Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta

Tässä tutkimuksessa perehdyttiin Otavan High Five! -kirjasarjan alkuopetuksen, neljännen ja kuudennen luokan kirjojen oppimispeleihin. Tutkimus on empiirinen tapaustutkimus, joka toteutettiin teoriaohjaavasti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Ilmiötä lähestyttiin kommunikatiivisen kieltenope...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lehtinen, Anni, Jokinen, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73892
_version_ 1826225707865341952
author Lehtinen, Anni Jokinen, Suvi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtinen, Anni Jokinen, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtinen, Anni Jokinen, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtinen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa perehdyttiin Otavan High Five! -kirjasarjan alkuopetuksen, neljännen ja kuudennen luokan kirjojen oppimispeleihin. Tutkimus on empiirinen tapaustutkimus, joka toteutettiin teoriaohjaavasti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Ilmiötä lähestyttiin kommunikatiivisen kieltenopetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää millaisia oppimispelejä kirjasarja sisältää, mitä kielellisiä taitoja niiden avulla voidaan harjoitella ja miten. Tämän lisäksi pelien kehitystä tutkittiin vuosiluokittain. Aineisto koottiin käymällä systemaattisesti läpi edellä mainittujen vuosiluokkien kirjoissa olevat oppimispelit, jotka oli merkattu kustantajan toimesta noppasymbolilla. Näin ollen, tutkimusaineisto koostui 42 pelistä. Kolmannes peleistä ei täyttänyt tutkimuksessa laadittua pelin määritelmää. Keskeisimpiä peleissä harjoiteltavia taitoja olivat sanasto, kielioppi ja puhuminen, joita harjoiteltiin enimmäkseen sanomalla yksittäisiä sanoja ja lauseita. Pelit sisälsivät paljon suullista toimintaa, mutta kielen tuottaminen oli pääasiassa annetun mallin pohjalta tapahtuvaa. Kokonaisuudessaan pelit eivät sisältäneet paljoa pelaajien vastavuoroisuutta. Pelit vaikuttavat sopivan osaksi vieraiden kielten opetusta, sillä niiden avulla voidaan täyttää opetussuunnitelman tavoitteita ja harjoitella kieltä monipuolisesti. Kasvatustieteen kentällä tarvitaan kuitenkin lisää ymmärrystä pelipedagogiikasta, sillä oppimisen ja pelien suhde on hieman ristiriitainen. Ongelmana on, kuinka pelissä saada pedagogiset tavoitteet ja pelielementit tasapainoon, jotta voidaan saavuttaa pelien ja pelaamisen maksimaalinen potentiaali.
first_indexed 2021-02-01T21:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-02-01T06:38:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-02-01T06:38:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73892", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyttiin Otavan High Five! -kirjasarjan alkuopetuksen, nelj\u00e4nnen ja kuudennen luokan kirjojen oppimispeleihin. Tutkimus on empiirinen tapaustutkimus, joka toteutettiin teoriaohjaavasti laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Ilmi\u00f6t\u00e4 l\u00e4hestyttiin kommunikatiivisen kieltenopetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia oppimispelej\u00e4 kirjasarja sis\u00e4lt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 kielellisi\u00e4 taitoja niiden avulla voidaan harjoitella ja miten. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi pelien kehityst\u00e4 tutkittiin vuosiluokittain. Aineisto koottiin k\u00e4ym\u00e4ll\u00e4 systemaattisesti l\u00e4pi edell\u00e4 mainittujen vuosiluokkien kirjoissa olevat oppimispelit, jotka oli merkattu kustantajan toimesta noppasymbolilla. N\u00e4in ollen, tutkimusaineisto koostui 42 pelist\u00e4.\n\tKolmannes peleist\u00e4 ei t\u00e4ytt\u00e4nyt tutkimuksessa laadittua pelin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. Keskeisimpi\u00e4 peleiss\u00e4 harjoiteltavia taitoja olivat sanasto, kielioppi ja puhuminen, joita harjoiteltiin enimm\u00e4kseen sanomalla yksitt\u00e4isi\u00e4 sanoja ja lauseita. Pelit sis\u00e4lsiv\u00e4t paljon suullista toimintaa, mutta kielen tuottaminen oli p\u00e4\u00e4asiassa annetun mallin pohjalta tapahtuvaa. Kokonaisuudessaan pelit eiv\u00e4t sis\u00e4lt\u00e4neet paljoa pelaajien vastavuoroisuutta. Pelit vaikuttavat sopivan osaksi vieraiden kielten opetusta, sill\u00e4 niiden avulla voidaan t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetussuunnitelman tavoitteita ja harjoitella kielt\u00e4 monipuolisesti. Kasvatustieteen kent\u00e4ll\u00e4 tarvitaan kuitenkin lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 pelipedagogiikasta, sill\u00e4 oppimisen ja pelien suhde on hieman ristiriitainen. Ongelmana on, kuinka peliss\u00e4 saada pedagogiset tavoitteet ja pelielementit tasapainoon, jotta voidaan saavuttaa pelien ja pelaamisen maksimaalinen potentiaali.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-02-01T06:38:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-02-01T06:38:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikatiivinen kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202102011351", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73892
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fd2dfd26-22ce-4bf3-9229-3ca4065beff3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202102011351.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Anni Jokinen, Suvi Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta kommunikatiivinen kieltenopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus oppimispelit kieltenopetus
title Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta
title_full Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta
title_fullStr Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta
title_full_unstemmed Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta
title_short Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta
title_sort otavan high five kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta
title_txtP Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta
topic kommunikatiivinen kieltenopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus oppimispelit kieltenopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kieltenopetus kommunikatiivinen kieltenopetus oppimispelit vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73892 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102011351
work_keys_str_mv AT lehtinenanni otavanhighfivekirjasarjanoppimispelitosanakommunikatiivistakieltenopetusta