The role of educational technology in upper secondary school experiences and views of English language teachers on distance teaching

Teknologian rooli lukio-opetuksessa on nykypäivänä suuri. Sen vahvistumista lukiotasolla on vauhdittanut digitaalinen ylioppilaskoe, jonka merkitys on kasvanut korkeakoulujen valintakoeuudistuksen vuoksi. Lisäksi suurin osa oppimateriaaleista on sähköisenä ja oppimisalustat ovat aktiivisessa käytöss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sormunen, Emmi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73995
_version_ 1826225767622639616
author Sormunen, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sormunen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sormunen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sormunen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Teknologian rooli lukio-opetuksessa on nykypäivänä suuri. Sen vahvistumista lukiotasolla on vauhdittanut digitaalinen ylioppilaskoe, jonka merkitys on kasvanut korkeakoulujen valintakoeuudistuksen vuoksi. Lisäksi suurin osa oppimateriaaleista on sähköisenä ja oppimisalustat ovat aktiivisessa käytössä. Opettajilla ja opiskelijoilla tuleekin olla tarvittavat tiedot ja taidot teknologian tarkoituksenmukaiseen hyödyntämiseen oppimisessa ja opettamisessa. Kevään 2020 etäopetusjakso korosti teknologian roolia opetuksessa ja erityisesti teknologiaosaamisen tarvetta. Opettajat muokkasivat opetuksensa ja oppimateriaalinsa nopealla aikataululla etäopetukseen sopivaksi ja opettajien teknologiaosaaminen korostui. Etäopetuksen hyödyt ja haitat nousivat jakson aikana esiin. Huolenaiheina olivat muun muassa työssäjaksaminen, digitaalisen osaamisen taso, arviointi sekä opiskelijoiden motivoiminen etäopiskeluun. Tutkimuksessani tarkastellaan, miten lukion englannin kielen opettajat hyödyntävät opetusteknologiaa ja millaisia asenteita opetusteknologiaan liittyy. Lisäksi selvitetään, miten etäopetusjakso vaikutti teknologian käyttövarmuuteen ja digitaaliseen osaamiseen sekä asenteisiin teknologiaa kohtaan. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli luonteeltaan laadullista ja se kerättiin haastattelemalla kuutta lukion englannin kielen opettajaa, joilla oli kokemusta kevään 2020 etäopetusjaksosta. Tutkimuksen tulokset osoittivat lukion englannin kielen opettajien hyödyntävän teknologiaa paljon työssään, riippumatta siitä, kuinka taitaviksi he kokivat itsensä teknologian käyttäjinä. Teknologiaa käytettiin apuna kielen kaikkien osa-alueiden harjoittamiseen, vähiten kuitenkin suullisen tuottamisen harjoituksiin. Teknologinen osaaminen liittyi vahvasti opettajaidentiteettiin ja asenteet digitalisaatiota kohtaan olivat ristiriitaisia. Jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja kuitenkin tunnusti teknologian suuren roolin nykyajan opetuksessa. Etäopetusjakso lisäsi opetusteknologian roolia ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat selvinneet mielestään yllättävän hyvin. Suurin osa opettajista kuvaili jaksoa hektisenä ja raskaana, mutta kuitenkin opettavaisena. Opettajat uskoivat hyödyntävänsä etäopetusjakson aikana opittuja taitoja myös tulevaisuudessa. Opettajien digitaalisen osaamiseen ei etäjaksolla ollut suurta vaikutusta, sillä lähtötaso oli monilla tutkimukseen osallistuneista opettajista jo erittäin hyvä. Kuitenkin teknologian käyttövarmuus ja luottamus omaan osaamiseen kasvoivat sekä asenteet teknologiaa kohtaan paranivat. Tulokset mukailevat aiempaa tutkimusta asenteiden vaikutuksesta teknologian käyttöön, mutta antavat myös uutta tietoa etäopettamisen vaikutuksista teknologian käyttövarmuuteen. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa ja opettajien täydennyskoulutuksessa. Tulokset voivat tuoda myös hyödyllistä tietoa koulutuksen järjestäjille. Aihetta olisi tarpeen tutkia myös määrällistä tai monimenetelmätutkimuksen lähestymistapaa käyttäen
first_indexed 2021-02-05T21:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sormunen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-05T05:55:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-05T05:55:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian rooli lukio-opetuksessa on nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 suuri. Sen vahvistumista lukiotasolla on vauhdittanut digitaalinen ylioppilaskoe, jonka merkitys on kasvanut korkeakoulujen valintakoeuudistuksen\nvuoksi. Lis\u00e4ksi suurin osa oppimateriaaleista on s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 ja oppimisalustat ovat aktiivisessa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\nOpettajilla ja opiskelijoilla tuleekin olla tarvittavat tiedot ja taidot teknologian tarkoituksenmukaiseen\nhy\u00f6dynt\u00e4miseen oppimisessa ja opettamisessa. Kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusjakso korosti teknologian roolia\nopetuksessa ja erityisesti teknologiaosaamisen tarvetta. Opettajat muokkasivat opetuksensa ja oppimateriaalinsa nopealla aikataululla et\u00e4opetukseen sopivaksi ja opettajien teknologiaosaaminen korostui. Et\u00e4opetuksen hy\u00f6dyt ja haitat nousivat jakson aikana esiin. Huolenaiheina olivat muun muassa ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen, digitaalisen osaamisen taso, arviointi sek\u00e4 opiskelijoiden motivoiminen et\u00e4opiskeluun.