostoimisto erva latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta
title_sub Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta
title_txtP Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa : Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta
topic Yleinen historia General History 3033 mainokset mainonta sukupuoli sukupuoliroolit mainostoimistot
topic_facet 3033 General History Yleinen historia mainokset mainonta mainostoimistot sukupuoli sukupuoliroolit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74046 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102091488
work_keys_str_mv AT ruuttunensalla sanomalehtimainoksetvaikutuskeinona1920luvunsuomessamainostoimistoervalatvalanmai