Sanomalehtimainokset vaikutuskeinona 1920-luvun Suomessa Mainostoimisto Erva-Latvalan mainosten kohdistaminen sukupuoliroolien näkökulmasta

Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on suomalaisen mainostoimiston Erva-Latvalan sanomalehtimainokset vuosilta 1925-1929. Pohdin mainosten ja mainonnan vaikutuksia kuluttajiin ja yhteiskuntaan ja toisaalta vallitsevan yhteiskunnan vaikutuksia mainostamiseen painottaen sukupuoleen ja sukupuoliroo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruuttunen, Salla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74046
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on suomalaisen mainostoimiston Erva-Latvalan sanomalehtimainokset vuosilta 1925-1929. Pohdin mainosten ja mainonnan vaikutuksia kuluttajiin ja yhteiskuntaan ja toisaalta vallitsevan yhteiskunnan vaikutuksia mainostamiseen painottaen sukupuoleen ja sukupuolirooleihin. Tutkielmassa esitellään mainoskuvista ja aiemmasta mainontaan liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta löytämiäni toistuvia hahmoja. Tällaisista hahmoista vahvimpana esiintyi nuori, uhmakas kaupunkilaisnainen, josta käytän nimeä urbaani neito. Muita hahmoja on herrasmies ja perheenemäntä. Tämän lisäksi tarkastelen mainonnan kohdistamista ja siinä tapahtuneita muutoksia, tätäkin sukupuolen näkökulmasta. Naisista tulee tarkastelemanani ajanjaksona tärkeämpi kuluttaja ryhmä ja se saattaa olla yhtenä tekijänä selittämistä mainosten muuttumista tunteisiinvetoavampaan suuntaan.