\nTutkimuksessani tarkastellaan, miten lukion englannin kielen opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t opetusteknologiaa\nja millaisia asenteita opetusteknologiaan liittyy. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, miten et\u00e4opetusjakso vaikutti teknologian k\u00e4ytt\u00f6varmuuteen ja digitaaliseen osaamiseen sek\u00e4 asenteisiin teknologiaa kohtaan. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto oli luonteeltaan laadullista ja se ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta lukion englannin kielen opettajaa, joilla oli kokemusta kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusjaksosta.\nTutkimuksen tulokset osoittivat lukion englannin kielen opettajien hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n teknologiaa paljon\nty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, riippumatta siit\u00e4, kuinka taitaviksi he kokivat itsens\u00e4 teknologian k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4. Teknologiaa k\u00e4ytettiin apuna kielen kaikkien osa-alueiden harjoittamiseen, v\u00e4hiten kuitenkin suullisen tuottamisen harjoituksiin. Teknologinen osaaminen liittyi vahvasti opettajaidentiteettiin ja asenteet digitalisaatiota kohtaan olivat ristiriitaisia. Jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja kuitenkin tunnusti teknologian suuren roolin nykyajan opetuksessa. Et\u00e4opetusjakso lis\u00e4si opetusteknologian roolia ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat selvinneet mielest\u00e4\u00e4n yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n hyvin. Suurin osa opettajista kuvaili jaksoa hektisen\u00e4 ja raskaana, mutta kuitenkin opettavaisena. Opettajat uskoivat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 et\u00e4opetusjakson aikana opittuja taitoja my\u00f6s tulevaisuudessa. Opettajien digitaalisen osaamiseen ei et\u00e4jaksolla ollut suurta\nvaikutusta, sill\u00e4 l\u00e4ht\u00f6taso oli monilla tutkimukseen osallistuneista opettajista jo eritt\u00e4in hyv\u00e4. Kuitenkin\nteknologian k\u00e4ytt\u00f6varmuus ja luottamus omaan osaamiseen kasvoivat sek\u00e4 asenteet teknologiaa kohtaan paranivat. Tulokset mukailevat aiempaa tutkimusta asenteiden vaikutuksesta teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta antavat my\u00f6s uutta tietoa et\u00e4opettamisen vaikutuksista teknologian k\u00e4ytt\u00f6varmuuteen. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajankoulutuksessa ja opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksessa. Tulokset voivat\ntuoda my\u00f6s hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4jille. Aihetta olisi tarpeen tutkia my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tai\nmonimenetelm\u00e4tutkimuksen l\u00e4hestymistapaa k\u00e4ytt\u00e4en", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-05T05:55:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-05T05:55:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102051441", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "distance teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professional identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "technology education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73995
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53723d92-e1f9-4bd6-8057-9441490335db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102051441.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sormunen, Emmi The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching Englannin kieli English 301 koulutusteknologia englannin kieli etäopetus ammatti-identiteetti teknologiakasvatus lukio educational technology English language distance teaching professional identity technology education general upper secondary school
title The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching
title_full The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching
title_fullStr The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching
title_full_unstemmed The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching
title_short The role of educational technology in upper secondary school
title_sort role of educational technology in upper secondary school experiences and views of english language teachers on distance teaching
title_sub experiences and views of English language teachers on distance teaching
title_txtP The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching
topic Englannin kieli English 301 koulutusteknologia englannin kieli etäopetus ammatti-identiteetti teknologiakasvatus lukio educational technology English language distance teaching professional identity technology education general upper secondary school
topic_facet 301 Englannin kieli English English language ammatti-identiteetti distance teaching educational technology englannin kieli etäopetus general upper secondary school koulutusteknologia lukio professional identity technology education teknologiakasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73995 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102051441
work_keys_str_mv AT sormunenemmi roleofeducationaltechnologyinuppersecondaryschoolexperiencesandviewsofenglishlangua AT sormunenemmi theroleofeducationaltechnologyinuppersecondaryschoolexperiencesandviewsofenglishlan