fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sormunen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-05T05:55:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-05T05:55:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian rooli lukio-opetuksessa on nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 suuri. Sen vahvistumista lukiotasolla on vauhdittanut digitaalinen ylioppilaskoe, jonka merkitys on kasvanut korkeakoulujen valintakoeuudistuksen\nvuoksi. Lis\u00e4ksi suurin osa oppimateriaaleista on s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 ja oppimisalustat ovat aktiivisessa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\nOpettajilla ja opiskelijoilla tuleekin olla tarvittavat tiedot ja taidot teknologian tarkoituksenmukaiseen\nhy\u00f6dynt\u00e4miseen oppimisessa ja opettamisessa. Kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusjakso korosti teknologian roolia\nopetuksessa ja erityisesti teknologiaosaamisen tarvetta. Opettajat muokkasivat opetuksensa ja oppimateriaalinsa nopealla aikataululla et\u00e4opetukseen sopivaksi ja opettajien teknologiaosaaminen korostui. Et\u00e4opetuksen hy\u00f6dyt ja haitat nousivat jakson aikana esiin. Huolenaiheina olivat muun muassa ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen, digitaalisen osaamisen taso, arviointi sek\u00e4 opiskelijoiden motivoiminen et\u00e4opiskeluun.\nTutkimuksessani tarkastellaan, miten lukion englannin kielen opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t opetusteknologiaa\nja millaisia asenteita opetusteknologiaan liittyy. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, miten et\u00e4opetusjakso vaikutti teknologian k\u00e4ytt\u00f6varmuuteen ja digitaaliseen osaamiseen sek\u00e4 asenteisiin teknologiaa kohtaan. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto oli luonteeltaan laadullista ja se ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta lukion englannin kielen opettajaa, joilla oli kokemusta kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusjaksosta.\nTutkimuksen tulokset osoittivat lukion englannin kielen opettajien hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n teknologiaa paljon\nty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, riippumatta siit\u00e4, kuinka taitaviksi he kokivat itsens\u00e4 teknologian k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4. Teknologiaa k\u00e4ytettiin apuna kielen kaikkien osa-alueiden harjoittamiseen, v\u00e4hiten kuitenkin suullisen tuottamisen harjoituksiin. Teknologinen osaaminen liittyi vahvasti opettajaidentiteettiin ja asenteet digitalisaatiota kohtaan olivat ristiriitaisia. Jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja kuitenkin tunnusti teknologian suuren roolin nykyajan opetuksessa. Et\u00e4opetusjakso lis\u00e4si opetusteknologian roolia ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat selvinneet mielest\u00e4\u00e4n yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n hyvin. Suurin osa opettajista kuvaili jaksoa hektisen\u00e4 ja raskaana, mutta kuitenkin opettavaisena. Opettajat uskoivat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 et\u00e4opetusjakson aikana opittuja taitoja my\u00f6s tulevaisuudessa. Opettajien digitaalisen osaamiseen ei et\u00e4jaksolla ollut suurta\nvaikutusta, sill\u00e4 l\u00e4ht\u00f6taso oli monilla tutkimukseen osallistuneista opettajista jo eritt\u00e4in hyv\u00e4. Kuitenkin\nteknologian k\u00e4ytt\u00f6varmuus ja luottamus omaan osaamiseen kasvoivat sek\u00e4 asenteet teknologiaa kohtaan paranivat. Tulokset mukailevat aiempaa tutkimusta asenteiden vaikutuksesta teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta antavat my\u00f6s uutta tietoa et\u00e4opettamisen vaikutuksista teknologian k\u00e4ytt\u00f6varmuuteen. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajankoulutuksessa ja opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksessa. Tulokset voivat\ntuoda my\u00f6s hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4jille. Aihetta olisi tarpeen tutkia my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tai\nmonimenetelm\u00e4tutkimuksen l\u00e4hestymistapaa k\u00e4ytt\u00e4en", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-05T05:55:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-05T05:55:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102051441", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "distance teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professional identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "technology education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|