Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla

Tässä tutkimuksessa tutkittiin rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla. Tutkimuk-sen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia rehtoreilla ja apulaisrehtoreilla on työhyvinvoinnin johtamisesta sekä millais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reinikainen, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73897
_version_ 1828193078493577216
author Reinikainen, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Reinikainen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Reinikainen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Reinikainen, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla. Tutkimuk-sen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia rehtoreilla ja apulaisrehtoreilla on työhyvinvoinnin johtamisesta sekä millaisia erityispiirteitä työhyvinvoinnin johtamisessa on 2020-luvun peruskoulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena lähestyen tutkimusongelmaa fenomenologis-hermeneuttisesti. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa peruskoulun rehtorina tai apulaisrehtorina toimivaa tai toiminutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että rehtorit ja apulaisrehtorit käsittivät työhyvinvoinnin johtamisen kouluyhteisön tarkoituksenmukaisena toimintana sekä koko kouluyhteisön yhteisenä asiana. He kokivat, että työhyvinvointi on kokonaisvaltainen asia, johon vaikuttavat työpaikalla koettu työhyvinvointi sekä siviilielämän hyvinvointi. Rehtorit ja apulaisrehtorit kokivat, että työhyvinvoinnilla on yhteys koko kouluyhteisön hyvinvointiin. Työhyvinvoinnin johtamisen erityispiirteenä 2020-luvun peruskoulussa nousi esiin jatkuva muutos. Esimiestyö on muuttuvaa ja haasteellista. Sen tulisi vastata työntekijöiden erilaisiin tarpeisiin, mikä on haastava tehtävä. Tämä tutkimus vahvisti aiempia tutkimuksia erilaisista johtamistyyleistä. Vuorovaikutukseen perustuvalla ja kontekstin perusteella määräytyvällä johtamistyylillä saavutetaan tehokkaita johtamistuloksia.
first_indexed 2021-02-01T21:00:44Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Reinikainen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-01T06:56:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-01T06:56:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73897", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla. Tutkimuk-sen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia rehtoreilla ja apulaisrehtoreilla on ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisesta sek\u00e4 millaisia erityispiirteit\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisessa on 2020-luvun peruskoulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena l\u00e4hestyen tutkimusongelmaa fenomenologis-hermeneuttisesti. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahdeksaa peruskoulun rehtorina tai apulaisrehtorina toimivaa tai toiminutta henkil\u00f6\u00e4. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 rehtorit ja apulaisrehtorit k\u00e4sittiv\u00e4t ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisen kouluyhteis\u00f6n tarkoituksenmukaisena toimintana sek\u00e4 koko kouluyhteis\u00f6n yhteisen\u00e4 asiana. He kokivat, ett\u00e4 ty\u00f6hyvinvointi on kokonaisvaltainen asia, johon vaikuttavat ty\u00f6paikalla koettu ty\u00f6hyvinvointi sek\u00e4 siviiliel\u00e4m\u00e4n hyvinvointi. Rehtorit ja apulaisrehtorit kokivat, ett\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnilla on yhteys koko kouluyhteis\u00f6n hyvinvointiin. Ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisen erityispiirteen\u00e4 2020-luvun peruskoulussa nousi esiin jatkuva muutos. Esimiesty\u00f6 on muuttuvaa ja haasteellista. Sen tulisi vastata ty\u00f6ntekij\u00f6iden erilaisiin tarpeisiin, mik\u00e4 on haastava teht\u00e4v\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus vahvisti aiempia tutkimuksia erilaisista johtamistyyleist\u00e4. Vuorovaikutukseen perustuvalla ja kontekstin perusteella m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyv\u00e4ll\u00e4 johtamistyylill\u00e4 saavutetaan tehokkaita johtamistuloksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-01T06:56:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-01T06:56:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvoinnin johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102011355", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73897
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reinikainen, Katariina Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla työhyvinvoinnin johtaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu johtaminen työhyvinvointi johtajuus
title Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla
title_full Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla
title_fullStr Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla
title_full_unstemmed Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla
title_short Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla
title_sort rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020 luvulla
title_txtP Rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla
topic työhyvinvoinnin johtaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu johtaminen työhyvinvointi johtajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education johtajuus johtaminen peruskoulu työhyvinvoinnin johtaminen työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73897 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102011355
work_keys_str_mv AT reinikainenkatariina rehtoreidenjaapulaisrehtoreidenkäsityksiäjakokemuksiatyöhyvinvoinninjohtami