Kohti reiluja päästövähennyskeinoja tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista

Tämä tutkimus tehtiin osana Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksella toteutettua tutkimushanketta Ilmastotoimien sosiaalinen hyväksyttävyys. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitykseen sisältyvien päästövähennystoimien...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tossavainen, Saima
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74009
_version_ 1826225706462347264
author Tossavainen, Saima
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tossavainen, Saima Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tossavainen, Saima Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tossavainen, Saima
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tehtiin osana Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksella toteutettua tutkimushanketta Ilmastotoimien sosiaalinen hyväksyttävyys. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitykseen sisältyvien päästövähennystoimien sosiaalisia vaikutuksia ja sosiaalista hyväksyttävyyttä. Tutkimuksen taustakirjallisuus koskee liikenteen ilmastovaikutuksia ja maakunnallisen liikennesuunnittelun reunaehtoja. Tutkimuksen teoreettinen ja käsitteellinen pohja muodostuu kestävyystransitioita ja oikeudenmukaisuutta, sosiaalista hyväksyttävyyttä, osallistamista ja sosiaalisten vaikutusten arviointia koskevasta aiemmasta tutkimuksesta. Tutkimuksen empiirinen osa koostuu viidestä ryhmähaastattelusta, jotka kerättiin vuonna 2019 eri puolilla Keski-Suomea. Haastatellut ryhmät edustivat eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä: lapsiperheiden äitejä, nuoria sekä eläkeikäisiä. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella kestävän liikenteen toimien hyväksyttävyyteen vaikuttavat kustannukset, saavutettavuus, arjen sujuvuus, turvallisuus, aiemmat kokemukset, mielleyhtymät ja tieto. Oikeudenmukaisuuden näkökulmasta tarkasteltuna pyöräilyä, joukkoliikennettä ja biokaasuautoilua edistäviä toimenpiteitä pidettiin tasa-arvoisimpina. Tarkastelu paljastaa kestävän liikenteen toimiin liittyvän joitakin riskejä. Riskit koskevat taloudellista, alueellista ja haavoittuvaisiin ryhmiin kohdistuvaa epätasa-arvoa. Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta, jonka mukaan haitallisten vaikutusten tunnistaminen ja kompensointi ovat ratkaisevassa asemassa reilun murroksen toteuttamisessa kaikilla päätöksenteon tasoilla.
first_indexed 2021-02-08T21:01:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taipale, Sakari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huttunen, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tossavainen, Saima", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-08T06:53:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-08T06:53:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tehtiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksella toteutettua tutkimushanketta Ilmastotoimien sosiaalinen hyv\u00e4ksytt\u00e4vyys. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 maakunnallisen liikennej\u00e4rjestelm\u00e4suunnitelman p\u00e4ivitykseen sis\u00e4ltyvien p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennystoimien sosiaalisia vaikutuksia ja sosiaalista hyv\u00e4ksytt\u00e4vyytt\u00e4. Tutkimuksen taustakirjallisuus koskee liikenteen ilmastovaikutuksia ja maakunnallisen liikennesuunnittelun reunaehtoja. Tutkimuksen teoreettinen ja k\u00e4sitteellinen pohja muodostuu kest\u00e4vyystransitioita ja oikeudenmukaisuutta, sosiaalista hyv\u00e4ksytt\u00e4vyytt\u00e4, osallistamista ja sosiaalisten vaikutusten arviointia koskevasta aiemmasta tutkimuksesta. Tutkimuksen empiirinen osa koostuu viidest\u00e4 ryhm\u00e4haastattelusta, jotka ker\u00e4ttiin vuonna 2019 eri puolilla Keski-Suomea.\nHaastatellut ryhm\u00e4t edustivat eri el\u00e4m\u00e4ntilanteessa olevia ihmisi\u00e4: lapsiperheiden \u00e4itej\u00e4, nuoria sek\u00e4 el\u00e4keik\u00e4isi\u00e4. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTulosten perusteella kest\u00e4v\u00e4n liikenteen toimien hyv\u00e4ksytt\u00e4vyyteen vaikuttavat kustannukset, saavutettavuus, arjen sujuvuus, turvallisuus, aiemmat kokemukset, mielleyhtym\u00e4t ja tieto.\nOikeudenmukaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna py\u00f6r\u00e4ily\u00e4, joukkoliikennett\u00e4 ja\nbiokaasuautoilua edist\u00e4vi\u00e4 toimenpiteit\u00e4 pidettiin tasa-arvoisimpina. Tarkastelu paljastaa\nkest\u00e4v\u00e4n liikenteen toimiin liittyv\u00e4n joitakin riskej\u00e4. Riskit koskevat taloudellista, alueellista ja haavoittuvaisiin ryhmiin kohdistuvaa ep\u00e4tasa-arvoa. Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta, jonka mukaan haitallisten vaikutusten tunnistaminen ja kompensointi ovat ratkaisevassa asemassa reilun murroksen toteuttamisessa kaikilla p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon tasoilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-08T06:53:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-08T06:53:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmastotoimet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reilu murros", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti reiluja p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennyskeinoja : tutkimus liikennej\u00e4rjestelm\u00e4suunnitelman p\u00e4ivityksen p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennystoimien sosiaalisista vaikutuksista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102081451", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikennej\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksytt\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_74009
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d5a1550-f9d5-45b8-996e-52a4a00f3dd1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102081451.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tossavainen, Saima Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista ilmastotoimet reilu murros Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 liikennejärjestelmät hyväksyttävyys sosiaaliset vaikutukset
title Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_full Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_fullStr Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_full_unstemmed Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_short Kohti reiluja päästövähennyskeinoja
title_sort kohti reiluja päästövähennyskeinoja tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_sub tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_txtP Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
topic ilmastotoimet reilu murros Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 liikennejärjestelmät hyväksyttävyys sosiaaliset vaikutukset
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka hyväksyttävyys ilmastotoimet liikennejärjestelmät reilu murros sosiaaliset vaikutukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74009 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102081451
work_keys_str_mv AT tossavainensaima kohtireilujapäästövähennyskeinojatutkimusliikennejärjestelmäsuunnitelmanpäivity