Summary: | Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli tuottaa materiaalipaketti eettisten arvojen ja englannin kielen opettamiseen klassisten satujen kautta alakouluikäisille oppijoille. Uusi opetussuunnitelma ja kielikasvatuksen alan tutkimus korostavat, että lasten opettamisen ja tukemisen yksi keskeinen tehtävä on tukea heidän kehitystään
eettisesti tietoisiksi ja osaaviksi ihmisiksi ja kansalaisiksi. Aiemman opetusmateriaalin vähyyden vuoksi, on selvää, että tätä tarkoitusta varten tarvitaan valmista materiaalia, joka ottaa nämä näkökohdat huomioon. Tämän tutkielman ja siihen liittyvän
opetusmateriaalipaketin tavoitteena onkin yleisesti lisätä tietoisuutta sekä tarjota
uutta tietoa ja konkreettisia työkaluja eettisten arvojen ja elämäntaitojen sisällyttämiseen vieraiden kielten opetuksessa.
Tämän tutkielman keskeisiin käsitteisiin kuuluvat sadut, kielikasvatus, kommunikatiivinen kieltenopetus, tehtävälähtöinen kieltenopetus sekä yhteistoiminnallinen kieltenopetus. Sopivan terminologian puutteen vuoksi otimme myös käyttöön uuden käsitteen, Ethical Education and Integrated Language Learning (EDIL). Tämä termi kattaa eettisen kasvatuksen ja kielten integroidun oppimisen. Siksi se on lähellä kielikoulutuksen käsitettä, mutta termi EDIL on konkreettisempi ja helpommin ymmärrettävä.
|